Glöm inte tändstickorna!
- Björngrillarn
Re: Glöm inte tändstickorna!
Så kallade stormtändstickor rekommenderas emellanåt i böcker, utskick och publikationer. Men hur bra är de egentligen?
Jag är ingen ofelbar guru, men jag tycker väl inte riktigt att de är värda sitt tämligen höga pris, utifrån den erfarenhet jag har.
Absolut, de brinner utav bara fan, ber vinden dra åt helvete, och kan ofta doppas i tänt skick under vatten och dras upp igen i bara något förminskad fyr. Men jag upplever inte att de i slutändan är speciellt bra på att göra det de skall göra: Att tända eld på något i dåligt väder.
Om man jämför en mjuk, kontrollerad låga från en vanlig tändsticka med den fräsande fyrverkeripjäsen som är en stormsticka är det förstnämnda otroligt mycket mer hanterbart att få igång en brasa med av två anledningar:
- Den våldsamma lågan i en tändande stormsticka är vild och tycks inte ge en tillräckligt fokuserbar värmepunkt för att kunna tända något som inte är optimalt och redan mycket lättantändligt i utgångsläget (typ tjärved eller näver). Om man försöker på något fuktigt eller marginellt tände så hinner den intensiva värmen knappt börja sveda materialet och utveckla de nödvändiga rökgaserna innan lågan har nått trädelen av stickan och en vanlig låga vidtar - om denna då blåses ut eller pyser bort av regn är det lika gott som om du använt en vanlig sticka, vilket för oss till...
- Om förhållandena är sådana (stark blåst, kraftig nederbörd, eller både och) att en vanlig tändsticka blåses ut/släcks, så lär alla lågor du eventuellt bildar i tändet med din stormtändsticka möta samma öde, för de brinner inte speciellt bättre än en vanlig tändsticka om det återigen inte är ett exceptionellt volatilt, eldfängt material. Med andra ord: Om inte ditt tände är lika imponerande som huvudet på din stormtändsticka kommer det sannolikt att slockna under svåra förhållanden.
Många burkar stormstickor har förslösats i min kamp mot elementen, och det leder mig till en tämligen tråkig slutsats: Att under de förhållanden som en stormsticka faktiskt fungerar som avsett - stark vind och rejäl nederbörd - är det förmodligen olämpligt att göra upp eld oavsett. Du kommer att göra ett betydligt bättre arbete om du först satsar på att hitta en bivack eller ett annat provisoriskt skydd (om inte läger finns tillgängligt) innan du ens försöker börja göra upp eld, och då kan du i denna lugna(re) vrå av världen komma undan med helt vanliga tändstickor eller andra medel.
Även här kan man säga något om den mytomspunna färdigheten att göra upp eld i regn: Det är absolut en kul och nyttig grej att kunna och jag praktiserar regelbundet att göra just det - eld under bar himmel i regn och svåra förhållanden. Det går, men är dels...
- Kärvt, och kräver mycket mer tjafs med allt än att spendera ett par minuter till med att hitta en torr bit mark under en tät gran eller annat lövverk, under en klippvägg, eller annorstädes. Även att bygga en mycket provisorisk bivack är inte speciellt ansträngande, och allra minst om du har med en tarp eller tarponcho eller annat.
dels
- Opraktiskt. Så du har i denna hypotetiska överlevnadssituation gjort upp en eld under bar himmel en regnig och jävlig dag? Vad händer sedan? Ska du sitta blöt och miserabel under en regnhimmel och fortsätta bli än mer blöt och miserabel medan en halvkass eld marginellt torkar ut den del av dig som befinner sig närmast härden? Det är meningslöst slöseri på tid och torra kläder. Investera istället i att ta dig undan vädret först, och tänd sedan en eld.
Några nischade användningsområden som jag skulle kunna tänka mig är exempelvis att tända en gasspis i blåst, nödsignaler gjorda av mycket vasst tände där det är bråttom, eller för att nyttja vid tillverkning av brandbomber i krigssituation likt ukrainarna.
TL;DR: Stormstickor är förmodligen lite väl överhypade, enligt mig, och ersätter inte sunt förnuft plus vanliga tändstickor.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
- Parabellum
Och varför är denna placerad i soptunnan????????
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
mitt fel, vart spam och jag gjorde lite fort via mobilen
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
vart spam i tråden, så jag flyttade hela tråden till soptunnan så jag kunde ta hand om det senare, nu är det senare
ser jag något när jag är på mobilen och har lite dåligt med tid är det bättre att göra sådant så man kan ta hand om det när man är vid riktig dator
ser jag något när jag är på mobilen och har lite dåligt med tid är det bättre att göra sådant så man kan ta hand om det när man är vid riktig dator
kiss, keep it simple stupid
- Parabellum
Som det kan gå!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
- Björngrillarn
Ett tillägg till stormstickor är att burkarna är otroligt najs att nyttja för ordinarie tändstickor när stormisarna är slut. Rediga plån som håller länge (förhoppningsvis är det två - en utanför och en innanför lockets trygga omfamning; plånen går alldeles utmärkt att tända vanliga stickor mot) och en vattentät design som man kan fästa ett snöre i för att säkra i bältet.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Är lite manisk samlare av tändstickor, tändare och tändmaterial.
tycker faktist Biltemas tändstickor är lite bättre än Solstickans!? Sen hittade jag på Dollarstore ett tyskt ? märke; Unilite,
som jag tyckde verkade rätt bra. Har även braständare och längre tändstickor.
Har även stormtändstickor, har inte fördjupat mig i dessa i dåligt väder ännu.
Eldstål ligger lägst i prioritering, då dessa kräver väldigt torrt och vindstilla, nu kanske en del känner sig trampade på tårna, det må vara så...
Men jag vil ha det lätt och enkelt - vara lat (vilket jag anser vara viktigt i en nödsituation - att spara på energin).
tycker faktist Biltemas tändstickor är lite bättre än Solstickans!? Sen hittade jag på Dollarstore ett tyskt ? märke; Unilite,
som jag tyckde verkade rätt bra. Har även braständare och längre tändstickor.
Har även stormtändstickor, har inte fördjupat mig i dessa i dåligt väder ännu.
Eldstål ligger lägst i prioritering, då dessa kräver väldigt torrt och vindstilla, nu kanske en del känner sig trampade på tårna, det må vara så...
Men jag vil ha det lätt och enkelt - vara lat (vilket jag anser vara viktigt i en nödsituation - att spara på energin).
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.
Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
-
Såg en gubbe på instagram doppa stickor och plån i smält stearin och fick dom vattentåliga, verkar ändå rätt smart om det nu funkar så bra som det gjorde i videon.