2 x 15,5kWh batteriboxar (31kWh) LiFePO 48V batterier beställt.
Nu till väntans tider.
Återkommer i tråden när jag börjat bygga ihop grejorna.
Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
12V matning behöver jag ha tillgång till även med nya Batteribank 2.0, för batteriladdare 18650, handradio osv samt för drift av backup dieselvärmaren.
Beställde en Victron Orion-tr 48/12 20A DC-DC omvandlare. 240W skall räcka för drift av det jag behöver i 12V
https://www.victronenergy.se/dc-dc-conv ... s-isolated
Beställde en Victron Orion-tr 48/12 20A DC-DC omvandlare. 240W skall räcka för drift av det jag behöver i 12V
https://www.victronenergy.se/dc-dc-conv ... s-isolated
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Ett problem med att höja batterspänning på banken och tillföra mer effekt från solceller för laddning är lite hur MPPT regulatorerna är specade.
MPPT har en max ingångsspänning. För en högspänningsanläggning är detta inget problem och där kan man normallt mata in upp till 1000V
För Victron finns dom typiskt i 100V, 150V, 250V och 450V. Sen specade på max laddström.
Fördelen med att gå upp i spänning är att MPPT i kostnad/kW laddning blir billigare.
Problemet är att få till en sweet spot mellan laddström och spänning.
Låt säga att man skaffar en MPPT för Max 150V och 70A laddström
Spänningen begränsar hur många paneler man kan lägga i serie. 150V inte mycket som max spänning så för att kunna få in effekt för att mata 70A
blir det flera parallella kretsar.
Sen vill man ju också ha spänningen så hög som möjligt för att det skall starta ladda tidigare när solinstrålningen är låg.
Regulatorn startar inte laddning före solcellerna ger spänning 5V över batterispänning.
150V MPPT går därför i stort sett bort som laddare för en 48V batteribank
Nästa steg 250V men lite samma sak där att begränsas av spänningen. Kommer ändå kräva två parallella kretsar om man skall utnyttja max laddström
450V vore ännu bättre men priserna för dom regulatorerna drar iväg.
Ca 13tkr för en 100A 450V mot ca 8tkr för en 100A 250V. (85A 250V går hitta från 6tkr)
Den inre smålänningen i mig gruffar över kostnader
MPPT har en max ingångsspänning. För en högspänningsanläggning är detta inget problem och där kan man normallt mata in upp till 1000V
För Victron finns dom typiskt i 100V, 150V, 250V och 450V. Sen specade på max laddström.
Fördelen med att gå upp i spänning är att MPPT i kostnad/kW laddning blir billigare.
Problemet är att få till en sweet spot mellan laddström och spänning.
Låt säga att man skaffar en MPPT för Max 150V och 70A laddström
Spänningen begränsar hur många paneler man kan lägga i serie. 150V inte mycket som max spänning så för att kunna få in effekt för att mata 70A
blir det flera parallella kretsar.
Sen vill man ju också ha spänningen så hög som möjligt för att det skall starta ladda tidigare när solinstrålningen är låg.
Regulatorn startar inte laddning före solcellerna ger spänning 5V över batterispänning.
150V MPPT går därför i stort sett bort som laddare för en 48V batteribank
Nästa steg 250V men lite samma sak där att begränsas av spänningen. Kommer ändå kräva två parallella kretsar om man skall utnyttja max laddström
450V vore ännu bättre men priserna för dom regulatorerna drar iväg.
Ca 13tkr för en 100A 450V mot ca 8tkr för en 100A 250V. (85A 250V går hitta från 6tkr)
Den inre smålänningen i mig gruffar över kostnader
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Efter några dagars tvekan och hovring med fingret på köpknappen blev det till slut beställning från nkon
på en Victron 450/100 MPPT för batteriladdningen. Ger mest möjligheter att variera och kunna bygga vidare.
Sista större hårdvaran beställd som behövs till uppgraderad batteribank 2.0
https://www.victronenergy.se/solar-char ... -rs-450-tr
https://eu.nkon.nl/victron-energy-scc14 ... 0-mc4.html
5,7kW laddningseffekt och kan hantera upp till 14,4kW sammanlagd installerad peak solcellseffekt i två mppt trackers.
Celler är relativt billiga så lite extra celler för att ge någorlunda effekt även med lägre solinstrålning kan vara vettigt.
Dimensionering skall ju stämma överens mellan Uteffekt-Inverter/laddare-MPPT-Batterikapacitet-Solcellseffekt.
Räknar då 2kW uttagen effekt kontinuerligt max dygnet runt (väldigt högt räknat)
För att ladda batterier under drift så batterier kan driva nattetid 5,7kW laddning.
Räknar man sommartid 8 timmar laddning och 16 timmar batteridrift rimmar batterikapacitet 31kWh ok.
Det är för normalt läge. Vid brunt läge är använd effekt lägre och ger några dagars backup för det väsentliga.
Har jag tänkt/räknat någorlunda rätt? Nej hela huset blir inte offgrid men dom viktiga delarna blir det.
Är väl annars bättre ekonomi i köra som dom flesta med många paneler och hybridinverter så man kan sälja överskottet och
ändå ha 1-fas nödström men min personliga känsla är att sötebrödsdagarna med bra betalt för överskott är över
Planen framöver är demontage av gamla batteribank 1.0 nästa helg.
Tömmer ut lagrad effekt under veckan så inget sammanbrott eller storm på någon vecka nu tack…
Sorry. Ja, jag vet att jag blir skapligt nördig med såna här projekt Men bara bläddra vidare.
Hård kritik går också annars utmärkt.
på en Victron 450/100 MPPT för batteriladdningen. Ger mest möjligheter att variera och kunna bygga vidare.
Sista större hårdvaran beställd som behövs till uppgraderad batteribank 2.0
https://www.victronenergy.se/solar-char ... -rs-450-tr
https://eu.nkon.nl/victron-energy-scc14 ... 0-mc4.html
5,7kW laddningseffekt och kan hantera upp till 14,4kW sammanlagd installerad peak solcellseffekt i två mppt trackers.
Celler är relativt billiga så lite extra celler för att ge någorlunda effekt även med lägre solinstrålning kan vara vettigt.
Dimensionering skall ju stämma överens mellan Uteffekt-Inverter/laddare-MPPT-Batterikapacitet-Solcellseffekt.
Räknar då 2kW uttagen effekt kontinuerligt max dygnet runt (väldigt högt räknat)
För att ladda batterier under drift så batterier kan driva nattetid 5,7kW laddning.
Räknar man sommartid 8 timmar laddning och 16 timmar batteridrift rimmar batterikapacitet 31kWh ok.
Det är för normalt läge. Vid brunt läge är använd effekt lägre och ger några dagars backup för det väsentliga.
Har jag tänkt/räknat någorlunda rätt? Nej hela huset blir inte offgrid men dom viktiga delarna blir det.
Är väl annars bättre ekonomi i köra som dom flesta med många paneler och hybridinverter så man kan sälja överskottet och
ändå ha 1-fas nödström men min personliga känsla är att sötebrödsdagarna med bra betalt för överskott är över
Planen framöver är demontage av gamla batteribank 1.0 nästa helg.
Tömmer ut lagrad effekt under veckan så inget sammanbrott eller storm på någon vecka nu tack…
Sorry. Ja, jag vet att jag blir skapligt nördig med såna här projekt Men bara bläddra vidare.
Hård kritik går också annars utmärkt.
I started out with nothing, and still have most of it left
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Blir ingen kritik, bara kul att se att du köper schyssta prylar istället för att fjösa - ska det vara så ska det vara ordentligt.
Angående att sälja el, ja, köper man solgrejer för att sälja tänker man fel, det är att slippa köpa man gör pengar på. Sen är det ändå rätt trevligt att ha överdimensionerade paneler så man får lite även när det är grått och trist.
Angående att sälja el, ja, köper man solgrejer för att sälja tänker man fel, det är att slippa köpa man gör pengar på. Sen är det ändå rätt trevligt att ha överdimensionerade paneler så man får lite även när det är grått och trist.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Det här är bara kul att läsa om så känn ingen skam över nördnivån!
Jag tror du är helt rätt ute. Strössla med elen med gott samvete under dagar med gott om sol, kör AC och kyl/frys osv.
Kollar man lite på en kommersiell anläggning med batterier så betalar man ett väldigt påslag kontra att köpa och bygga själv och då brukar ö-drift inte vara del av installationen ändå.
Visst att man inte får göra det själv rent elsäkerhetsmässigt men det verkar vara ditt minsta problem.
Har sett en och annan smått hysterisk offgrid-installation där elsäkerhet inte direkt kommit i första hand. 8000w inverter på en ensam fas är en personlig favorit. Givetvis utan separat säkring…
Grundläggande kunskaper inom att installera och felsöka el tror jag för övrigt är en för jävla bra kunskap att ha i ett skymningsläge.
Jag tror du är helt rätt ute. Strössla med elen med gott samvete under dagar med gott om sol, kör AC och kyl/frys osv.
Kollar man lite på en kommersiell anläggning med batterier så betalar man ett väldigt påslag kontra att köpa och bygga själv och då brukar ö-drift inte vara del av installationen ändå.
Visst att man inte får göra det själv rent elsäkerhetsmässigt men det verkar vara ditt minsta problem.
Har sett en och annan smått hysterisk offgrid-installation där elsäkerhet inte direkt kommit i första hand. 8000w inverter på en ensam fas är en personlig favorit. Givetvis utan separat säkring…
Grundläggande kunskaper inom att installera och felsöka el tror jag för övrigt är en för jävla bra kunskap att ha i ett skymningsläge.
Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd
Lite försenat mot den tidplan jag hoppats på för batteribank 2.0
Inverter/laddare ligger och väntar hemma
48 till 12V DC omvandlare också.
MPPT är under transport
Batteriskåpen med BMS har levererats.
Batterierna till skåpen ligger däremot i en container i Rotterdam och väntar på tullklarering bland några tusen andra så här före jul
Visste att batterierna inte kommit fram i hamn när jag beställde men tänkte nog inte riktigt på klareringstiden.
Får väl se om det blir leverans före jul.. Tvivlar mycket starkt på det. Siktar in mig på vecka 1/2
Vill ju inte starta med att plocka ut det gamla innan jag fått hem alla grejor (Murphy skulle såklart fixa ett strömavbrott då)
Inverter/laddare ligger och väntar hemma
48 till 12V DC omvandlare också.
MPPT är under transport
Batteriskåpen med BMS har levererats.
Batterierna till skåpen ligger däremot i en container i Rotterdam och väntar på tullklarering bland några tusen andra så här före jul
Visste att batterierna inte kommit fram i hamn när jag beställde men tänkte nog inte riktigt på klareringstiden.
Får väl se om det blir leverans före jul.. Tvivlar mycket starkt på det. Siktar in mig på vecka 1/2
Vill ju inte starta med att plocka ut det gamla innan jag fått hem alla grejor (Murphy skulle såklart fixa ett strömavbrott då)
I started out with nothing, and still have most of it left