Som sagt, det har dykt upp en läkare i bekantskapskretsen.
Genast inställer sig frågor som vad är acceptabelt att be om, om man kan be om något samt vad är det första man ber om? Nån som sitter på en färdig lista över grejer i prioriteringsordning vad man ska fråga om tills det tar stopp?
Själv tänker jag något i stil med:
- Bredspektrumantbiotika i tablettform (lång hållbarhet).
- Vanlig antibiotika typ Kåvapenin för lunginflammationer, streptokocker och urinvägsinfektioner.
- Häftigt smärtstillande.
- Något enkelt att distribuera narkotiskt preparat för ev kirurgi.
- Något att avsluta allt med.
Det mesta annat kan man väl fixa själv?
Nä, jag räknar inte med att kunna hantera kirurgi själv men har jag grejerna kanske jag kan ragga upp nån som har kunskapen men saknar utrustningen.
En bekant som är läkare. Var går gränsen och var börjar man?
En bekant som är läkare. Var går gränsen och var börjar man?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: En bekant som är läkare. Var går gränsen och var börjar man?
Det du listar känns inte speciellt acceptabelt att be om.
Speciellt som du säger att det är någon som dykt upp relativt nyligen i bekantskapskretsen.
Om jag varit i situationen läkare och fått frågan hade jag nog noga och skyndsamt tänkt över din vänstatus…
Lite som att be om insynstips från någon i företagsledning
Speciellt som du säger att det är någon som dykt upp relativt nyligen i bekantskapskretsen.
Om jag varit i situationen läkare och fått frågan hade jag nog noga och skyndsamt tänkt över din vänstatus…
Lite som att be om insynstips från någon i företagsledning
I started out with nothing, and still have most of it left
Bra input! Så var börjar man?
Grillkväll... nyårsfester.. tjänster o gentjänster... samt tid... När det finns en genuin vänskap, då kanske man kan börja fråga lite ytligare saker, för att doppa tån i vattnet för att kolla tempen.
Tänk efter hur du känner om folk utnyttjar dina kunskaper.. sedan multiplicera det med att du kan riskera ditt jobb o licens om du gör saker som bryter mot anställningen.
Tänk efter hur du känner om folk utnyttjar dina kunskaper.. sedan multiplicera det med att du kan riskera ditt jobb o licens om du gör saker som bryter mot anställningen.
Känns som att jag kom in lite snett här. Jag tror mig kunna fixa den sociala biten mtp förhållandet mellan mig och läkaren.
Frågan var snarare hur man skulle prioritera. Personen i fråga är nog, hur ska jag säga - med på vad som är på g i världen, men har inte koll på resten. Har en känsla av att personen vill in i gemenskapen så det är inte frågan OM utan HUR. Samtidigt så kan man ju inte köra full foliehatt och beställa en komplett traumaenhet. även OM slantarna skulle finnas.
Så jag gör ett omtag: Jag har en bekanting som råkar vara läkare. Den har uttryckt intresse för prepping. Den inser att jag sitter på en del resurser och vill komma in i gemenskapen. Jag har möjlighet att be om saker, vad är viktigast om man nu råkar ha en läkare som kan skriva ut en del saker men som stoppar om det blir galet för mycket?
Frågan var snarare hur man skulle prioritera. Personen i fråga är nog, hur ska jag säga - med på vad som är på g i världen, men har inte koll på resten. Har en känsla av att personen vill in i gemenskapen så det är inte frågan OM utan HUR. Samtidigt så kan man ju inte köra full foliehatt och beställa en komplett traumaenhet. även OM slantarna skulle finnas.
Så jag gör ett omtag: Jag har en bekanting som råkar vara läkare. Den har uttryckt intresse för prepping. Den inser att jag sitter på en del resurser och vill komma in i gemenskapen. Jag har möjlighet att be om saker, vad är viktigast om man nu råkar ha en läkare som kan skriva ut en del saker men som stoppar om det blir galet för mycket?
Min förra står kvar, men med modifikation. Låt vänskapen fördjupa sig.. släpp in i prepping värmen.. dela kunskaper.. prata om världsläget o pandemin hur vissa saker tog slut.. Sätt dig i baksätet och låt läkaren föra konversationen på vad som kan vara bra att ha i händelse av kris/krig.
samt om läkaren erbjuder sig så är det dennes val att liva över den gråa linjen med att skriva ut saker.
Det är kort hållbarhet på vissa preparat, så bunkra i låg risknivå med risk om ajabaja.. är att ta onödiga risker.
I så fall OM läkaren erbjuder sig med vissa preparat efter olika diskussioner över tid.. Skriv enbart ut recepten om molnen mörknar i horisonten.. på så vis blir det maximal hållbarhetstid på medlen med att de tas ut strax innan SHTF och risken för ajabaja känns mer acceptabel.
Kolla på kriget i ukraina.. vi alla i ukraina tråden såg det komma veckor i förväg.. så lite förberedelse hinner man få.. även om den är kort som med stormen Per etc.
samt om läkaren erbjuder sig så är det dennes val att liva över den gråa linjen med att skriva ut saker.
Det är kort hållbarhet på vissa preparat, så bunkra i låg risknivå med risk om ajabaja.. är att ta onödiga risker.
I så fall OM läkaren erbjuder sig med vissa preparat efter olika diskussioner över tid.. Skriv enbart ut recepten om molnen mörknar i horisonten.. på så vis blir det maximal hållbarhetstid på medlen med att de tas ut strax innan SHTF och risken för ajabaja känns mer acceptabel.
Kolla på kriget i ukraina.. vi alla i ukraina tråden såg det komma veckor i förväg.. så lite förberedelse hinner man få.. även om den är kort som med stormen Per etc.
- Parabellum
Antibiotika, antibiotika och så lite antibiotika.
Smärta klarar de flesta rätt mycket av, men smärtstillande är inte fel.
Infektioner är inte att leka med.
Smärta klarar de flesta rätt mycket av, men smärtstillande är inte fel.
Infektioner är inte att leka med.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
No 1: Fördjupa den personliga relationen först.
Sen har du typ rangordnat i ditt första inlägg vad du skulle rimligen kunna få tag på....rimligen.....
Narkotika oc och ffa narkosmedel är hårt reglerat och såvidare hen inte arbetar inom det fältet äre svårt.
Inteminst skulle den läkaren ta en väldigt stor risk att skriva ut det.
Sen har du typ rangordnat i ditt första inlägg vad du skulle rimligen kunna få tag på....rimligen.....
Narkotika oc och ffa narkosmedel är hårt reglerat och såvidare hen inte arbetar inom det fältet äre svårt.
Inteminst skulle den läkaren ta en väldigt stor risk att skriva ut det.
håller med
kolla om det är vettig bekantskap
om det är det njut av att ha en likasinnad i bekantskapskretsen
kommer saker på tals så spinn vidare lätt på det hela
kolla om det är vettig bekantskap
om det är det njut av att ha en likasinnad i bekantskapskretsen
kommer saker på tals så spinn vidare lätt på det hela
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
If you listen to fools, he mob rules