Köpte för ett tag sen en Beurer pulsoximeter https://www.beurer.se/shop/product/po-3 ... soximetrar, en sån grej jag tänkt kan vara bra att ha om nån blir sjuk och man behöver ha lite koll. Har kört den på mig själv lite då och då för att se vad den säger när jag är ok. Nu var jag lite vissen och så och fick lite lila läppar (som antagligen berodde på att jag lyckats bli kall) ett tag men pulsoximetern visade att det sjunkit bara en enhet (ned till 97%) och jag piggade på mig sen så det var inga bekymmer. Men det kändes ok att ha en sån.
Vad har ni för någorlunda enkla grejer?
Jag har förutom pulsoximetern en Beurer blodtrycksmätare, sen är det slut. Är det nån mer grej man borde ha för basic övervakning av sjuka eller skadade personer?
Pulsoximeter
Pulsoximeter
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Pulsoximeter
man bör ha 3 , för att verifiera om dom fungerar
man bör prova dom regelbundet med
under corona var det något som visade lugfunktionen om den sviktade, låg syresättning
termometer antar jag finns
stetoskop, men kräver en del erfarenhet för att användas
stämgaffel kan i vissa fall detektera brutna ben
man bör prova dom regelbundet med
under corona var det något som visade lugfunktionen om den sviktade, låg syresättning
termometer antar jag finns
stetoskop, men kräver en del erfarenhet för att användas
stämgaffel kan i vissa fall detektera brutna ben
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, he mob rules
Termometrar - check, även nån gammal analog.
Stetoskop, bra, ska se om jag hittar något vettigt.
Stetoskop, bra, ska se om jag hittar något vettigt.
irtermometer eller värmekamera
för att kontaktlös detektera om någon annan har feber, för att undvika direkt smittade
jag tycker det är svårt att hitta tekniska hjälpmedel för hjälp att kolla sjukdommar
känns som man i så fall borde börja lära sig grundläggande labbegenskaper som kolla sänka
eller ex röntgenapparat
kanske så brutala saker som tänger för att ta bort skadade tänder med
för att kontaktlös detektera om någon annan har feber, för att undvika direkt smittade
jag tycker det är svårt att hitta tekniska hjälpmedel för hjälp att kolla sjukdommar
känns som man i så fall borde börja lära sig grundläggande labbegenskaper som kolla sänka
eller ex röntgenapparat
kanske så brutala saker som tänger för att ta bort skadade tänder med
kiss, keep it simple stupid
jag har termometer som inte kräver kontakt. Bra grej, utöver poxmätare.
Slava Ukraini!
-
Pulsoximeter behöver vara av extremt bra kvalité (dyr) för att vara diagnostiskt trovärdig just avseende saturation. Gå hellre på temp, andingsfrekvens och allmäntillstånd än att låta den bli en falsk trygghet.
Att askultera lungor är svårt och kräver mycket kunskap och erfarenhet.
Sorry om jag är prepping-dryg. Alltid bra att ha grejerna hemma som ett komplement till ovan nämnda kriterier samt om nån kunnig kan hjälpa till.
Att askultera lungor är svårt och kräver mycket kunskap och erfarenhet.
Sorry om jag är prepping-dryg. Alltid bra att ha grejerna hemma som ett komplement till ovan nämnda kriterier samt om nån kunnig kan hjälpa till.
Som okunnig känns ändå pulsoxymetern vettig. Jag har inte kunnat kolla den på sjuka men på mig ger den rimliga värden inom +/- 5. så jag tänker att om den visar under 85 är det något tok och om den visar över 95 så är det ok. Däremellan tvek.
Är det en rimlig slutsats även för enkla apparater?
Jag fick en Pulsoxiometer av en här inne. (Jag minns inte om jag får nämna namn, så jag är tyst ur opsec)
Den har varit till nytta väldigt många gånger.. en gång vid hjärtrusning på grund av allergisk reaktion, så jag fick ringa 112. Guld värd den gången, då jag kunde ge realtids info till operatören i telefon.
För mig är värdet ett riktvärde om jag känner mig mer vissen än vanligt, så jag kan se om värdet ändrat sig mot vad det brukar visa..
Lite som att man ser snabb skillnad med samma febertermometer över år, jämfört med att använda nya termometrar vid de olika tillfällena.
Mestadels använder jag den för att ha koll på pulsen.. Den har en liten pelare som visar pulsslagen och den visar direkt när jag får dubbla hjärtslag.. Även om jag känner att jag får det, så får jag även visuell bekräftelse.. Då diafragma ryckningar kan upplevas som hjärtat gör skutt oxå.. då är mätaren bra på att särskilja det.
Jag skulle nog inte använda den för att ta drastiskt beslut om jag skulle avstå ett akutbesök.. även om den visar rätt, så är jag ingen läkare som kan tolka.
Vid hög kolmonoxid eller om det är koldioxid. Jag blandar ihop dem.. Så kan en pulsoximeter ge falska värden, så det ser ut som man har bättre syresättning än man faktiskt har.
Rökare kan se detta fenomenet.. sitt o mät, tänd en cigg och se värdet gå upp (om man ligger under 99 vill säga)
Jag är super tacksam för att jag har min.. som lägst har jag varit nere på 92 när jag titta på TV medans jag låg på rygg i soffan.. att lägga mig på sidan ökade syresättningen till 95.. Bra lärdom jag aldrig hade vetat om utan den.
Den har varit till nytta väldigt många gånger.. en gång vid hjärtrusning på grund av allergisk reaktion, så jag fick ringa 112. Guld värd den gången, då jag kunde ge realtids info till operatören i telefon.
För mig är värdet ett riktvärde om jag känner mig mer vissen än vanligt, så jag kan se om värdet ändrat sig mot vad det brukar visa..
Lite som att man ser snabb skillnad med samma febertermometer över år, jämfört med att använda nya termometrar vid de olika tillfällena.
Mestadels använder jag den för att ha koll på pulsen.. Den har en liten pelare som visar pulsslagen och den visar direkt när jag får dubbla hjärtslag.. Även om jag känner att jag får det, så får jag även visuell bekräftelse.. Då diafragma ryckningar kan upplevas som hjärtat gör skutt oxå.. då är mätaren bra på att särskilja det.
Jag skulle nog inte använda den för att ta drastiskt beslut om jag skulle avstå ett akutbesök.. även om den visar rätt, så är jag ingen läkare som kan tolka.
Vid hög kolmonoxid eller om det är koldioxid. Jag blandar ihop dem.. Så kan en pulsoximeter ge falska värden, så det ser ut som man har bättre syresättning än man faktiskt har.
Rökare kan se detta fenomenet.. sitt o mät, tänd en cigg och se värdet gå upp (om man ligger under 99 vill säga)
Jag är super tacksam för att jag har min.. som lägst har jag varit nere på 92 när jag titta på TV medans jag låg på rygg i soffan.. att lägga mig på sidan ökade syresättningen till 95.. Bra lärdom jag aldrig hade vetat om utan den.
Så ser jag på det också. Det är ett stöd eller komplement, den ersätter inte andra metoder men kan ge stöd åt ens bedömning. Jag har använt den för att identifiera förändringar mer än något annat. Har också jämfört den med smartklockor och smarta armband, skillnaderna har varit försumbara mellan samtliga.maskros skrev: ↑29 nov 2024 23:07 Som okunnig känns ändå pulsoxymetern vettig. Jag har inte kunnat kolla den på sjuka men på mig ger den rimliga värden inom +/- 5. så jag tänker att om den visar under 85 är det något tok och om den visar över 95 så är det ok. Däremellan tvek.
Utöver att man kan använda den för att upptäcka förändringar till följd av exempelvis ventilpneumatorax eller inre blödningar hos traumapatienter är det en kontinuerlig bevakning av en patients status. För när man sitter på flaket på en pickup med en skadad kompis, även utan att det skumpar, är det rätt nice att kunna titta på en liten skärm och se om patientstatus förblir oförändrad. Om den blir förändrad behöver man ju göra en egen kontroll av puls, andning etc. - som sagt, ett komplement, inte en ersättning av sedvanlig MARCH (H i det här fallet som i sekundär undersökning (continuous re-assessment)). Sen finns det ju de gångerna när fler personer är skadade och du vill ha någon form av bevakning på en skadad, och kan använda poxmätaren till det.
Slava Ukraini!
Ja, men man behöver tänka på att det är en enkel mätmetod med många felkällor. Flera har nämnts här men kalla fingrar kan spela en ett spratt.maskros skrev: ↑29 nov 2024 23:07 Som okunnig känns ändå pulsoxymetern vettig. Jag har inte kunnat kolla den på sjuka men på mig ger den rimliga värden inom +/- 5. så jag tänker att om den visar under 85 är det något tok och om den visar över 95 så är det ok. Däremellan tvek.
Har man pengar och vill lägga den slanten så absolut. Bara man har med sig det som har tagits upp i denna tråd och inte förlitar sig blint på bara saturationsvärdet.
Vill man lägga slantarna på en crem de la creme så kika här
https://professional.masimo.com/sensors/