Tipsar även om att be om adrenalinpenna-autoinjektor/epi-pen - 2 st, ifall du behöver ge upprepade doser, en är trasig/gammal, du ger den fel eller så. Two is one.
Går enkelt att förklara med att du vistas i miljöer en bit från sjukhus och det är ibland gott om getingar i närheten. Det är visserligen fult att ljuga, men går att tillägga att du blev stucken i yngre dagar och upplevde obehaglig reaktion men sökte ej vård pga whatever.
Anafylaxi suger och kan vara livshotande, och med epi-pen går det att köpa sig lite tid iallafall, i väntan på ambulans/egen transport till sjukhus, vilket behövs om den väl använts i fredstid. Adrenalinpenna är tämligen ofarligt att be om (råkar man sticka sig så lär pulsen gå upp samt ev stickande känsla i t.ex. fingertopp om du stack dig där), inget som går att missbruka utan går att motivera med ovan.
Bra att ha i fredstid som sagt, inte allt som är domedag utan det kan ske en vanlig sommartisdag i torpet, speciellt om du bor en bit från sjukhus.
Pulsoximeter
Re: Pulsoximeter
För tydlighetens skull vore det bra att lägga denna som egen tråd om epipen. Kan vi be admin tack…?Kiddo skrev: 01 dec 2024 12:49 Tipsar även om att be om adrenalinpenna-autoinjektor/epi-pen - 2 st, ifall du behöver ge upprepade doser, en är trasig/gammal, du ger den fel eller så. Two is one.
Jag är lite känslig mot en del insektsstick och såklart huggorm. Huggormsbett har jag fått två gånger
Blev stucken senast för 3-4 veckor sen vid armbågen vilket som vanligt för mig leder till att hela armen svullnar upp.
Har aldrig blivit stucken/biten närmare luftvägar.
Såg aldrig vad det var som stack nu senast. Brände till som fan när jag höll på samla upp gamla höstlöv.
Men det är ju fortfarande inte samma sak som anafylaxi där man får symptom utanför den kroppsdel man fått stick.
Skulle säkert kunna snacka till mig recept på ett par pipen. Hmm borde jag kanske fundera på.
En dryg tusenlapp för ett par epipen och två års shelflife
I started out with nothing, and still have most of it left