Hattar - för oss som vill möta apokalypsen med stil!

Användarens profilbild
Björngrillarn

Hattar - för oss som vill möta apokalypsen med stil!

Inlägg av Björngrillarn »

6723c46d3a645594535299.jpg
6723c46d3a645594535299.jpg (68.38 KiB) Visad 1198 gånger

Klart man ska ha hatt!

Det spelar ingen roll om du är månskensbonde som behöver skydd från radioaktivt månljus eller en vildmarkens krigare som möter RånBögMördarna på deras V8:or i den svenska öknen - en hatt är en obligatorisk accessoar för den modemedvetna zombiepreppern!

Seså! Fram med era favoriter i bild och text! :mrgreen:

Kan presentera mina enligt bilden ovan, från klockan nio/väst på kompassen och runt. Detta är inte hundra procent av min samling, utan ett par fattas:

- Allgäuer Lodenhut, svart med rund kulle. Styv, tät filt, lätt, mycket vattenresistent, skön att bära på sommaren. Snygg och klassisk bonddesign.Har inte burit extremt mycket sedan jag köpte den, men har har på senare år verkligen börjat uppskatta denna eminenta hatt!

- Stetson av lite äldre modell. En av de första hattarna jag införskaffade! Urban, bekväm design. Hade gärna fått ha lite större brätte för generellt utomhusbruk, men den har icke desto mindre tjänat väl. Filt, såklart.

- Australiensk skinnhatt, Outback Hat Company. Modellen som Björn Hernefeldt använde och är köpt av densamme (en av mina ungdomshjältar som jag har skakat hand med ett antal gånger - redig karl med redig livsfilosofi!). Min absoluta favorit! Stryktålig och mångsidig. Enda nackdelen är att den kan bli jävligt svettig under riktigt varma dagar, men man kan inte få allt här i världen.

- Vegamössa (CTH?) i ull. Trevlig arbetsmössa i lite kallare väder då man ändå vill ha viss skärm, utan att det stöter i allt möjligt. Najs och klassisk. Har till och med följt med på jakt. Kombinera med slacks och en smutsig vit arbetsblus så är du tillbaka på svenskt 1800-tal!

- Basker av militär modell, men utan baskermärke då den är köpt (och i mitten av högen en civil basker). Förvånansvärt mångsidiga huvudbonader för bushen - kan bäras över öronen om det är kallt, kullen kan skjutas framåt till att bli en skärm vid behov, är rätt så luftiga och trevliga huvudbonader med viss regnresistens så länge det är ull. De bör vara stora nog att kullen kan deformeras, och skall därmed inte stukas. Den civila varianten är nästan bättre i dessa avseenden, då militära modeller är mer gjorda för snygghet. Söker ännu efter riktigt stor basker.

- I botten finns en björnfitta av skinn och coyotepäls, tillverkaren kommer jag aldrig ihåg namnet på men de är runt på en massa marknader i Sverige. Fårskinnsfoder. Helvetes varm och gjord för de där riktigt kalla vinterdagarna - slår alla skräpiga syntetvarianter med hästlängder. Ett absolut måste ovanför Dalälven.

Ska leta upp de sista - bland annat en Faustmann och en äkta finsk blodskopa!

Den gamla tråden om hattar på SweSurv var knökfull - må denna bli likadan!
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
maskros

Re: Hattar - för oss som vill möta apokalypsen med stil!

Inlägg av maskros »

Inga bilder men ett antal "cowboyhattar" i skinn eller tyg, ett antal "björnfittor" av syntetmaterial i olika kvaliteter, ett antal kepsar - somliga fodrade och med öronlappar, ett fåtal toppluvor och några sydväster samt slutligen ett flertal av Biltemas slokhattar https://www.biltema.se/fritid/fiske/kla ... 2000041120 som är den variant jag använder oftast då jag varken gillar regn eller sol i ansiktet.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Personligen gillar jag kronans gröna vinterkepa, men den börjar tyvärr bli svår att fåt ag på...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

rödluvan skrev: 31 okt 2024 20:33 Personligen gillar jag kronans gröna vinterkepa, men den börjar tyvärr bli svår att fåt ag på...
https://armystuff.se/surplus/hjalmar-mo ... nya-52-63/

;)
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Björngrillarn skrev: 31 okt 2024 19:24 6723c46d3a645594535299.jpg

Klart man ska ha hatt!

Det spelar ingen roll om du är månskensbonde som behöver skydd från radioaktivt månljus eller en vildmarkens krigare som möter RånBögMördarna på deras V8:or i den svenska öknen - en hatt är en obligatorisk accessoar för den modemedvetna zombiepreppern!

Seså! Fram med era favoriter i bild och text! :mrgreen:

Kan presentera mina enligt bilden ovan, från klockan nio/väst på kompassen och runt. Detta är inte hundra procent av min samling, utan ett par fattas:

- Allgäuer Lodenhut, svart med rund kulle. Styv, tät filt, lätt, mycket vattenresistent, skön att bära på sommaren. Snygg och klassisk bonddesign.Har inte burit extremt mycket sedan jag köpte den, men har har på senare år verkligen börjat uppskatta denna eminenta hatt!

- Stetson av lite äldre modell. En av de första hattarna jag införskaffade! Urban, bekväm design. Hade gärna fått ha lite större brätte för generellt utomhusbruk, men den har icke desto mindre tjänat väl. Filt, såklart.

- Australiensk skinnhatt, Outback Hat Company. Modellen som Björn Hernefeldt använde och är köpt av densamme (en av mina ungdomshjältar som jag har skakat hand med ett antal gånger - redig karl med redig livsfilosofi!). Min absoluta favorit! Stryktålig och mångsidig. Enda nackdelen är att den kan bli jävligt svettig under riktigt varma dagar, men man kan inte få allt här i världen.

- Vegamössa (CTH?) i ull. Trevlig arbetsmössa i lite kallare väder då man ändå vill ha viss skärm, utan att det stöter i allt möjligt. Najs och klassisk. Har till och med följt med på jakt. Kombinera med slacks och en smutsig vit arbetsblus så är du tillbaka på svenskt 1800-tal!

- Basker av militär modell, men utan baskermärke då den är köpt (och i mitten av högen en civil basker). Förvånansvärt mångsidiga huvudbonader för bushen - kan bäras över öronen om det är kallt, kullen kan skjutas framåt till att bli en skärm vid behov, är rätt så luftiga och trevliga huvudbonader med viss regnresistens så länge det är ull. De bör vara stora nog att kullen kan deformeras, och skall därmed inte stukas. Den civila varianten är nästan bättre i dessa avseenden, då militära modeller är mer gjorda för snygghet. Söker ännu efter riktigt stor basker.

- I botten finns en björnfitta av skinn och coyotepäls, tillverkaren kommer jag aldrig ihåg namnet på men de är runt på en massa marknader i Sverige. Fårskinnsfoder. Helvetes varm och gjord för de där riktigt kalla vinterdagarna - slår alla skräpiga syntetvarianter med hästlängder. Ett absolut måste ovanför Dalälven.

Ska leta upp de sista - bland annat en Faustmann och en äkta finsk blodskopa!

Den gamla tråden om hattar på SweSurv var knökfull - må denna bli likadan!
Om du lånar en av mina piskor och har en av de översta två hattarna... Då får vi på forumet en egen Indiana Jones :mrgreen: :up:

.
613d40a693e9b848024337.jpg
613d40a693e9b848024337.jpg (16.46 KiB) Visad 1165 gånger
Sorry om jag blev offtopic i tråden. :oops:
Men jag kunde inte låta bli när jag såg de hattarna. :D
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Har bara en hatt, bär den gärna hemma vid eller vid skogsturer.
Filtad så den är ypperlig att lägga i blöt för att få bra kylning vid varm väderlek eller hårt arbete.
Gubba kepsar har jag en del och har burit det mycket, det flesta är Stetson.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

Jag kan ju lägga till något vettigt i tråden oxå. :)

Jag använder inte några hattar eller mössor(ner till 16-20minus)
Men jag har några reklam kepsar liggandes(någonstans) och jag tror jag har en vit och en röd solhatt någonstans. 8-)

jaa.. jo jag har ju faktiskt en militär keps, som en kompis gav mig när han gjorde lumpen. :D

Dock vill jag ha tag på en klassisk cowboy hatt att ha på väggen bredvid oxpiskorna. :mrgreen:
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

...
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Själv är jag dålig på hattar.
Huvudbonader som sådanna är mer av nöd tvunget. Nu när flinten börjar göra sig påmind vill jag gärna ha en hederlig keps på huvudet.
Är uppväxt med fältmössa M59 och M90.

På jobb är uniformskepsen med ett innerfoder, gillar det då den blir mer gedigen än en truckerkeps i nylon.

På senare tid har jag velat hitta något som skyddar öronen mot solen. Varvid en fiskehatt (bucket hat) är mest praktiskt jag hittat. Köpte även en booniehatt som jag inte alls gillar.

För extremt vinterbruk fungerar min billiga pälsmössa från Engelson. Iallafall för skånska väderförhållanden.

Vanliga stickade mössor med eller utan isolering är bra men hjälper inte mot lågt stående sol. Och stickad mössa med keps är så fult så jag dör. Även om det verkar praktiskt.

Trevligt att få lite inspiration och tips i tråden.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Användarens profilbild
Herr Gråman

Inlägg av Herr Gråman »

Jag köpte en julklapp till mig själv, en kvalitetsvintermössa.
https://sterkowski.com/baseball-utility ... anthracite

Har beställt en del från det här företaget, bra kvalité, och inte jättedyrt.
Har strl 59, (tror jag), men beställer jag strl 60 så sitter den perfekt.

Kan rekommendera.
Skriv svar

Återgå till "Kläder"