Klart man ska ha hatt!
Det spelar ingen roll om du är månskensbonde som behöver skydd från radioaktivt månljus eller en vildmarkens krigare som möter RånBögMördarna på deras V8:or i den svenska öknen - en hatt är en obligatorisk accessoar för den modemedvetna zombiepreppern!
Seså! Fram med era favoriter i bild och text!

Kan presentera mina enligt bilden ovan, från klockan nio/väst på kompassen och runt. Detta är inte hundra procent av min samling, utan ett par fattas:
- Allgäuer Lodenhut, svart med rund kulle. Styv, tät filt, lätt, mycket vattenresistent, skön att bära på sommaren. Snygg och klassisk bonddesign.Har inte burit extremt mycket sedan jag köpte den, men har har på senare år verkligen börjat uppskatta denna eminenta hatt!
- Stetson av lite äldre modell. En av de första hattarna jag införskaffade! Urban, bekväm design. Hade gärna fått ha lite större brätte för generellt utomhusbruk, men den har icke desto mindre tjänat väl. Filt, såklart.
- Australiensk skinnhatt, Outback Hat Company. Modellen som Björn Hernefeldt använde och är köpt av densamme (en av mina ungdomshjältar som jag har skakat hand med ett antal gånger - redig karl med redig livsfilosofi!). Min absoluta favorit! Stryktålig och mångsidig. Enda nackdelen är att den kan bli jävligt svettig under riktigt varma dagar, men man kan inte få allt här i världen.
- Vegamössa (CTH?) i ull. Trevlig arbetsmössa i lite kallare väder då man ändå vill ha viss skärm, utan att det stöter i allt möjligt. Najs och klassisk. Har till och med följt med på jakt. Kombinera med slacks och en smutsig vit arbetsblus så är du tillbaka på svenskt 1800-tal!
- Basker av militär modell, men utan baskermärke då den är köpt (och i mitten av högen en civil basker). Förvånansvärt mångsidiga huvudbonader för bushen - kan bäras över öronen om det är kallt, kullen kan skjutas framåt till att bli en skärm vid behov, är rätt så luftiga och trevliga huvudbonader med viss regnresistens så länge det är ull. De bör vara stora nog att kullen kan deformeras, och skall därmed inte stukas. Den civila varianten är nästan bättre i dessa avseenden, då militära modeller är mer gjorda för snygghet. Söker ännu efter riktigt stor basker.
- I botten finns en björnfitta av skinn och coyotepäls, tillverkaren kommer jag aldrig ihåg namnet på men de är runt på en massa marknader i Sverige. Fårskinnsfoder. Helvetes varm och gjord för de där riktigt kalla vinterdagarna - slår alla skräpiga syntetvarianter med hästlängder. Ett absolut måste ovanför Dalälven.
Ska leta upp de sista - bland annat en Faustmann och en äkta finsk blodskopa!
Den gamla tråden om hattar på SweSurv var knökfull - må denna bli likadan!