Mat och vatten i lägenhet

Tjänstemannen
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 maj 2019 22:10

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tjänstemannen »

Omnivore skrev: 03 jun 2019 12:52 Allt detta i en liten etta. Grymt impad. :up:
+1 :up:

Har precis utökat vattenförrådet till 40 l i dunkar +4 l i frysen.
Maten utöver skafferiet, kyl och frys (s.k krismat) räcker i 2 veckor med en förbrukning på 1800 kcal pp och dag.

Som det är nu behöver jag mer vatten innan jag behöver mer mat..
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Ruin »

Tjänstemannen skrev: 03 jun 2019 18:14
Omnivore skrev: 03 jun 2019 12:52 Allt detta i en liten etta. Grymt impad. :up:
+1 :up:

Har precis utökat vattenförrådet till 40 l i dunkar +4 l i frysen.
Maten utöver skafferiet, kyl och frys (s.k krismat) räcker i 2 veckor med en förbrukning på 1800 kcal pp och dag.

Som det är nu behöver jag mer vatten innan jag behöver mer mat..
Snyggt, en bra mängd! :) Får man fråga vad för sorts mat du lägger fokus på? Är alltid intressant att se vad folk föredrar :D
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Tjänstemannen
Inlägg: 18
Blev medlem: 19 maj 2019 22:10

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tjänstemannen »

Rätt blandat. Tonvikt kolhydrater i form av spannmålsprodukter, gryner, pasta, ris. Protein i ffa fiskkonserver (tonfisk och makrill) och en del pulver. Fett genom rapsolja (för kalorierna och mättnaden).

Min kloka fru har gjort en excelfil som håller koll på vad som finns, hur mycket av det, varnar när utgångsdatum närmar sig och som bonus hur mycket kalorier där finns.

Största nackdelen som jag ser det är kravet på vatten för att koka spannmålsprodukterna. Drar mycket energi för uppvärmning..

Alltid ute för att bygga vidare så kom gärna med tips.
Användarens profilbild
Ruin
Inlägg: 33
Blev medlem: 01 jun 2019 15:36

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Ruin »

@Tjänstemannen ni täcker alla tre kategorierna och det är klart det viktigaste, precis som att det behöver vara mat man tycker om och kan tänka sig att äta :)
Det är bra att ni har ett bra system för hållbarheten med :D

Vårt extra lager är även vårt huvudlager och roteras därför ut på en regelbunden basis. Pasta, bakprodukter och kyl-/frysvaror är allt i köket sen har vi våra extra lådor i garderoben: en låda med mina, en med hennes, en med gemensamma och en fylld med nudlar :) det är inpackat tillsammans med kattmaten, kattsanden, tjocktröjor/jackor, väskor, skor, bob och reserv-tvättmaskin ifall tvättstugan är fullbokad/ur funktion (har hänt ett par gånger).

På Swedish Survivalist finns en tråd om lägenhetsbunkring där en tipsar om att sätta upp vägghyllor en halv meter från taket. Det är väldigt praktiskt, är inte ivägen och görs det rätt så tänker folk nog inte på det i första taget :D Själv får jag inte göra det av min sambo :lol:
Bilagor
Matlager i lägenhet
Matlager i lägenhet
pixlr_20190607055525740_20190607060349314.jpg (35.72 KiB) Visad 7269 gånger
Garderobsprepp i lägenhet
Garderobsprepp i lägenhet
pixlr_20190607055831490_20190607060326988.jpg (46.84 KiB) Visad 7269 gånger
"You know what you are... what you're made of. War is in your blood. Don't fight it. You didn't kill for your country. You killed for yourself. God's never gonna make that go away. When you're pushed, killing's as easy as breathing."
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 921
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av deadrabbit »

Kul med fler bilder och berättelser. När jag bodde i 2rok lägenhet och startade upp prepp hade jag bara stridsutrustning i förrådet i källaren och vatten samt livsmedel uppe för att slippa besöka och göra flera öppna turer med hämta mat vid en kris. Ville inte möta massa hungriga grannar i onödan.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av bokmalen »

Jag preppar ju också i lägenhet och det går att få plats med rätt mycket om man vill.

När det gäller vatten så är den stora mängden 2 st 25-liters dunkar som står ur vägen i en klädkammare. Men det är faktiskt "sekundär vattnet" för riktig SHTF och kommer inte att flyttas vid ett kortare avbrott. Eftersom de är flyttade "ur vägen" är det lite bängligt att komma åt dem, i alla fall så får man lyfta tungt i dålig vinkel.

Däremot har jag 8 st 4-liters dunkar med vatten under/runt badkaret, där det fanns ett väldigt stort och "ur vägen" utrymme. Där har jag även några litersflaskor med rödsprit till campingkök. så om ni inte redan hittat åt det utrymmet så kolla.

För mig är det idealiskt. Helkaklat badrum. Skulle dunkar gå sönder/läcka så rinner det rakt ner i golvbrunnen under badkaret. Samma gäller rödspriten, och skulle det bli något så är allt bara kakel och stål, förutom dunkarna med vatten. Så tämligen brandsäkert.
I intend to live forever, or die trying to
Tank
Inlägg: 1666
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Tank »

Bra idé bokmalen. :up:
Kanske starta en ny tråd om smarta dolda förvaringsutrymmen? :hm:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
somvanligt
Inlägg: 264
Blev medlem: 13 maj 2019 22:11

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av somvanligt »

Tänk på att fylla upp badkaret med vatten. Bör vara ett rent badkar och så klorin i det, täck över med svart soppåse och ha ett dedikerat öskar. Även om man inte kan förlita sig på att fylla upp vatten så bör man ha med detta i planen. För bor man litet så har man det mer begränsat vad gäller lagerhållningsyta och utrustningsalternativ än om man bor stort och då kanske man tvingas inneha mindre mängd vatten stående än önskat och i stället räkna med att kunna fylla upp. En plan är bättre än ingen plan och räknas därför in i förberedelser gjorda.
Vänligen observera: Misshandeln kommer fortsätta tills moralen förbättras.
Beå
Inlägg: 35
Blev medlem: 10 aug 2020 12:14

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Beå »

Köp för sjutton inte 20 litersudunkar till vatten. Har du dem redan så använd dem, men annars är det enkla staplingsbara tiolitersdunkar som gäller om inte skröplighet eller särskilda utrymmesbegränsningar gör att femliterdunkar är det största rimliga för dig. En 20 litersdunk är tung nog för att kunna sabba ryggen för vem som helst med bara lite otur eller klantighet.

Mycket mer än 50 liter vatten per näsa är inte rimligt att lagra i en lägenhet. Kan du inte hämta nytt vatten innan det tagit slut så är situationen sådan att det är hög tid att fly orten.

Lagring av mat och vatten i en lägenhet behöver inte vara så skrymmande. I en vanlig ikeagarderob kan du definitivt förvara ett grundbehov av vatten (40-70 liter i min mening) för två personer samt ett års kolhydrater och nära nog ett års konserver för två personer.

Den stora besvärliga faktorn i lägenhet är energi. Du får inte förvara bränsle nog för att laga mat i mer än någon månad och du kan inte förvara bränsle nog för mat och värme i ett år. Om du inte ska belamra lägenheten med gasolflaskor och fotogendunkar på ett sätt som både är dyrt och får dig vräkt om hyresvärd eller brandkår får nys om saken.

Lagra aldrig mat, vatten eller andra preps i källarförråd i lägenhet. Källarförråd är för sånt du är okej med att bli bestulen på.
One is none, two is one, a bunch is a few.
Baalbek
Inlägg: 36
Blev medlem: 26 jul 2019 09:12

Re: Mat och vatten i lägenhet

Inlägg av Baalbek »

Ingen häller väl upp ett glas vatten ur en 20l dunk?
Men 20l vattendunk fungerar hur bra som helst om man införskaffat passande tappkran.
Skriv svar

Återgå till "Lägenheten"