2025 din förhöjda beredskap

Allmänt prat som inte har en koppling till någon befintlig kategori.
Användarens profilbild
Omnivore

Re: 2025 din förhöjda beredskap

Inlägg av Omnivore »

Har gjort nya excelblad för husets ekonomi. Förra året kostade fjärrvärmen ca 21k, elen 23 k, VA 6 k, sophämtning 4 k, bredband 6 k, livsmedel och sånt man köper på Maxi 66 k och Bolaget 20 k. Det sista skäms jag litet för men det kommer att bli ändring på det.
2025 kommer jag att lägga en del på läkemedel, hälsovård, rehab och liknande grejer man måste göra när man inledde året med en hjärtinfarkt. Kom hem idag och allt är bra men livsstilen behöver korrigeras litet. Läkare och sköterska sade visserligen att jag skulle leva som vanligt men mitt svar "Hurra" sex timmars dataspel per dag" bemöttes med "Neeeej!" :lol:
Planerar också att leja ut en del trädgårdsarbeten. Vill fortsätta lägga stenplattor längs pallkragarna men de är så hiskeligt tunga. Vill också gräva upp en del rötter efter döda buskar, göra plats för andra buskar och gärna en hallonhäck. Det finns att lägga pengar på.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Även jag har följt upp ekonomin och korrigerat, eller egentligen omfördelat, i budgeten. När jag ser Omnivores kostnader för el och fjärrvärme är jag tacksam för vedspis och solpaneler. Men visst, jag har andra kostnader för maskiner och bilkörning så det är väl gungor och karuseller.

I övrigt inga förmågehöjningar eller direkta förbättringar. :(
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Beställt några burkar frystorkad mat.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Bytt (nästan) alla lampor, inklusive lysrör, till LED i stugan. Klarar mig nu på < 400 W trots att det lyser överallt, kyl & frys igång, och frostvakten i förrådet står på. Sett över ett dygn klarar jag mig på < 6 kWh vilket börjar kännas ok.
Tank

Inlägg av Tank »

maskros skrev: 15 jan 2025 21:38 Bytt (nästan) alla lampor, inklusive lysrör, till LED i stugan. Klarar mig nu på < 400 W trots att det lyser överallt, kyl & frys igång, och frostvakten i förrådet står på. Sett över ett dygn klarar jag mig på < 6 kWh vilket börjar kännas ok.
Wow! Riktigt coolt! :) :up:

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Tank skrev: 15 jan 2025 22:02
Wow! Riktigt coolt! :) :up:

//Tank
:D Jo, men det går en del ved. Så här års är vedspisen igång hela tiden när jag är vaken. All matlagning på den, all värme från den. 30C+ i köket på kvällen innan jag lägger mig.

Det är svårt, tycker jag, att göra grejer i ugn i vidspisen eftersom jag inte klarar att reglera värmen tillräckligt väl för t.ex. långräddade bröd, fisk, och liknande. Något jag lärt mig av att vara mycket i stugan är att grytor är fantastiska. Inget misslyckas i en gryta, inget bränns, inget blir fel. Det kan bli lite halväckligt ibland om jag gör helt fel men då är det bar att flänga på det på spisen, hälla i fler grejer och krydda annorlunda så blir det ok.

Kött (även fisk), en buljongtärning, en lök, vätska (om det inte är fisk så funkar öl jättebra) och paprika samt tomat så blir allt helt klart ätbart. Med ytterligar kryddor rent av gott. Till detta kokt potatis - sa jag att koka på vedspisen är bra - ris, eller pasta.

Steka funkar också bra men helst växtätare, det kan - åtminstone för mig - vara svårt att få genomstekt utan att det blir bränt på ytan.

Sammanfattningsvis: Kokta grejer FTW! (Dessutom blir näringen lätt att ta upp - bra om det blir jobbigt läge. (Dessutom x 2 så kan nästan allt kött ätas bara det får koka länge nog. Börjar det falla sönder så är det helt ok att mosa ihop med potatis, ris eller pasta.) (Lagra kryddor, chili, socker och salt. buljongtärnigar håller länge))
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Jag är ju lite anti att få julklappar för jag har redan "allt".
Onödigt köpa saker i julklapp jag inte får användning för.
Men i år fick jag en låda med svenskproducerad salsa, såser och kryddor där mycket är baserat på Carolina Reaper chili.
Tex https://abergssalsa.se/produkt/dodskyssen/ (Sa jag att jag gillar riktigt het mat?) Het, het men hanterbar hetta.
Underbar smaksättare i grytor och liknande som jag brukar köra ihop till egna matlådor då sambon inte riktigt uppskattar min nivå på kryddning.
Perfekt för mig att ha l lagret för att få fart på olika maträtter.

https://abergssalsa.se/
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

roterat lite diesel
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
camping

Inlägg av camping »

Jobbet drabbades igår av strömavbrott(ingen reservkraft trots relativt stort företag) och allt stod still i några timmar innan felet hittats.
Åkte på vägen hem och köpte ett nytt elverk både för att driva förbrukare men främst för att ladda batterierna i nödströmsystemet.
Stått på inköpslistan länge men ibland behöver man en liten knuff.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

en 500 kr på apoteksvaror

mest vanliga förbrukningssaker
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Ljugarbänken"