Tank skrev: 15 jan 2025 22:02
Wow! Riktigt coolt!
//Tank

Jo, men det går en del ved. Så här års är vedspisen igång hela tiden när jag är vaken. All matlagning på den, all värme från den. 30C+ i köket på kvällen innan jag lägger mig.
Det är svårt, tycker jag, att göra grejer i ugn i vidspisen eftersom jag inte klarar att reglera värmen tillräckligt väl för t.ex. långräddade bröd, fisk, och liknande. Något jag lärt mig av att vara mycket i stugan är att grytor är fantastiska. Inget misslyckas i en gryta, inget bränns, inget blir fel. Det kan bli lite halväckligt ibland om jag gör helt fel men då är det bar att flänga på det på spisen, hälla i fler grejer och krydda annorlunda så blir det ok.
Kött (även fisk), en buljongtärning, en lök, vätska (om det inte är fisk så funkar öl jättebra) och paprika samt tomat så blir allt helt klart ätbart. Med ytterligar kryddor rent av gott. Till detta kokt potatis - sa jag att koka på vedspisen är bra - ris, eller pasta.
Steka funkar också bra men helst växtätare, det kan - åtminstone för mig - vara svårt att få genomstekt utan att det blir bränt på ytan.
Sammanfattningsvis: Kokta grejer FTW! (Dessutom blir näringen lätt att ta upp - bra om det blir jobbigt läge. (Dessutom x 2 så kan nästan allt kött ätas bara det får koka länge nog. Börjar det falla sönder så är det helt ok att mosa ihop med potatis, ris eller pasta.) (Lagra kryddor, chili, socker och salt. buljongtärnigar håller länge))