först vilken typ av ventilation har du?
ex avluftning via kanaler i skorstenen
eller nyare?
jag hadde delat på vägarna med
vattenburen värme eller inte
en hel del jobb med att få dit det, men inte nödvändigt
gäller bara att välja
först hadde jag kollat på möjliga värmepumpar
luft luft
luftvatten
markvatten
berg vatten
frånluft vatten
sedan ved
kamin
vedpanna
ångmaskin kolvmaskin eller teslaturbin
gengaselverk
stirlingmotor
pelletskamin/panna
solenergi
solpaneler
vakumrörssolfångare
dieselvärme , inte att förakta
brännare i panna
separat brännare , ex typ reflexs
dieselmotor med elverk, inkopplat på vattenburen värme
kinadieselbrännare
välj åtminstånde två av ovan för redundans
gärna tre
Är det ekonomiskt försvarbart att elda med ved?
Re: Är det ekonomiskt försvarbart att elda med ved?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Svårt det där…
Jag kör ju LVVP som värmekälla men som du säger bör man ha möjlighet åtminstone kunna köra cirkulationspumpen intermittent ut till VP om strömmen försvinner på vintern, framförallt om man bor där det finns ökad risk för avbrott.
Finns väl iofs även LVVP med värmeväxlare inne där inget ute kan frysa.
Stort projekt konvertera till vattenburet. Golvvärme då vanligast om du har källare under huset. Värmepumpen effektivast då.
Men vette sjutton om jag skulle ta det steget.
Jag kör ju LVVP som värmekälla men som du säger bör man ha möjlighet åtminstone kunna köra cirkulationspumpen intermittent ut till VP om strömmen försvinner på vintern, framförallt om man bor där det finns ökad risk för avbrott.
Finns väl iofs även LVVP med värmeväxlare inne där inget ute kan frysa.
Stort projekt konvertera till vattenburet. Golvvärme då vanligast om du har källare under huset. Värmepumpen effektivast då.
Men vette sjutton om jag skulle ta det steget.
I started out with nothing, and still have most of it left
Anders på landets uppföljningsvideo om ekonomin i vedeldning, om nån missat den. https://youtu.be/jD6F7-1tnKU Sevärd.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
- Parabellum
Tycker han verkar rätt vettigt och videon var absolut sevärd.maskros skrev: 09 jan 2025 10:02 Anders på landets uppföljningsvideo om ekonomin i vedeldning, om nån missat den. https://youtu.be/jD6F7-1tnKU Sevärd.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Finns förutsättningarna så lönar det sej att elda med ved. Jag har förutsättningarna, så jag eldar med ved.
Om jag räknar egen tid, men inte räknar nåt pris på träden, så blir det ganska bra timlön. Att sälja virke blir ändå inte av, för mängderna är för små.
10 staplade kubikmeter ger ca 10.000kWh (björk, verkningsgrad 75%), och motsvarar el för 20kkr (2kr/kWh).
Samma mängd värme ur en luftvärmepump kostar ca en tredjedel, eller 8300kr.
Om jag allt som allt lägger en vecka (5 arbetsdagar á 8 timmar) på allt jobb med ved under ett år (fälla, kvista, skota, kapa, klyva, stapla, flytta, föra in, ut med askan), blir timlönen 8300/40 = 207kr/timme. En del borde givetvis dras av för maskinerna. Maskinparken har dock redan betalt för sej. Snöskotern är 35 år gammal, vedklyven 20 år, motorsågen 25 år osv. Bränsle går det inte mycket av. Lite el på det.
Att köpa samma mängd ved skulle kosta kanske 700kr/kastkubik, och då går det 15 kastkubik på en kubikmeter staplad ved. Det blir 10500kr, och till kommer tranport samt arbetet med att få in veden under tak. Fortfarande lönsamt, men börjar bli på gränsen. En andra luftvärmepump kan vara lika lönsamt.
Nu är det så att luftvärmepumpen ger mer värme då den får jobba tillsammans med en eldstad. Det är som att ha två värmepumpar, men bara betala elen för en av dem.
Utan vedeldning skulle jag kanske behöva komplettera luftvärmepumpen med direkt-el vid -15 grader. Nu klarar luftvärmepumpen tillsammans med täljstensspisen att värma upp kåken ner till -25 grader.
Det är ena aspekten av vedeldning. Den andra är stoltheten av att klara sej själv. Samma som med att odla. Är det ekonomiskt försvarbart att odla sin egen mat? Absolut inte.
Våra grundbehov, eller de tre första som jag ser det, är följande:
1) vatten
2) mat
3) värme
Att lita på att nån annan ska försörja en med det som är livsviktigt är inte preppigt alls. Normalt fungerar det, men ifall det inte fungerar?? Då är det tack för kaffet direkt ju.
Om jag räknar egen tid, men inte räknar nåt pris på träden, så blir det ganska bra timlön. Att sälja virke blir ändå inte av, för mängderna är för små.
10 staplade kubikmeter ger ca 10.000kWh (björk, verkningsgrad 75%), och motsvarar el för 20kkr (2kr/kWh).
Samma mängd värme ur en luftvärmepump kostar ca en tredjedel, eller 8300kr.
Om jag allt som allt lägger en vecka (5 arbetsdagar á 8 timmar) på allt jobb med ved under ett år (fälla, kvista, skota, kapa, klyva, stapla, flytta, föra in, ut med askan), blir timlönen 8300/40 = 207kr/timme. En del borde givetvis dras av för maskinerna. Maskinparken har dock redan betalt för sej. Snöskotern är 35 år gammal, vedklyven 20 år, motorsågen 25 år osv. Bränsle går det inte mycket av. Lite el på det.
Att köpa samma mängd ved skulle kosta kanske 700kr/kastkubik, och då går det 15 kastkubik på en kubikmeter staplad ved. Det blir 10500kr, och till kommer tranport samt arbetet med att få in veden under tak. Fortfarande lönsamt, men börjar bli på gränsen. En andra luftvärmepump kan vara lika lönsamt.
Nu är det så att luftvärmepumpen ger mer värme då den får jobba tillsammans med en eldstad. Det är som att ha två värmepumpar, men bara betala elen för en av dem.
Utan vedeldning skulle jag kanske behöva komplettera luftvärmepumpen med direkt-el vid -15 grader. Nu klarar luftvärmepumpen tillsammans med täljstensspisen att värma upp kåken ner till -25 grader.
Det är ena aspekten av vedeldning. Den andra är stoltheten av att klara sej själv. Samma som med att odla. Är det ekonomiskt försvarbart att odla sin egen mat? Absolut inte.
Våra grundbehov, eller de tre första som jag ser det, är följande:
1) vatten
2) mat
3) värme
Att lita på att nån annan ska försörja en med det som är livsviktigt är inte preppigt alls. Normalt fungerar det, men ifall det inte fungerar?? Då är det tack för kaffet direkt ju.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Jakob skrev: 18 jan 2025 17:07 Att lita på att nån annan ska försörja en med det som är livsviktigt är inte preppigt alls. Normalt fungerar det, men ifall det inte fungerar?? Då är det tack för kaffet direkt ju.

Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
en sak är att med modern llvp så har man hög verkningsgrad i söder med vintrar som sällan är minusgrader nuförtiden
då är det svårt att räkna hem vedeldning
med dagens elpriser
den dagen elpriserna blir betydligt högre
så är det dags att räkna på det igen
räcker med timpris och det blir kallt och vindstilla
jobbigt nuförtiden med i praktiken dynamiskt tänk på timnivå vad som är lämpligt att ha som uppvärmning
då är det svårt att räkna hem vedeldning
med dagens elpriser
den dagen elpriserna blir betydligt högre
så är det dags att räkna på det igen
räcker med timpris och det blir kallt och vindstilla
jobbigt nuförtiden med i praktiken dynamiskt tänk på timnivå vad som är lämpligt att ha som uppvärmning
kiss, keep it simple stupid
Kör med egen ved. Men visst när timpriset är lågt så spar jag på veden oftast! Tyvärr är det ju det här med de fasta kostnaderna som sabbar ekvationen... Hur var det ”Egen härd är guld värd”