Tack till Marie som lärde mig bifoga bilder!

Tackar tackar.somvanligt skrev: 05 feb 2025 22:12 Fruktkonserver började läcka och jag kunde först inte förstå varför. Sedan när jag tömt dom såg jag små hål som blivit med tiden. Se bilder. Hur har detta gått till, har det frätt hål? Blir osäker på hur mycket man kan lita att det inte händer igen. Har ni varit med om detta?
Tack till Marie som lärde mig bifoga bilder!![]()
Intressant. De gick ut december 2019. Det var Eldorado, så det billigaste märket. Det kan ju förklara en del också, men bara för att de är billiga så måste de väl ändå hålla någon slags standard? De smakade inte roligt heller så jag rekommenderar andra att köpa bättre märken. Jag ersatte dessa med ICAs märke.questionable skrev: 10 feb 2025 16:54 Konservburkar är coatade på insidan (vanligtvis epoxiharts) så att plåten inte rostar.
På dina bilder ser jag att färgnyansen runt svetsen avviker från resten och ytterliga en färg mellan svetsen och resten av burken. Utan att veta mer eller kunna se i verkligheten vill jag påstår att det ser ut som att burken är svetsat efter coating och att värmen har bränt bort coatingen direkt vid svetsen och har skadat coatingen en bit borts. Detta kan inte vara meningen och är kanske till och med ett produktionsfel. Hur ser utsidan ut?
Jag har aldrig varit med om läckande burkar eller missfärgningar på insidan på detta sätt.
Hade varit intressant att framföra detta till Livsmedelsverket om köpt i Sverige och inte alldeles för mycket förbi bäst före datumet.