Läckande konservburkar

Hur man lagrar föda
Användarens profilbild
somvanligt

Läckande konservburkar

Inlägg av somvanligt »

Fruktkonserver började läcka och jag kunde först inte förstå varför. Sedan när jag tömt dom såg jag små hål som blivit med tiden. Se bilder. Hur har detta gått till, har det frätt hål? Blir osäker på hur mycket man kan lita att det inte händer igen. Har ni varit med om detta?
Tack till Marie som lärde mig bifoga bilder! 8-)
Bilagor
67866ef76ff72725093551.jpg
67866ef76ff72725093551.jpg (86.6 KiB) Visad 1201 gånger
67866f29c8534855811996.jpg
67866f29c8534855811996.jpg (34.45 KiB) Visad 1201 gånger
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
maskros

Re: Läckande konservburkar

Inlägg av maskros »

Nej, inte varit med om. Har en del burkar som är typ 10 år gamla. Står mörkt och svalt med oftast under 50% RF.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

somvanligt skrev: 05 feb 2025 22:12 Fruktkonserver började läcka och jag kunde först inte förstå varför. Sedan när jag tömt dom såg jag små hål som blivit med tiden. Se bilder. Hur har detta gått till, har det frätt hål? Blir osäker på hur mycket man kan lita att det inte händer igen. Har ni varit med om detta?
Tack till Marie som lärde mig bifoga bilder! 8-)
Tackar tackar. :oops: :hug:

Då det är fruktkonserver så kanske det är syran som gör att det fräter på metallen. :hm:
questionable

Inlägg av questionable »

Konservburkar är coatade på insidan (vanligtvis epoxiharts) så att plåten inte rostar.

På dina bilder ser jag att färgnyansen runt svetsen avviker från resten och ytterliga en färg mellan svetsen och resten av burken. Utan att veta mer eller kunna se i verkligheten vill jag påstår att det ser ut som att burken är svetsat efter coating och att värmen har bränt bort coatingen direkt vid svetsen och har skadat coatingen en bit borts. Detta kan inte vara meningen och är kanske till och med ett produktionsfel. Hur ser utsidan ut?

Jag har aldrig varit med om läckande burkar eller missfärgningar på insidan på detta sätt.

Hade varit intressant att framföra detta till Livsmedelsverket om köpt i Sverige och inte alldeles för mycket förbi bäst före datumet.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

questionable skrev: 10 feb 2025 16:54 Konservburkar är coatade på insidan (vanligtvis epoxiharts) så att plåten inte rostar.

På dina bilder ser jag att färgnyansen runt svetsen avviker från resten och ytterliga en färg mellan svetsen och resten av burken. Utan att veta mer eller kunna se i verkligheten vill jag påstår att det ser ut som att burken är svetsat efter coating och att värmen har bränt bort coatingen direkt vid svetsen och har skadat coatingen en bit borts. Detta kan inte vara meningen och är kanske till och med ett produktionsfel. Hur ser utsidan ut?

Jag har aldrig varit med om läckande burkar eller missfärgningar på insidan på detta sätt.

Hade varit intressant att framföra detta till Livsmedelsverket om köpt i Sverige och inte alldeles för mycket förbi bäst före datumet.
Intressant. De gick ut december 2019. Det var Eldorado, så det billigaste märket. Det kan ju förklara en del också, men bara för att de är billiga så måste de väl ändå hålla någon slags standard? De smakade inte roligt heller så jag rekommenderar andra att köpa bättre märken. Jag ersatte dessa med ICAs märke.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Camo

Inlägg av Camo »

Har varit med om precis samma sak på just fruktkonserver.Jag tror att Marie har rätt att det kan vara syra som ställer till det.
De burkar jag hade var Del Monte.
Skriv svar

Återgå till "Lagring"