Bensin i dieseln?

Allt från tung attackcykel till egen rymdfärja
Användarens profilbild
maskros

Bensin i dieseln?

Inlägg av maskros »

För många år sedan hade jag en, redan då, gammal MB med förkammardiesel. I instruktionsboken till den har jag bestämt för mig att det stod att man vintertid när det var riktigt kallt med fördel kunde hälla lite bensin i dieseln. Minns jag rätt upp till 20% om det var under -30C.

Med bakgrund av detta och mina algproblem undrar jag om det fortfarande är ok att hälla bensin i dieseln i förhoppningen att det skulle ha ihjäl algerna. Kör en 80-talstraktor och en 10-tals bil på den dieseln. Är det en bra idé eller helt galen? Om den är bra, vad kan vara en lämplig mängd? 5%, 1% eller vad? Vilka risker för maskinerna kan det medföra?

Kunniga förklaringar och vilda spekulationer välkomnas.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
maskros

Re: Bensin i dieseln?

Inlägg av maskros »

Frågade en AI och den menade att det var en riktigt dum idé att blanda bensin i dieseln.
https://www.perplexity.ai/search/is-it- ... e12Wut4Q#0
- Brandfara
- Förlorad smörjning
- Felaktig tändpunkt
- Komponenter i bränslesystemet kanske inte tål bensin

Så ok, det var nog feltänkt.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Däremot kan du använda en liten mängd E85 eller ren sprit för att hålla borta algerna. Bromssprit fungerar. Men du ska inte ha det hela tiden utan bara en skvätt då och då om du ser eller känner att något inte stämmer.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

EN brun böna skrev: 17 feb 2025 17:01 Däremot kan du använda en liten mängd E85 eller ren sprit för att hålla borta algerna. Bromssprit fungerar. Men du ska inte ha det hela tiden utan bara en skvätt då och då om du ser eller känner att något inte stämmer.
Ok? En skvätt, vad är det? 1% typ 2 dl i en 20 l dunk? Vad är bromssprit och var finns det?

Om jag upptäcker alger i dunken är det väl redan för sent att hälla i sprit?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

bromssprit är det man använder i tunga fordons tryckluftssystem för att hindra fukt till att bli isproppar

spriten i bränsle gör att vattnet binder sig i spriten och spriten med oljan och inte får en vattensamling i botten på tanken

e85 är ju 85% sprit
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 17 feb 2025 22:03 bromssprit är det man använder i tunga fordons tryckluftssystem för att hindra fukt till att bli isproppar

spriten i bränsle gör att vattnet binder sig i spriten och spriten med oljan och inte får en vattensamling i botten på tanken

e85 är ju 85% sprit
Bättre än Strårom asså.. då den bara är på 80% :mrgreen: :up:
:lol: :lol: :lol: :lol:
Skriv svar

Återgå till "Fordon"