Renovering av skyddsrum

Scoo

Renovering av skyddsrum

Inlägg av Scoo »

Har puffat på en aning så min arbetsgivare har nu skaffat ny skyddsrumsfläkt till ett gammal skyddsrum av finsk 1963-års standard. Den nya är av samma typ som blivit använd i finska skyddsrum sedan 1971 (sk. S1-standard) och är gjord för att klara en atmosfärs övertryck (1 bar, 100 kPa). Den gamla var i gjutjärn och hade partikelrening genom en sandbädd (sandfilter) och som nymodighet kontra 1959-års standard, även gasfiltrering medelst ett gasfilter (ungefär stor som en 80-liters tunna).

Döm om min förvåning då priset i dag för en fläktenhet var ungefär det samma som för 10 år sedan, det visade sig att dagens fläktar och övertrycksventiler (frånluftventiler som slår fast om en tryckvåg kommer) görs i plast! :roll: Nog ska det väl hålla men känns lite underligt. De första fläktarna av 1971-års standard gjordes i gjutaluminium, sen blev de i plåt. Ännu för 10 år sedan gjordes de i plåt. Ganska överkomligt pris dock idag, strax under 10 000€ med moms.
IVL-1.jpg
IVL-1.jpg (100.52 KiB) Visad 5849 gånger
IVL-1 / ilmanvaihtolaite-1 (bokstavligen luftombytesmaskin, skulle väl bli i vettigare översättning ventilationsaggregat)
1963.jpg
1963.jpg (55.41 KiB) Visad 5849 gånger
Fläkt för skyddsrum enligt 1963-års norm. Fanns i tre storlekar där väl skillnaden består i lite olika utväxling för växellådan, den minsta var tänkt åt max 30 kvm / 50 personer och hade en vev, mittenmodellen kunde två personer veva och den största hade plats för 1+2 personer att veva och kunde förse 90 kvm eller 150 personer med luft.
För mina barns skull
Användarens profilbild
bastard

Re: Renovering av skyddsrum

Inlägg av bastard »

bra plast funkar

dock finns det mycket som inte funkar, hoppas dom provat ordentligt
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Bygga och renovera"