Geiger Müller mätare / Dosimeter

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
maskros

Re: Geiger Müller mätare / Dosimeter

Inlägg av maskros »

Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Svårt att utvärdera på dom fåtal uppgifter i beskrivningen.
Försöker nog att vara seriös, men har gjort en hel del avkall på funktionerna för att få den så liten, utan annan anledning än design.
Ingen USB till omvärlden och urusel batteritid med ej uppladdningsbara små knapp-celler tycker jag diskar den.
Titta på en GMC-320 (plus) med laddbar lithium i stället.......som visats tidigare i tråden

https://www.gqelectronicsllc.com/comers ... oduct=4579
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
svart framtid

Inlägg av svart framtid »

https://www.ebay.com/itm/163564446468?h ... SwkUxeUnE2
Är det lönt med något sånt här eller är det bara skräp? Tänker främst att man kan se om läget avviker från normalt, lär väl inte vara någon precision och har ju ingen möjlighet att kalibrera.

Har testat en Ecotest Terra-P när jag var i Ukraina för många år sen, men de kostar ju en del.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

svart framtid skrev: 07 sep 2021 21:39 https://www.ebay.com/itm/163564446468?h ... SwkUxeUnE2
Är det lönt med något sånt här eller är det bara skräp? Tänker främst att man kan se om läget avviker från normalt, lär väl inte vara någon precision och har ju ingen möjlighet att kalibrera.

Har testat en Ecotest Terra-P när jag var i Ukraina för många år sen, men de kostar ju en del.
Det där är en rätt hygglig modell som var mycket populär vid Fukushima-katastrofen 2011. Undrar om den inte togs fram just då....
Är rätt bra kalibrerade från början och har en bra batteritid med 2xAA. Även laddbara NiMh borde också fungera.
Tar gamma- & i viss mån högenergi-beta-strålning men inte alfa, vilket inte många andra gör heller.
Inte vattentät, men kan förvaras i en zip-påse som extra skydd.

Prova den mot en gammal glödstrumpa till fotogenlampa. Dom äldre är impregnerade med svagt radioaktivt Torium och ger ett bra utslag.

Ett bra budgetval!

Man får bara tänka på att den inte är en militär intensimeter och inte kan mäta högre strålningsdoser på över 99.99usv / h
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
svart framtid

Inlägg av svart framtid »

reboot skrev: 08 sep 2021 03:04
svart framtid skrev: 07 sep 2021 21:39 https://www.ebay.com/itm/163564446468?h ... SwkUxeUnE2

Det där är en rätt hygglig modell som var mycket populär vid Fukushima-katastrofen 2011. Undrar om den inte togs fram just då....
Är rätt bra kalibrerade från början och har en bra batteritid med 2xAA. Även laddbara NiMh borde också fungera.
Tar gamma- & i viss mån högenergi-beta-strålning men inte alfa, vilket inte många andra gör heller.
Inte vattentät, men kan förvaras i en zip-påse som extra skydd.

Prova den mot en gammal glödstrumpa till fotogenlampa. Dom äldre är impregnerade med svagt radioaktivt Torium och ger ett bra utslag.

Ett bra budgetval!

Man får bara tänka på att den inte är en militär intensimeter och inte kan mäta högre strålningsdoser på över 99.99usv / h
Stort tack för utförligt svar! Då kan det nog vara en lagom mätare för mig :)
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Har för mig att jag någonstans skrivit om min billiga radiakmätare från Clas Olsson https://www.clasohlson.com/se/UNI-T-UT3 ... /p/36-9727 men lyckas inte hitta tillbaka till den tråden, så jag skriver här.

Köpte den förra året och har mätt lite hemma och vid stugan. Har inget att kalibrera mot men de värden jag får är rimliga jämfört med allmänna uppgifter om bakgrundsstrålning i olika delar av landet. Hemma visar den runt 12-14 uSv/h och vid stugan 8-10 uSv/h. Jag har även testat att lägga den i en tunn plastpåse och placerat denna i den avkylda askan i asklådan från vedspisen i stugan, värdet ökade då med ca 3 uSv/h så för den sakens skull är det inga problem att hälla aska på bärbuskarna - eller tänker jag fel här? Jag har däremot ingen koll på hur mycket kadmium eller annat det är i askan så jag är ändå försiktig.

Dumt att säga att jag är nöjd när jag egentligen inte har en aning om hur bra mätaren funkar men givet att jag bara använder den för att se skillnader och att den i alla fall reagerar olika på olika saker så är jag nöjd. Sen vet jag inte om den egentligen borde visa 15 uSv/h hemma och 200 uSv/h i asklådan...
Collapse now, and avoid the rush!
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"