musfällor

Användarens profilbild
bastard

Re: musfällor

Inlägg av bastard »

absolut inte
katter kan vara riktigt bra musfälla

jag tycker dom är trevliga med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Varje år brukar en mus ta sig in och bosätta sig i köket. I år vägrade musen att gå i fällor med jordnötssmör som funkar tidigare år. Tog den till sist i en Mjölner fälla betad med jordnötssmör och vinbärssylt. Så ett normal år avseende gnagare för mig. Grannarna runt mig har allihop utekatter så det kan hjälpa.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

xsive skrev: 09 mar 2025 10:16 Hur har ni upplevt gnagarsituationen denna vinter?
I södra Sverige blev det ju mest en icke-vinter igen så påverkar väl kanske en del.
Har fram till nu tagit totalt 5 möss i fällor denna ”vinter” räknat från november vilket är klart under antal för ett medelår.
Har visserligen gjort en del åtgärder för att göra svårare för mössen kunna komma in men äldre hus så helt hålla dom
utestängda går liksom inte.

Fällan dom tagits i är var för alla Giljotti som betas med torrfoder till hund.
Passar bra trycka in en ”donut” formad foderkula i fällans klyka och den sitter kvar efter att musen försökt komma åt den
https://www.granngarden.se/musfalla-giljotti-gra
Har ett par Mjölner fällor också som inte tagit något men dom lyckats slå fällan utan att fastna och sen tagit betet
Överjävlig, är nog uppe i 30 möss i fällor, katten fångar sork och möss varje dag också.
Kan varmt rekommendera vippbräda och hink med glykol i för att ta så många som möjligt på kort tid eller i utrymmen som man inte kommer vittja lika ofta, med tanke på hur snabbt det slutade plaska dör dom fort i det också.
Giljotinfälla med jordnötssmör funkar nästan lika bra men hinken kunde ta 4 möss på en natt medans fällan bara tog 1.
Skriv svar

Återgå till "Fällor"