En bil blir ju fort utkyld även vid måttlig kyla. Jag har svårt att se att man kan använda värmeljus som värmekälla i bilen. I så fall krävs det nog flera stycken, en hel del flera stycken. Verkar lite bökigt med placeringen då också. Men något ljus på instrumentbrädan för trivselns och mysfaktorns skull, kan jag tänka mig. Gasköket är nog en bättre värmekälla i så fall men då är risken för co2 mycket högre och kräver att man har ett fönsterna på glänt. Öppna lågor på/i därför icke avsedd plats/utrymme är nog en större risk än co2. Jag skulle säkert lyckas med att välta något av ljusen/brännaren och tutta eld på bilen. Min bilsovsäck och liggunderlag, som alltid ligger i bilen, funkar nog bäst för mig ändå.
En gång i tiden provade jag faktiskt att tända några värmeljus i bilen under toppjakten, för att jag tänkte att de skulle vara lite varmare i bilen när jag återvände. Det var de inte. Inte vad jag upplevde i alla fall.
Varför inte värmeljus i bilen?
Re: Varför inte värmeljus i bilen?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
- somvanligt
Bra test. Ger verkligen en fingervisning om värdet (ovärt i min mening) av värmeljus för värme. Hur kallt var det ute? Hur många ljus var det? Det är ju annars ett enkelt test för alla att göra. Tänd 10 ljus på en tallrik så de står stabilt och återkom på slutet av ljusens livslängd. Det är ju bara lägga en termometer i bilen och kolla före & efter. Koldioxidmätare är ju inte dyra heller så det kan man också lägga in en och kika genom rutan hur det gått. Min uppfattning efter att ha läst uträkning på koldioxid i gamla forumet är att det krävs mer än folk tror för att det ska bli farligt.Charlie** skrev: 23 mar 2025 01:22 En gång i tiden provade jag faktiskt att tända några värmeljus i bilen under toppjakten, för att jag tänkte att de skulle vara lite varmare i bilen när jag återvände. Det var de inte. Inte vad jag upplevde i alla fall.
En av de mer angelägna testerna att göra är att dra på en gasolvärmare i ett rum tillsammans med koldioxidmätare för att se om det blir farligt och, om så, om det automatiska skyddet faktiskt löser ut.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

- VaultDweller
Värmeljus är för att värma händer, typ i en glasburk att hålla om mellan varven. Ska inte underskattas. Större prylar för högre effekt.
You're a hero... and you have to leave.