Anytone 878

Radio, kameror, larm och liknande.
Teng

Anytone 878

Inlägg av Teng »

Som jag förstått är kommunikation viktig om mobilnätet skulle sluta fungera eller att man inte har täckning.
Jag har försökt sätta mig in det.
Har hittat den här radion
https://butik.limmared.nu/sv/anytone/52 ... hfuhf.html
När jag tittar på youtube verkar det vara möjligt att kunna kryptera det man sänder.
Finns någon på forumet som har provat den?

// Teng
Användarens profilbild
Herr Gråman

Re: Anytone 878

Inlägg av Herr Gråman »

Teng skrev: 23 dec 2024 20:38 Som jag förstått är kommunikation viktig om mobilnätet skulle sluta fungera eller att man inte har täckning.
Jag har försökt sätta mig in det.
Har hittat den här radion
https://butik.limmared.nu/sv/anytone/52 ... hfuhf.html
När jag tittar på youtube verkar det vara möjligt att kunna kryptera det man sänder.
Finns någon på forumet som har provat den?

// Teng
Har ej provat Anytone, men har erfarenhet av Zodiac och Baofeng.
Zodiac har hög kvalité men inte mycket finesser, (inte min i alla fall...)

Baofeng däremot har det mesta. Även den billiga UV5R är rätt fantastisk.
https://www.tradera.com/item/343141/653 ... s-garanti-
649:- för en två-pack är otroligt billigt jämfört med vad man får.
Lägg på någon hundring så har man Baofeng UV9R, vattentät IP67 och bra batteritid, har
en sådan som jaktradio.

Vad jag gillar med UV5R är dock alla billiga tillbehör. Antenner, mikrofoner,
och även batteripack som man laddar med AA-batterier, så man kan hålla igång
sin radio med dålig tillgång på ström.
Sedan blir man inte gråtfärdig om en skulle gå sönder, vilket dock inte hänt mig
trots många Baofenger som använts mycket.
Teng

Inlägg av Teng »

Ska kolla de.
Vattentätt är bra.
Förmodligen är utomhusmiljön den primära användningen.
camping

Inlägg av camping »

Anytone-apparaten du länkar till är endast öppen för att sända inom amatörradiobanden, dvs du behöver amatörradiocertifikat för att sända med den. En baofeng har jaktkanalerna öppna från början(brukar gå att hård eller mjukvarumodda de flesta apparater för detta) och är nog betydligt mer väldokumenterad online.

Slår även ett slag för Quansheng UV-K5 som är steget nyare än baofeng. Den kan även lyssna till flygbanden(AM)och med viss modifiering även kortvåg.
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

Minns inte om jag behövde göra nåt för att låsa upp de licensfria kanalerna eller om den levererades så, men jag har i alla fall 444, 446 och 155 i min radio. Har använt min på jakt utan problem. Jag behövde dock uppgradera firmware för kryptot om jag minns rätt? Att kunna sända DMR med AES256 är inte dumt, men ryssen kan ju fortfarande triangulera så det räcker inte med att hålla sig borta från Tinder.

Som framtidssäkring skulle jag nog också sikta på att skaffa krypterad radio innan EU lägger sina klåfingrar i den syltburken också.

Det enda jag hade velat ha är bättre än IP54-klassning. Föredrar grejer som jag kan vet håller även om jag går ner mig helt i en bäck. Trots detta är Anytone antagligen det bästa man kan köpa allt sammantaget - pris, funktioner och kvalitet.
Slava Ukraini!
Teng

Inlägg av Teng »

@camping Jag läste idag att det går att ”öppna” den för mer frekvenser. Ska kolla mer vilka frekvenser som man skulle kunna använda. Kanske går att öppna den för pmr frekvenser. Om det går att kryptera kanske det går att använda de.

@kardinal Sant, en dag så kommer dylika bli förbjudet att sälja i vårt land samt tullen kommer ta hand om ev. försök att köpa från andra länder.
878 är inte vattentät, men det kanske finns någon vattentät påse av något slag att stoppa den i.
Ryssen ja, de är nog föga intresserade av vad vi säger i familjen. Men däremot lokalt är det intressant att sålla bort de som lyssnar.
Jag googlade AES kryptering, verkar vara det jag söker.

878 mycket är dyrare än Baofeng, det är dock värt extrapengarna om jag kan köra krypterat.
Dock kan det vara bra att ha två stycken billiga radio som man kan använda för totalt oviktigt informationsutbyte eller risk för att tappa dem.
Teng

Inlägg av Teng »

Köpte 2 stycken.
Inte lätt att programmera, men jag lyckades.
Kryptering? Verkar inte helt omöjligt. ( Nej det är inte tillåtet ).
Teng

Inlägg av Teng »

Gick att kryptera.
Tank

Inlägg av Tank »

Teng skrev: 24 mar 2025 11:21 Gick att kryptera.
Hur bra fungerar det?

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Teng

Inlägg av Teng »

Tank skrev: 24 mar 2025 14:00
Teng skrev: 24 mar 2025 11:21 Gick att kryptera.
Hur bra fungerar det?

//Tank
100%
Skriv svar

Återgå till "Kommunikation, Larm, Övervakning"