Selcos erfarenheter av SHTF i Bosnien

Vad har ni för erfarenheter ni vill dela med er av?
Hallabaloo

Selcos erfarenheter av SHTF i Bosnien

Inlägg av Hallabaloo »

En person beskriver sina upplevelser och erfarenheter av att ha levt i en mellanstor belägrad stad under 1 år. Intressant läsning men verkligen inget man vill uppleva.

https://prephole.com/surviving-a-year-o ... read-6265/
Användarens profilbild
VaultDweller

Re: Selcos erfarenheter av SHTF i Bosnien

Inlägg av VaultDweller »

Har sett den där dyka upp då och då. Finns väldigt lite som styrker att han har upplevt detta, och viss "debunking" har skett där överlevare från samma konflikt har pekat ut oegentligheter i historien.

Personligen tycker jag att råden är sunda, men är lite skeptisk till den bakomliggande historien. Känns lite som en sales pitch för hans bok, som refereras tidigt.

Sund källkritik bör alltid hållas i bakhuvudet när man tar del av dessa berättelser.
You're a hero... and you have to leave.
mango

Inlägg av mango »

Det låter rätt genuint upplevt, liknar vad jag sett under min tid på Balkan 93-94. Jag tror inte folk som inte var där riktigt kan förstå, men om man betänker att Forna Jugoslavien delvis legat bakom järnridån inte alltför avlägsen dåtid, så kanske man bättre kan se narrativet. Stora delar, framför allt landsbygden, befann sig utvecklingsmässigt 30-50 år efter väst och ekonomin var allmänt dålig och inflationen går inte att föreställa sig. Vill minnas att vissa Lira hade sedlar med miljonbelopp motsvarande 5 kr eller liknande och folk behövde använda skottkärror för att frakta sina pengar när de skulle shoppa mat.
mango

Inlägg av mango »

Dinarer var valutan. Ber om ursäkt, men det var 30 år sen.
Skriv svar

Återgå till "Erfarenheter"