USA spårar ur, hur agera?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Marie

Re: USA spårar ur, hur agera?

Inlägg av Marie »

VaultDweller skrev: 28 mar 2025 15:47
Kardinal skrev: 28 mar 2025 15:34
VaultDweller skrev: 28 mar 2025 15:25 Du är fri att göra distinktioner efter eget huvud och jag efter mitt. Visst är det skönt att vi alla tillåts tänka olika om världen?
Så då kanske det här forumet kan täcka in lite allt möjligt eftersom prepping kan vara vad som helst? Nej. Det måste finnas avgränsningar att förhålla sig till, och de politiska ställningstaganden du gör är helt ointressant ur ett preppingperspektiv.
Det är du fri att få tycka, men huruvida det är ointressant får övriga medlemmar ta ställning till. Du är mig veterligen inte i maktposition på detta forum och får bestämma vad som skrivs eller ej, eller vad som är prepping eller ej.
Söker jag igenom trådarna här så hittar jag otroligt mycket som inte har med förberedelser att göra, annat än ytterst marginellt och då skall det ibland till fantasi för att göra kopplingen. Det blir tunnsått bland kategorierna om det ska bannas.

Men om du vill kan du starta en omröstning: Får VaultDweller uttrycka sig fritt, definiera prepping efter eget huvud, och göra ställningataganden på preppad.se? Om svaren överväldigande blir nej så accepterar jag det och söker mig annorstädes.
ett tips.
Vi har en hel avdelning här inne för extra högt till tak diskussioner där även politiska åsikter är tillåtna.
Be en av admins att du vill ha tillträde till Sandlådan

Kolla in denna tråden: viewtopic.php?t=196
8-) :up:

Wide discussions is the way to true enlightenment. :geek:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

vad den ena ser som prepp är intet värt för en annan , och tvärt om

vi har kommit olika långt i vad man vill göra och vi har olika ingångsvinklar för allt vi vill göra

någon satsar på gasdrivet elverk och 5 ton vita bönor

någon annan på solpaneler och makaroner

valet är ditt och valet är fritt

men vi bör kunna diskutera det mesta utan att gå till personangrepp
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

bastard skrev: 28 mar 2025 18:11 vad den ena ser som prepp är intet värt för en annan , och tvärt om

vi har kommit olika långt i vad man vill göra och vi har olika ingångsvinklar för allt vi vill göra

någon satsar på gasdrivet elverk och 5 ton vita bönor

någon annan på solpaneler och makaroner

valet är ditt och valet är fritt

men vi bör kunna diskutera det mesta utan att gå till personangrepp
Håller helt med, vi är antagligen kufer allihopa på ett eller annat sätt men det vi har gemensamt är att vi vill vara förberedda på ev problem som kan dyka upp. Vi kan diskutera det utan att vara aggressiva.
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Kardinal skrev: 28 mar 2025 16:51 Jag fattar att du vill få din ideologiska hemvist till att vara en del i preppingen. Det får dig säkert att känna dig moraliskt överlägsen andra, men det finns ju andra forum där du kan få utlopp för de sidorna om det är så viktigt.
Ah, där kom det, ja. Problemet har alltså aldrig legat i någon metadiskussion om definitioner av prepping, utan att mina ställningstaganden går emot dina politiska övertygelser. När jag kikar igenom dina inlägg får jag inte bara vatten på min kvarn, utan kan också konstatera ett stort hyckleri från dig med tanke på hur politiskt färgade dina inlägg alltjämt är. Ett par som särskilt sticker ut:
Kardinal skrev: 25 dec 2022 00:59 I deras egen reklam skriver man "you will own nothing, and you will be happy". Det är en marxistisk idé - ingen ska äga mer än någon annan, och därför kommer allt räcka åt alla. Problemet är tvådelat. För det första går det emot människans natur. För det andra handlar TGR om socialt entreprenörskap och ESG*, det är alltså drivet av en intresseorganisation vars medlemmar är multimiljardärer och gigantiska företag smo i allt högre grad blir ideologiska/politiska. "you will own nothing" = "they will own everything". Så när du hyr din kläder, bor i en hyresrätt, betalar med deras betalkort och använder deras sociala medieplatformar för att umgås med vänner - vad händer när deras sociala ansvarstagande går i klinch med dina egna värderingar? När du inte vaccinerar dig, när du skriver fel saker på internet, när ditt "carbon footprint" blir för högt? Blir ganska enkelt att kontrollera människor. Min tolkning är att man vill ersätta tillgångar/kapital med karaktär som mätpunkt för vad som skapar livskvalitet. I alla fall för oss vanligt folk, samtidigt som ett fåtal kontrollerar allt - vilka utifrån dina åsikter, beteenden och handlingar bestämmer vad du får göra och ta del av i samhället. Alltså ett globalt "social credit" system mycket likt det vi redan i dag ser i Kina.

Ett stort problem för mig är att man försöker kontrollera utvecklingen istället för att låta det ske organiskt.

Rekommenderar följande fördjupningar:
Woke, Inc.: Inside Corporate America's Social Justice Scam - Vivek Ramaswamy
The Forth Industrial Revolution - Klaus Schwab
COVID-19: The Great Reset - Klaus Schwab
https://www.youtube.com/watch?v=60MzTlrOCXQ
Folk som säger intressanta saker i sociala medier: Sorelle Amore Finance, Mark Moss, Jordan B Peterson, Russel Brand, Coin Bureau, Robert Kiyosaki
Kardinal skrev: 26 feb 2025 21:17 Låt mig avvika från alla ni dysterkvistar :notme:
  • det kommer visa sig att Trump var mycket listig mot Ryssland, får dem att ingå ett fredsfördrag med Ukraina som främst gynnar den senare parten
  • Alla NATO-länder kommer lova 2.5% i försvarsutgifter
  • Grönland förbli danskt men Danmark förbinder sig att öka den militära närvaron i norra ishavet
  • Avtalet mellan Ukraina och USA medför att Kinas inte obetydliga inflytande i Ukraina minskar och
    västvärldens beroende av kinesiska jordartsmetaller minskar
  • En långsiktig plan mellan S och M om utökad kärnkraft lanseras
  • Det blir en regnig men varm sommar, elpriserna förblir låga och vattenmagasin fulla
  • Sverige river upp alla energiavtal med Tyskland och sätter hårt mot hårt precis som USA vilket leder till att Tyskland viker sig
  • Sverige återförstatligar samtligt kritisk infrastruktur, främst energiproduktion och stamnät
  • Det visar sig att Trumps hårda hantering av statliga finanser för positiv effekt, precis som för Milei i Argentina
  • En ny "commune of frugal states" bildas med Argentina (Milei), El Salvador (Bukele), USA, Italien (Meloni), Kanada (Poilievre) och Ungern. Andra länder börjar tävla om deras gunst
  • EU faller in i USA:s ledband och avskaffar alla yttrandefrihetsinskränkningar
Men det är ganska vanligt med personer av din klass. "Rules for thee but not for me".

Tycker även att det är lite väl barockt att du anklagar mig för moralisk överlägsenhet när du själv lätt tycks dra fram härskartekniker så fort någon går emot dig lite för mycket. Men det säger ju tyvärr en hel del. Du känns som en ensam person som får någon slags kick av att mästra andra här i internets kölvatten. En hel och komplett människa med stöttande vänner, älskande partner och god tillvaro har inget behov av sådana saker. Hoppas att du kan ta tag i detta och fylla dessa behov, istället för att förlora dig själv till hjärntvättare såsom Russel Brand och Jordan Peterson.

Tror att det enklaste framöver är att vi båda blockar varandra här, så slipper vi ödsla vår dyrbara tid med att munhuggas. OK?

PS. Om detta inlägg raderas av mods, så får jag helt klart bekräftat att det finns en politisk strömfåra på forumet, att vissa användare har större frihet att ta ut svängarna, och att ordet inte är fritt. DS.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

Du begriper inte ens skillnaden. Fascinerande.

Snälla mod, radera hens inlägg så att vederbörande får sin bias bekräftad en gång för alla :-g /s
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

som admin, personliga påhopp är inte ok, gäller alla

innom admin så om någon gjort något så ber den någon annan kolla och bestämma
så det inte blir en åsikt som skall trycka ner dom andra

jag och en admin har olika ståndpunkter i en sak, helt ok för oss båda
för ingen av oss kommer kunna påverka något om det ändå
och framtiden lär utvisa, kanske inte vad som är rätt
utan hur fel del blev ändå :lol: