När kommer krashen?

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
bastard

Re: När kommer krashen?

Inlägg av bastard »

om bilden ger den ändå ett hyggligt hopp
30% förnybar energi , 2023, högre idag
10% kärnkraft
så 40% kan man kanske hoppas på efter oljan börjar sina

och sol och vind ökar, kanske inte så mycket som det var för något år sedan

men , det känns ändå inte helt kört när oljan börjar sina

, men, dom länder som har hög andel energi från fossila bränslen kommer få en hård övergång
norden känns helt ok ändå
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Den där bilden är lite lömsk. Den talar bara om fördelningen mellan energislagen men säger inte ett smack om ifall vi gör av med mer eller mindre energi.

Per capita gör vi av med mindre om jag fattat rätt, men totalt gör vi av med mer. Vi får det sämre, energimässigt, per person trots att vi som art använder mer och mer energi. Om totalen bromsar in, eller rent av minskar, blir det (ännu) sämre tider.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

japp, bilden är mycket komplex
jag undrar om någon människa kan hantera den ens till stora delar
tror inte det

ai kan kanske vara en sak som kan hantera den

men svaren lär inte bli politiskt korrekta utan mer , "utplåna 70% av mänskligheten och gör det i förrgår"
terminator fast kanske tidsmaskin och inferilitetshämnade sjukdom någonstans år ? 1945
:mrgreen: :twisted: :notme:

med den andelen förnybart och kärnkraft + en minskning av energianvändandet med 50% så är det ok ändå
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

nu börjar tiden komma för att se vad som faktiskt händer med trumph och hans plan

om den inte fungerar kan usa hamna i ett mycket sämre läge än för att halvårsedan
antingen steppar andra upp, eu, kina o.s.v
eller så börjar nästa riktiga lågkonjunktur nu
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

OT: Jag tänker att nu är det läge att sluta titta på börskurser och minpension.se, det går ändå inte att göra något i den virvelvind av oförutsägbara ekonomihändelser. Jag klarar inte riktigt att följa det rådet själv, jag följer ju nyheterna, men jag tittar, förundras, och tänker att det blir som det blir och att jag inte tänker oroa mig förrän till hösten. Det som händer innan dess är bara brus.

Lycka till alla!
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

xsive skrev: 09 mar 2025 16:03
xsive skrev: 25 feb 2025 20:06 Ligger just nu ca 90% i korta räntefonder.
När är det läge att hoppa på fondtåget igen? När nås botten.? Vilka områden känns tryggare än andra?
Lagt köporder på lite olika aktiefonder nu. Inte USA viktade fonder. Troligen inte botten men slapp lite av fallet i vart fall
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/kebaben-blir-dyrare-kan ... a/a/0VxGKg

"Bristen på nötkött i Sverige och Europa har drivit upp priset på kebab runt om i Sverige, rapporterar P3 Nyheter. Enligt Mansour Ibrahi, som driver en restaurang i Örebro, har kilopriset stuckit iväg 15 kronor bara sedan årsskiftet vilket tvingar honom att höja priserna.

Bilden bekräftas av Servet Kaya som jobbar som kebabgrossist i Stockholmsområdet. Han har hört om flera restauranger som överväger att lägga ner på grund av det ekonomiska läget. Han tror att priserna bara kommer att fortsätta stiga.

– Det är tufft nu och det kan bli värre också de närmaste månaderna."

:shock: :o :? :-g :cry:
första riktiga dommedagstecknet

:para:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/permabjorn-spar-ytterli ... a/a/Jby6QX

"Permabjörnen och hedgefondchefen Mark Spitznagel menar att börskaoset i spåren av Donald Trumps tullar bara ett förspel inför den verkliga smällen, rapporterar Market Watch.

– Jag räknar med en krasch på 80 procent till när detta är över. Jag tror inte att det slutar här. Det här är en fälla, säger han.

Spitznagel menar att detta är ännu en nedgång för att skrämma bort investerare. Men när ”det riktiga raset kommer, så kommer investerare att märka det”."
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Marknadsmanipulation och insiderhandel, hela farsen med Trumps tullar. Först handlar det om att förhandla, sedan ta tillbaka jobb, sedan var 90-dagarspausen fake news, nu ska vi helt plötsligt faktiskt ta en paus för att förhandla, och inget längre om att ta tillbaka jobb. Aktierobotarna bränner kretsar i sina försök att justera algoritmerna och folk förlorar pengar.

Men MAGA-sekten prisar sin kejsare som framför deras svagbegåvade näsor gör sig själv och sina kompisar rikare. Jadå, köp mer TRUMPCOIN and drink the Kool-Aid.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

xsive skrev: 04 apr 2025 21:37
xsive skrev: 09 mar 2025 16:03
xsive skrev: 25 feb 2025 20:06 Ligger just nu ca 90% i korta räntefonder.
När är det läge att hoppa på fondtåget igen? När nås botten.? Vilka områden känns tryggare än andra?
Lagt köporder på lite olika aktiefonder nu. Inte USA viktade fonder. Troligen inte botten men slapp lite av fallet i vart fall
Jag har lagt på enskilda aktier även om det känns vanskligt. Ca 65% är i räntefonder och resten är nagelbitare. Dock gick jag ur USA helt innan tokraset så när som på en försvarsfond. Det dämpade en del.
Det kan nog dyka rejält framöver men än så länge har jag suttit still. Om botten tydligt passeras framöver så kan jag placera om räntefonderna. Tanken är iafa att vara långsiktig.
Svängningarna har varit galna. Att Tesla inte kraschat värre är uppseendeväckande. Det kommer bli blodbad där framöver tror jag.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"