När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
hej

Re: När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Inlägg av hej »

somvanligt skrev: 20 mar 2025 17:03
hej skrev: 17 okt 2024 21:46 För att citera min son: Chilla
Otippat :D Jag tror aldrig jag hört någon yngre säga "helvete morsan/farsan nu måste vi preppa för det ser tufft ut framöver!"
Holy shit... spännande tråd!
Var ett tag sedan jag var här.
Ehhm, ska alla här vara vänner efter ev; SHTF?
Kanske går bättre då? :shock:
Tonen lockar kanske inte nya användare!

Jag får nog fan citera grabben igen:
Chilla! ...eeeler inte!

Skitdålig stämning, får nog säga att jag saknar gamla SS innan det blev skit på just det här viset.
Vem förstörde det och i vilket syfte, vi tror vi vet men... ett av sveriges största survivalistforum gick i graven på kort tid, är vi säkra på att det berodde på Svenskar? Användare som plötsligt blev moderatorer?
Jag vet vilken grupp jag skulle rikta in mig på om jag ville handikappa ett lands civila kunskapsbas när det gäller beredskap...

Dela med varann i forum, helt andra forum, oavsett meningsskiljaktigheter eller kunskapsnivå.
Det här flyger inte, det här är en LITEN klubb för inbördes käbbel och beundran, inte ett community som bjuder in som SS varit innan skitstormen där!
Den här lilla klubben bjuder Inte in utan är en klubb för inbördes beundran med några få aktiva användare och bråk om ovidkommande som hindrar alla här att starta något som betyder något.
Samt ringar in dem med kunskap värda att hålla koll på för utomstående!
Gissa vilken!

Infållade i ett litet forum, vi lär sedan länge vara välkända, härifrån går det inte att dela eller hålla sig gömd på nätet för de flesta aktörer!

Här kan vi varken skydda eller försvara oss.
Alla som var på SS innan, idioter (???) förstörde stället, vet skillnaden.

Så chilla fan inte! Kanske är det här fel plats!
Vem driver forumet?

Vi har ett forum i "stall mode" som inte driver något vidare i verkliga livet, varför?
SS drev det tills det dog.
Varför? Moderatorer, vilka var de?
Det här är inte vårt forum!!!

//Hej
Det är alltid för tidigt att ge upp!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ss gick i graven för att det modererades åt ett visst politiskt håll
vi, admin, startade ett nytt forum som gjorde ss till ett ställe där elektronerna inte flyttade sig mycket i databasen

ett forum är inte större än dess forumister
och kunde ss gå i graven kan preppad göra det med om forumisterna inte trivs här

ingen tvekan om den saken

min personliga inställning varför jag inte är aktiv och diskuterar nya knivar ficklampor tält och liknande är att jag tyvärr är mätt på den sortens diskusioner
skulle gärna se att folk faktiskt diskuterar mer om allt som är i forumets inriktning

en sak är nog att yngre folk inte är aktiva i forum, ser det på några andra ställen
många vill bara scrolla som i youtubeshorts, tick tack, faceböök, men inte bidra med något själva

tråkig utveckling, men jag hoppas vi kan få in mer folk hit
och tillåta diskusioner som folk är med i, i forumets inriktning

man behöver inte vara otrevlig för att man har olika åsikter, brukar alltid vara något som får nättrollen att vakna till liv, ex android/iphone, volvo/saab eller något liknande

inget trevligt alls

så vad ska vi göra för att få mer folk att delta i disskusionernam :?:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 10 apr 2025 07:02 ss gick i graven för att det modererades åt ett visst politiskt håll
vi, admin, startade ett nytt forum som gjorde ss till ett ställe där elektronerna inte flyttade sig mycket i databasen

ett forum är inte större än dess forumister
och kunde ss gå i graven kan preppad göra det med om forumisterna inte trivs här

ingen tvekan om den saken

min personliga inställning varför jag inte är aktiv och diskuterar nya knivar ficklampor tält och liknande är att jag tyvärr är mätt på den sortens diskusioner
skulle gärna se att folk faktiskt diskuterar mer om allt som är i forumets inriktning

en sak är nog att yngre folk inte är aktiva i forum, ser det på några andra ställen
många vill bara scrolla som i youtubeshorts, tick tack, faceböök, men inte bidra med något själva

tråkig utveckling, men jag hoppas vi kan få in mer folk hit
och tillåta diskusioner som folk är med i, i forumets inriktning

man behöver inte vara otrevlig för att man har olika åsikter, brukar alltid vara något som får nättrollen att vakna till liv, ex android/iphone, volvo/saab eller något liknande

inget trevligt alls

så vad ska vi göra för att få mer folk att delta i disskusionernam :?:
För att tillägga så finns forumets sandlåda där även politiska åsikter eller andra kanske provocerande åsikter kan ventileras för att undvika SS mentaliteten, där man inte fick uttrycka sig om man gick emot det styrande åsikter som sedan drev iväg folk för att de inte fick ha en egen åsikt.

Sandlådan är väldigt nyttig, då heta diskussioner kan ventileras utan att de som inte vill delta ser "eländet"
Diskussioner med större motpoler är även nyttigt då det ger folk nya synvinklar som de kanske inte har tänkt på tidigare... Och det kan rent utav ge en aha upplevelse när man hör motsatta sidan av det man själv tycker, som dagens algoritmer i flöden sållar bort då de är konstruerade att enbart mata personer med information som "intresserar dem och ger en bättre upplevelse".. Som det så fint står uttryckt i Facebooks mm. användaravtal/data policy

Personpåhopp och otrevligheter av den sorten hör inte hemma i sandlådan heller, då det inte är en boxningsring.. Men man kan ha en livad diskussion där inne.. sedan skaka tass för en bra diskussion och sedan återgå till det normala diskussionerna utanför sandlådan. :hug:
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Internet har alltid varit en grälig skithåla, och något gammalt forum som ni ser genom rosenfärgade glasögon är nog inget undantag. Anonymitet gör tyvärr att folks värsta (läs: rätta) sida kommer fram.

Även detta forum är uppenbart en safe space för en viss politisk inriktning och livsstil. Det rapas ut otroliga mängder anti-EU/anti-invandrare/pro-Trump-åsikter som bara liksom flyger på. Övriga åsikter som vädras bemöts omedelbart av snöflingemobb med högafflar som blir upprörda.

Det är lite kul hur alla "libertarianer" och "individualister" alltid är servila bootlickers i slutändan och inte förstår bättre än att stötta eliten som de påstår sig vara emot. Men sådan är hjärntvätten.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
Herr Gråman

Inlägg av Herr Gråman »

Undviker med bestämdhet att diskutera politik, alla vill ha rätt till sin åsikt men verkar ändå bli kränkta av andras åsikt.

Det jag dock är emot är när staten är och detaljpetar i mitt liv, och där spelar det ingen som helst roll till vilken ideologi den för tillfället sittande regeringen bekänner sig till.
De är lika usla allihop.

Prylar däremot, det kan folk diskutera och ha väldigt olika åsikter om utan att bli ovänner.
Märkligt det där...

Verkar som att vi människor är hårdkodade att uppskatta eller tar gärna del av andras erfarenheter av praktiska saker, men när det gäller religion, politik, fotbollslag så är vi djupt misstrogna mot de som tycker olika.
Kanske för att människan i alla tider dödat eller fördrivit eller tagit som slavar de som är "annorlundare än mig".

Tror det ligger något i detta, och idag ger de urgamla erfarenheterna sig tillkänna genom att förnedringsråna, elda koraner, våldta otrogna eller bara vara otrevlig på internet.

Människan är både löjeväckande enkel men samtidigt ytterst komplicerad...
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

hej skrev: 10 apr 2025 01:45

Skitdålig stämning, får nog säga att jag saknar gamla SS innan det blev skit på just det här viset.
Vem förstörde det och i vilket syfte, vi tror vi vet men... ett av sveriges största survivalistforum gick i graven på kort tid, är vi säkra på att det berodde på Svenskar? Användare som plötsligt blev moderatorer?
Jag vet vilken grupp jag skulle rikta in mig på om jag ville handikappa ett lands civila kunskapsbas när det gäller beredskap...

Vem driver forumet?

Vi har ett forum i "stall mode" som inte driver något vidare i verkliga livet, varför?
SS drev det tills det dog.
Varför? Moderatorer, vilka var de?
Det här är inte vårt forum!!!

//Hej

nuvarande som driver är admin, och med moderatorer
vi samlade ett par handfulla av ss medlemmar, tyckte att det spårade ur då det modererades väldigt hårt åt ett håll, politisk inriktat

så vi startade att nytt forum, jag har träffat en hel del forumister irl, och det har andra adm/mod gjort med

politik skall in i sandlådan, tycker någon att något skall in dit, anmäl inlägget och vi kollar på det
kvittar åt vilket politiskt håll det går mot

jag håller med om att forumet stallar, men vi har frågat många gånger hur vi ska få in mer folk hit
men det verkar som forum överlag är på utdöende, tyvärr, samma sak med många andra forum man är med i , tillväxten är inte stor och medelåldern ökar för varje år som går
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Inte drar det ju till sig mer folk med att forumet snuddar på att vara ett Flashback i miniatyr. Vanliga människor är inte intresserade av ändlöst dreglande om konspirationsteorier, vapenfixering och anti-allting-särskilt-staten. Det verkar ju finnas en dogm där "alla som inte tänker som oss* är dumma i huvudet", och då blir det inte välkomnande.

Om någon är orolig för klimatförändringarna och kommer hit för råd om beredskap, men genast skjuts ned av "nänä, det där är bara svammel, det vet väl alla", då lär de söka sig annorstädes. Ganska enkelt.

*den lilla handfull individer som postar i tusental och verkar vilja ha detta som exkluderande kompisklubb
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

hm, tror jag och maskros är dom som skrivit mest i trådar om klimat bekymren, och ser detta som ett möjligt stort prepp att klara detta

så länge man kan säga vad man menar är bekymret så är det ok

trumph avhandlas i sandlådan
miljö i många trådar

olje sinadet i många andra

chemtrails får visa att dom finns först
o.s.v

vi är inte en klubb för inbördes beundran, jag vill ha mer synvinklar på sådant jag missar, men har ett område där jag kollar mer på, och det är energi
Teng

Inlägg av Teng »

När Svenska staten gav ut folder ”Om krisen eller kriget kommer” så var det en prepper folder utan att någon kan gå in polemik i innehållet.
Håller man sig till den har alla en chans att klara en kris.
Så långt jag har läst innehåller den inte någon form av politisk inriktning.

// Teng
Stensture

Inlägg av Stensture »

VaultDweller skrev: 11 apr 2025 14:56 Inte drar det ju till sig mer folk med att forumet snuddar på att vara ett Flashback i miniatyr. Vanliga människor är inte intresserade av ändlöst dreglande om konspirationsteorier, vapenfixering och anti-allting-särskilt-staten. Det verkar ju finnas en dogm där "alla som inte tänker som oss* är dumma i huvudet", och då blir det inte välkomnande.

Om någon är orolig för klimatförändringarna och kommer hit för råd om beredskap, men genast skjuts ned av "nänä, det där är bara svammel, det vet väl alla", då lär de söka sig annorstädes. Ganska enkelt.

*den lilla handfull individer som postar i tusental och verkar vilja ha detta som exkluderande kompisklubb
Det låter ju väldigt otrevligt att du upplevt detta. Kan du länka några exempel?
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"