är detta första förbands kittet bra?

Användarens profilbild
VaultDweller

Re: är detta första förbands kittet bra?

Inlägg av VaultDweller »

maskros skrev: 22 apr 2025 15:55 Vem som helst lär för övrigt kunna använda plåstren som var i. :-)
Jag är inte så säker på det. Hur många suger på sina sår med sina smutsiga munnar efter att de skurit sig, bara för att därefter daska på ett plåster? Min käraste mor jobbade som sköterska halva sitt liv och har sett en hel del tokigheter som hänt när Kalle och Fia gått lös med hemmasnickrad första hjälpen. Många infektioner som resulterade i onödig antibiotika.

Funny story. Pratade med henne på telefon nyligen om det senaste paniktramset med "mördarbakterier". Under hela sin karriär har hon sett det en enda gång: En man, i övrigt vid sunda vätskor och med karriär som ingenjör bakom sig, vars hund slickade ett öppet sår han hade på foten. Tvättade inte efteråt, med resonemanget att "hundar slickar ju sina egna sår". Antar att Canis familiaris förkärlek till att tugga i sig bajskorvar på gatan gick honom förbi i ett ögonblick av vansinne, för han miste benet på den vägen och nästan livet.

Så tyvärr underskattar jag folk ordentligt. Det blev ju extra tydligt under pandemin, när ett visst stratum tycktes minska sina hygienrutiner, av någon slags jävelskap. Tvättade inte ens händerna, vissa av dem. Nånting nånting "naturlig immunitet". Gemensamt var att nästan alla dessa i min omgivning blev rejält sjuka, en rent av i ventilator, och det sistnämnda var alldeles i "slutet" av pandemin. Misstänker överlappning med sårslickare och andra lite eljest personlighetstyper.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

:oops: Ehhh.... Brukar suga bort smuts ur småsår när jag är ute.... Tvättar och plåstrar när jag kommer hem. Har inte förstått att det är så dåligt.

Hur gör du när du får ett skrubbsår med smuts i på t.ex. handen och inte har tillgång till tvättgrejer? (Behöver lära mig.)
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

maskros skrev: 22 apr 2025 17:42 :oops: Ehhh.... Brukar suga bort smuts ur småsår när jag är ute.... Tvättar och plåstrar när jag kommer hem. Har inte förstått att det är så dåligt.
Det är omtvistat, men kan vara dålig idé om man har nedsatt immunförsvar:

https://www.nejm.org/doi/10.1056/NEJM20 ... %200pubmed

... och här är en studie som säger att det potentiellt är funktionellt:

https://www.thelancet.com/journals/lanc ... 4/fulltext

Ta detta med en helt lastbilsflak salt:
There have even been reports that Fijian fishermen deliberately allow dogs to lick their wounds to promote rapid healing
Så avgör själv.

För min del håller jag både min och andras munnar långt borta från sår. De bakterier som hör hemma där hör hemma där. Till och med sår i munhålan kan sprida bakterier från just munhålan till blodet.

Lite samma sak som att bakterierna i ens röv hör hemma i ens röv och inte i munnen. De fungerar i tarmen, men gör illa om de kommer in i högre delar av matsmältningssystemet. Inte för att det är dödligt i sig, men allmäntillståndet förbättras knappast.
maskros skrev: 22 apr 2025 17:42Hur gör du när du får ett skrubbsår med smuts i på t.ex. handen och inte har tillgång till tvättgrejer? (Behöver lära mig.)
Så sällan jag har just skrubbsår, men skyndar mig hem om möjligt. Skrubbisar kan vara dryga. Annars: Låter blodflödet rengöra såret maximalt, därefter debridering av främmande objekt till största möjliga mån med pincett eller andra verktyg, sårskölj om behov finns (men man får vara medveten om att sårskölj kan pressa in mer grejer i såret än vad det tvättar ur), därefter på med någon antiseptisk salva och en kompress fäst på valfritt sätt. Allt med plasthandskar eller renast möjliga händer. Lagt förband ligger och allt sådant är väl bra, men jag brukar personligen rengöra en gång till när jag kommer hem och göra om processen.

Ta inget av det jag har sagt som sanning. Jag är inte professionell.
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

Pdf från svensk sjuksköterskeförening gällande antiseptiska preparat vid särbehandling, skummade bara genom lite snabbt men som jag fattat det från texten där och en snabb googling så rekommenderas inte antiseptika längre som initial behandling då det även hämmar det som bidrar till en snabb läkning. Om det läker dåligt, ha då på lämplig kräm.

https://www.google.com/url?sa=t&source= ... _WtKZkOePN
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Hallabaloo skrev: 25 apr 2025 01:54 Pdf från svensk sjuksköterskeförening gällande antiseptiska preparat vid särbehandling, skummade bara genom lite snabbt men som jag fattat det från texten där och en snabb googling så rekommenderas inte antiseptika längre som initial behandling då det även hämmar det som bidrar till en snabb läkning. Om det läker dåligt, ha då på lämplig kräm.

Har läst igenom rapporten två gånger och finner inget speciellt stöd för det du säger? Vad de avråder från är äldre typer av antiseptika efter sköljning med rent vatten, då de kan vara celltoxiska.
Nu var dock frågan hur man gör i fält eller i brist på rent vatten att skölja med från början. Där väljer jag utan tvekan även koksaltlösning som sårskölj, som de avråder från i klinisk miljö, kontra att ha ett icke-rengjort skrubbsår i fält. Eventuella effekter som sårskölj och antiseptika ger på vävnad är inte värre än att ha jord, grus och annan skit inne i ett skrubbsår. Detta förfarande och motsvarande på andra sår har jag gjort hela livet och hittills inte haft problem.

Men låter andra läsa igenom rapporten och dra sina egna slutsatser. Om det är något jag lärt mig i livet så är det att tio människor kan läsa exakt samma textstycke och ge tio individuella tolkningar. Ibland är det sunda tolkningar, ibland är det hur de vill tolka utifrån egna bias.
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Det måste alltid hållas i minnet att bästa praxis i en kontrollerad, klinisk miljö för professionella medicinare är väldigt annorlunda från bästa alternativet hos lekmän under icke-kliniska omständigheter. Det finns inga garantier. Att agera är bättre än att hamna i analysparalys.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

analysparalys botar man med förberedelse, kunskap och övning
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Hallabaloo

Inlägg av Hallabaloo »

VaultDweller skrev: 25 apr 2025 09:58
Hallabaloo skrev: 25 apr 2025 01:54 Pdf från svensk sjuksköterskeförening gällande antiseptiska preparat vid särbehandling, skummade bara genom lite snabbt men som jag fattat det från texten där och en snabb googling så rekommenderas inte antiseptika längre som initial behandling då det även hämmar det som bidrar till en snabb läkning. Om det läker dåligt, ha då på lämplig kräm.

Har läst igenom rapporten två gånger och finner inget speciellt stöd för det du säger? Vad de avråder från är äldre typer av antiseptika efter sköljning med rent vatten, då de kan vara celltoxiska.
Nu var dock frågan hur man gör i fält eller i brist på rent vatten att skölja med från början. Där väljer jag utan tvekan även koksaltlösning som sårskölj, som de avråder från i klinisk miljö, kontra att ha ett icke-rengjort skrubbsår i fält. Eventuella effekter som sårskölj och antiseptika ger på vävnad är inte värre än att ha jord, grus och annan skit inne i ett skrubbsår. Detta förfarande och motsvarande på andra sår har jag gjort hela livet och hittills inte haft problem.

Men låter andra läsa igenom rapporten och dra sina egna slutsatser. Om det är något jag lärt mig i livet så är det att tio människor kan läsa exakt samma textstycke och ge tio individuella tolkningar. Ibland är det sunda tolkningar, ibland är det hur de vill tolka utifrån egna bias.
Skummade som sagt bara igenom lite snabbt och bläddrade igenom lite på toppresultat på Google. Jag kanske missförstod. I vilket fall som helst så har jag blödit rätt många liter genom åren och behövt peta in gojs som ska vara på insidan av kroppen mer gånger än jag vill erkänna. Jag har aldrig gjort rent sår på jobbet, jag låter det blöda orderntligt och sen tar jag det jag har till hands för att försöka dra igen såret, Tejp, buntband, ärmen på tröjan, ställningsväv, superlim. Det är inte så noga så länge det drar ihop såret och helst absorberar blodet så man slipper bli klibbig och dra åt sig smuts eller fastna i verktyg.
Jag har dock lärt mig att det är skillnad på ren skit och skit. Så jag är nitisk med rengöring av sår som kommit i kontakt med jord och om det är risk för att mus/råttskit kommer i det. Blodförgiftning och sorkfeber är inte att leka med, har flera exempel i min närhet på vad som händer då. Utöver det så skulle jag våga påstå att det inte är supernoga med rengöringen.
Skriv svar

Återgå till "Sjukvårdsmaterial"