Jag är inte så säker på det. Hur många suger på sina sår med sina smutsiga munnar efter att de skurit sig, bara för att därefter daska på ett plåster? Min käraste mor jobbade som sköterska halva sitt liv och har sett en hel del tokigheter som hänt när Kalle och Fia gått lös med hemmasnickrad första hjälpen. Många infektioner som resulterade i onödig antibiotika.
Funny story. Pratade med henne på telefon nyligen om det senaste paniktramset med "mördarbakterier". Under hela sin karriär har hon sett det en enda gång: En man, i övrigt vid sunda vätskor och med karriär som ingenjör bakom sig, vars hund slickade ett öppet sår han hade på foten. Tvättade inte efteråt, med resonemanget att "hundar slickar ju sina egna sår". Antar att Canis familiaris förkärlek till att tugga i sig bajskorvar på gatan gick honom förbi i ett ögonblick av vansinne, för han miste benet på den vägen och nästan livet.
Så tyvärr underskattar jag folk ordentligt. Det blev ju extra tydligt under pandemin, när ett visst stratum tycktes minska sina hygienrutiner, av någon slags jävelskap. Tvättade inte ens händerna, vissa av dem. Nånting nånting "naturlig immunitet". Gemensamt var att nästan alla dessa i min omgivning blev rejält sjuka, en rent av i ventilator, och det sistnämnda var alldeles i "slutet" av pandemin. Misstänker överlappning med sårslickare och andra lite eljest personlighetstyper.