Vad är det för ungar vi uppfostrar och vad är det för föräldrar de har?
Förbehåll / brasklapp: Jag vet inte allt, jag vet inte hur det gick till, jag vet bara vad jag läst i nyheterna. Kanske hällde mattanten köttfärs på elevens hand och i så fall är det en annan sak och nedanstående bara gubbgnäll. Ok?!!
Meh! Brände sig på köttfärssås i skolan och får skadestånd, vad fan är det för samhälle vi vill ha? Eleven fick het köttfärssås på handen och var tvungen att vara inomhus hela julen pga detta. https://omni.se/brandes-av-skolans-kott ... d/a/mPvvXE och nu ska familjen få 33 kkr i skadestånd. Jag vet inte ens var jag ska börja. Är det inte ett problem att pojken inte förstår att vara försiktig? Är det inte föräldrarna som gjort fel som missat att lära honom att när man handskas med heta saker ska man vara försiktig? Jag vet inte, som sagt, kanske gubbgnäll, men jag skulle min själ vara generad och be om ursäkt till nån om jag ställt till massa problem för andra för att jag är sån klant.
Förklara gärna varför det är en bra samhällsutveckling och varför man inte ska ta ansvar för sina egna handlingar under förutsättning att man är minst normalbegåvad.
Ja, jag vet, det är nån slags gnäll, ta bort inlägget om nån blir ledsen av det.
Men va fan?
Men va fan?
Collapse now, and avoid the rush!
- Björngrillarn
Re: Men va fan?
Äsch, kallas skatteutjämning
Alla jävla pengar som tas av oss måste komma tillbaka nån gång!
Ska också börja skada mig lite lagom på offentliga platser. Har god smärttröskel och kan lipa på kommando, så nog ska vi kunna fixa kosing

Ska också börja skada mig lite lagom på offentliga platser. Har god smärttröskel och kan lipa på kommando, så nog ska vi kunna fixa kosing

"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Är det bättre att bo där man trivs än i en storstad där man inte trivs, även om man riskerar att dö av sitt val? https://omni.se/40000-personer-far-elva ... n/a/nyxXla Att hela Sverige ska leva är en politisk vision eller önskan som inte funkar av ekonomiska skäl. Jag kommer att tänka på massa SF-böcker jag läst genom åren där ett genomgående tema är att en grupp lever i materiellt överflöd och en annan grupp lider av brist på materiella ting men egentligen är lyckligare så länge de lever. Stämmer nog rätt väl med mina egna tankar, jag behöver inte livsuppehållande tills jag är 95 om jag är rutten vid 89.
Även om jag kan förstå honom ur nån slags självintresse så får jag lite smak av kräks i munnen när jag läser detta https://omni.se/mp-topp-behaller-uppdra ... m/a/nyxXGx och tänker att det viktigaste för allt för många politiker är att sitta vid köttgrytan. Man skulle satsat på politiken. Frågan är om jag klarat att se mig i spegeln.
Blickar man ut över världen så känns väl den här https://omni.se/indien-pakistan-har-lan ... k/a/8q8WkW om Indien och Pakistan som en möjlig svart svan...
Den tänkta preppingvinkeln:
- Sollefteå: Bered dig på att få sämre vård om du bor utanför större städer. Inget nytt men en påminnelse.
- Politikern: Alla ser om sig själva och sitt eget hus först. Tro inte på fagert tal - oavsett vem som lovar vad.
- Indien: Även om det inte går nuke så räcker det med personminor som sprids över risfälten för att kombon europas kornbod (Ukraina) som inte kan odla som vanligt pga minor, minor i Kashmir och taskigt väder för att vi ska se svält och höjda matpriser.
De fyra ryttarna verkar hålla på att sadla sina hästar.
Även om jag kan förstå honom ur nån slags självintresse så får jag lite smak av kräks i munnen när jag läser detta https://omni.se/mp-topp-behaller-uppdra ... m/a/nyxXGx och tänker att det viktigaste för allt för många politiker är att sitta vid köttgrytan. Man skulle satsat på politiken. Frågan är om jag klarat att se mig i spegeln.
Blickar man ut över världen så känns väl den här https://omni.se/indien-pakistan-har-lan ... k/a/8q8WkW om Indien och Pakistan som en möjlig svart svan...
Den tänkta preppingvinkeln:
- Sollefteå: Bered dig på att få sämre vård om du bor utanför större städer. Inget nytt men en påminnelse.
- Politikern: Alla ser om sig själva och sitt eget hus först. Tro inte på fagert tal - oavsett vem som lovar vad.
- Indien: Även om det inte går nuke så räcker det med personminor som sprids över risfälten för att kombon europas kornbod (Ukraina) som inte kan odla som vanligt pga minor, minor i Kashmir och taskigt väder för att vi ska se svält och höjda matpriser.
De fyra ryttarna verkar hålla på att sadla sina hästar.
Ja, brasklappen är nog nödvändigt i detta fall. Artikeln beskriver egentligen inte hur det gick till eller omständigheterna. Snarare tvärt om. Man verkar undvika viss information. De brännskador man får av kokande trögflytande vätskor, är ganska grava och otäcka. Med tanke på att föräldern var tvungen att vara hemma att vårda, tyder på att det kan handla om upprepade såromläggningar och att besöken på närakuten var dagliga, i syfte att avlägsna död vävnad, vilken i sin tur tyder på en ganska omfattande skada. Detta är något som få klarar själv med ena handen. 33 000 är också en ganska tilltagen summa, vilken tyder på att det också kan handla om bristande tillsyn? Storkök är en arbetsplats där brännskador är vanliga arbetsplatsolyckor, och därför präglas av säkerhetsrutiner för personalen. Hur kunde då denna olycka inträffa? Var det en elev som fick hela näven ned i ett bleckfat som precis tagits ut ur ugnen eller att någon tappat eller vält bleckfatet över elevens hand? Att en tonåring deltar i organiserad "pulkaåkning" under jullovet väcker också vissa frågor hos mig. Kan detta ha varit en särskoleelev?maskros skrev: 07 nov 2024 20:47 Vad är det för ungar vi uppfostrar och vad är det för föräldrar de har?
Förbehåll / brasklapp: Jag vet inte allt, jag vet inte hur det gick till, jag vet bara vad jag läst i nyheterna. Kanske hällde mattanten köttfärs på elevens hand och i så fall är det en annan sak och nedanstående bara gubbgnäll. Ok?!!
https://omni.se/brandes-av-skolans-kott ... d/a/mPvvXE
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Det har du förstås rätt i och det tänkte jag förstås inte på.
Blev bara sådär trött som man kan bli när det pjoskas och anmäls och skadeståndas för det jag trodde va sån skit som händer ibland. Tänker på grejer som hände när jag gick i grundskolan på 70-talet. Inte alls så att allt var bättre förr men min känsla är att det inte var så himla ömtåligt hela tiden och att när det gick snett så lärde man sig av det och gick vidare. Som exempel slogs jag och en kompis några gånger genom grundskolan. Det var inga allvarliga slagsmål sett till skadorna och efteråt var det bra med det och vi var kompisar igen. Fanns inte en tanke på att anmäla. Men det är klart, vi var kompisar och skadorna begränsade sig till blåmärken.
Hmmm... Kanske mest GGG.
Blev bara sådär trött som man kan bli när det pjoskas och anmäls och skadeståndas för det jag trodde va sån skit som händer ibland. Tänker på grejer som hände när jag gick i grundskolan på 70-talet. Inte alls så att allt var bättre förr men min känsla är att det inte var så himla ömtåligt hela tiden och att när det gick snett så lärde man sig av det och gick vidare. Som exempel slogs jag och en kompis några gånger genom grundskolan. Det var inga allvarliga slagsmål sett till skadorna och efteråt var det bra med det och vi var kompisar igen. Fanns inte en tanke på att anmäla. Men det är klart, vi var kompisar och skadorna begränsade sig till blåmärken.
Hmmm... Kanske mest GGG.
Men det är skönt med GGG, en form av avreagering. Reptilhjärnan blir liksom snabbare med åldern!

Faktum är att jag reagerade också direkt på den artikeln och jag har sedan läst den flera gånger och insåg att det var något som saknades och väntade ett tag och funderade innan jag kommenterade.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Brukar inte mat varmhållas runt 65-70grader.. även en deciliter av det på handen kan ju inte ge 3:e graden eller 2:a gradens brännskada.. eller?
Alla vet att mat är varm.. och om inte mattanten/matmannen medvetet hällde köttfärssåsen över handen så är det ju olyckshändelse.

Alla vet att mat är varm.. och om inte mattanten/matmannen medvetet hällde köttfärssåsen över handen så är det ju olyckshändelse.