Morgondagen är rätt galen för att vara maj.
https://data.nordpoolgroup.com/auction/ ... as=SE2,SE3
Varför blir det så här när det ska vara växlande molnighet i SE2 och SE3?
Jag tar iaf höjd för det och passar på att sälja så gott jag kan under topparna och ladda batteri när det är mindre dyrt.
Jag förstår inte varför det ser ut så här, lite oväntat. Nån som har förklaring?
Trender och tankar om elpriset.
Trender och tankar om elpriset.
Collapse now, and avoid the rush!
Re: Trender och tankar om elpriset.
Jag har reagerat på detta ganska länge nu.. och för några dagar sedan räknade jag ut hur mycket jag förlorar på att ha timpris då jag är vaken 14-06 i genomsnitt... (Jag posta detta i andra tråden, så jag citerar in det i denna)Marie skrev: 02 maj 2025 01:32Det är fortfarande billigare dagtid än nattetid.. Jag blir nog attan tvungen att byta till rörligt, så jag får billigare el.Marie skrev: 13 apr 2025 01:53 Är det någon mer än mig som börjar reagera på att elen är billigare dagtid än nattetid nu mer?
Om det fortsätter så här så måste jag byta från timpris till vanligt rörligt.![]()
![]()
Men jag sparade en hel del på timpriset i två års tid när elen var billigare nattetid än dagtid.
Edit
Med rörligt skulle jag idag ha haft 27,50 öre i timpris
Med timpris fick jag om jag snittade mina 17 vakna timmar 14-07 ett timpris på 33.78 öre
Det gör skillnad i längden om jag byter till rörligt.![]()
Så jag funderar på att byta till rörligt för att spara pengar
det är bara en fråga om tillgång och efterfrågan, i förhållande till kabelkapacitet mot andra som bollar tillgång och efterfrågan
normalt väder så blåser det mer på dagarna
men effekten som behövs är som störst morgon, när industrin startar och eftermiddag kväll när hushållen kommer hem och börjar med allt, som matlagning, tvätt dammsugning och numera ladda bilar
solpaneler är så lite i sverige att det knappt märks i kurvorna
vindkraft är betydligt mer
men söderöver finns mycket sol och deras priser smittar oss med, även om det är några länder bort
normalt väder så blåser det mer på dagarna
men effekten som behövs är som störst morgon, när industrin startar och eftermiddag kväll när hushållen kommer hem och börjar med allt, som matlagning, tvätt dammsugning och numera ladda bilar
solpaneler är så lite i sverige att det knappt märks i kurvorna
vindkraft är betydligt mer
men söderöver finns mycket sol och deras priser smittar oss med, även om det är några länder bort
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Noterar att kärnkraften under dagen tappat > 10% effekt. Vad är det som händer och varför?
Spännande elpriser imorgon.
Spännande elpriser imorgon.
Collapse now, and avoid the rush!