Kamouflage

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Men för att komma till nån slags slutkläm efter resonemangen ovan; tips på bra kamogrejer.

Billigast och lättast att få tag i är bundeswehrs nuvarande ”femfärgstryck” eller Flecktarn som det populärt kallas. Man ska bara se till att det verkligen är originalverket och inte kineskopior. Finns byxor, jackor, parkas etc till toppenpriser.

Svenska m90 håller också måttet trots sin ålder, men är betydligt svårare att få tag i original, och är rätt dyrt. Finns många civila kopior. Man ska kolla efter FM-lappen, helst med tre kronor bortklippt (betyder kasserad, men original).
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Allra mest prisvärt är dock brittiska MTP (multi terrain pattern). Det är en multicam-klon med färger anpassad till tempererade klimat och med lite förändrat mönster. Funkar finfint i Sverige. Lite dyrare än Flecktarn, men avsevärt bättre kvalitet på prylarna. I synnerhet de brittiska smockarna är värda varenda krona. Beställes (än så länge...) enkelt från flertalet brittiska sidor.
Tank
Inlägg: 1679
Blev medlem: 05 maj 2019 20:15

Re: Kamouflage

Inlägg av Tank »

Jag gillar Swedteams produkter.
http://www.swedteam.com/sv/jakttyper/kamouflagejakt

Som vanligt måste man anpassa sitt camouflage mot den miljön man skall använda den i.
En bra bas som grund är det du nämt Secutor. Jag tycker att om man har plats kan man ha med sig ett par mindre nät för att ännu bättre anpassa sig mot omgivningen samt bryta konturer.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
deadrabbit
Inlägg: 926
Blev medlem: 28 apr 2019 09:39

Re: Kamouflage

Inlägg av deadrabbit »

Har den sk m81 woodland än så länge kvar i garderoben, också haft kronans m90 och multicam.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Secutor
Inlägg: 23
Blev medlem: 01 jun 2019 21:12

Re: Kamouflage

Inlägg av Secutor »

Swedteam är bra och prisvärt jaktkammo, IR-signaturen är sannolikt inte (har inte kollat) så bra dock. Ligger i pipen att göra lite fälttester med IR på olika kamon.

M/81 - en klassiker, och världens mest kopierade mönster. Hyfsat ovanligt med originalgrejer i Sverige dock, men i gengäld en miljard kopior. Personligen är jag mer förtjust i föregångaren ERDL som är exakt samma mönster men mindre. (M81 är en 60% förstoring av ERDL).
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kamouflage

Inlägg av Parabellum »

Här har vi nästa generations kamouflage som verkar lovande. :D :up:
http://www.hyperstealth.com
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflage

Inlägg av bastard »

brittiska MTP

vad är lämpligt sökord för att hitta plagg på ebay, innan det blir brexit :notme:
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
NEAN
Inlägg: 12
Blev medlem: 08 nov 2019 21:32

Re: Kamouflage

Inlägg av NEAN »

Personligen är jag kluven när det kommer till kamouflage, särskilt om man ser till prepper delarna á la USA style. Det kan förvisso bero med på att jag tror på Grey Man konceptet i stora drag, betyder självklart inte att kamouflage inte kan vara användbart, tror bara det kan slå fel i vissa fall.

Jag har själv en uppsättning MTP som jag använder för jakt, tycker att MTP är det bästa mönstret för våra miljöer, men det är också i de situationerna jag använder det - jakt. I rätt situation är det bra och användbart, men i fel situation kan det ge bakslag - helt enkelt.

Nu klär jag förvisso inte alls i kamouflage, jag skiner upp som en ficklampa ändå (allmänt nordisk hy-färg och röd-orange hår :mrgreen: ), så för mig att gömma mig i kamouflage för annat än djur är omöjligt.

Ska man använda kamouflage vid bug out är det nog i många fall raka motsatsen, att man är mindre kamouflerad. Menar, kamouflage i en SHTF skriker nog mer "se på mig, jag har något" än att dra på sig en gul varselväst. Man ser mer "viktig" ut i folks ögon, än Pelle som går med t.ex. en vardaglig parka/jacka.

Kan tänka mig att om något blir tillräckligt abstrakt ser man helt över det, eller får typ "nej, inte mittnlroblem", beroende på vad det är. Senaste personen med t.ex. en varselväst ni gick förbi ute, något ni lade särskilt på minnet? Eller var det mer "bär reflex, men det där borta är intressant"? Personligen lägger jag mer på minnet om någon promenerar i kamouflage än varsel, helsvarta kläder jämfört med blå jeans och en svart-grå ish jacka mm.

Kamouflage kan ju kanske hjälpa och stjälpa samtidigt? Kanske är den bästa kamouflagen i många fall något som inte alls är kamouflage? Bara en tanke. ^^
NEAN
- "Det är kul att ha kul. Jag står för det."
Användarens profilbild
Beowulf
Inlägg: 52
Blev medlem: 25 nov 2019 10:23
Ort: Göteborg

Re: Kamouflage

Inlägg av Beowulf »

Skulle man inte kunna säga att jeans, gympaskor och grå jacka också är en form av camofluage? Den gör ju så att bäraren flyter in i sin omgivning och kan undgå upptäckt genom att inte sticka ut ur mängden :lol:

Det handlar säkert om var man använder camon, ghilliesuiten gör nog att man syns lika bra på stan som om man är ute i skogen med reflexväst :)
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10523
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: Kamouflage

Inlägg av bastard »

arbetskläder ger ganska bra anonymitet nuförtiden som nästan uniform

men riktigt camo på rätt ställe funkar, dock är rätt ställe ganska få ställen
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"