GHB för 50-75 mil

Alla typer av säckar och väskor är välkomna här.
Strix
Inlägg: 100
Blev medlem: 08 maj 2019 07:39

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Strix »

Många tycker att 40 km om dagen är max om man ska hålla länge som vandrare. Det innebär, med några vilo/återhämtningsdagar runt 20 dygn.
Är det något du är van vid?

Skippa köket, har du spritkök går det troligen åt 3 liter sprit för detta. Det ger plats för mer mat.

Om du är ovan vid långa etapper är nog ett välutrustat skavsårs och hygienkit viktigast.

Det finns ett alternativ, UL-löpare kan springa 200-300 km/dygn. Om du tränar upp dig, så kan du kitta din packning så att du långsistanslöper med minimal packning då kan du ta dig hem på en vecka.

Tips!
Ta 4 dagar ledigt, packa en väska för 4 dygn och gå 150 km, 50 km/dygn plus en vilodag efteråt. Du får dessutom testa din sovutrustning.
Testa för att känna dina begränsningar och skriv gärna om dina erfarenheter här.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Charlie** »

Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:30 Försvarets. Jag har endast en genomskinlig poncho, vilket följer med i packningen.
https://www.garderoben.se/militarklader ... o-olivgron

https://www.lightinthebox.com/sv/p/mult ... 20884.html
Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:30 Trangiakök. Jag vet inte hur jag ska få plats med mer än försvarets mindre t-rödflaska, ska jag ha en större flaska måste jag ta bort något.
Trangia är bra grejer men behåll bara brännaren och en kastrull. Skippa resten. Sätt 3 -4 pinnar/spikar i marken som kastrullstöd och brännaren under. Själv använder jag mig av "Triangeln" Jag klarar mig med 6 dl T-doja under barmarksförhållanden under en veckas tid. Här gäller det att prioritera. Skippar du Kungens tältflik och skaffar en poncho av typen i länkarna ovan, så ökas möjligheterna för en större behållare med T-doja. Ponchon får plats i fickan i arbetsjackan.

https://youtu.be/UEcM7U9jeNA
Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:30 Planen är att starta en vanlig eld och använda den värmen för kokande av vatten när t-röd är slut.
Jag skulle göra tvärt om. I största möjliga mån göra upp eld för matlagning så ofta som möjligt, för att spara T-dojan till situationer då en lägereld inte är möjlig.

Liggunderlag. Du måste ha ett liggunderlag. Alternativet är en tjock granrisbädd och det tar tid och onödig energi att skaffa granris i den mängden. Energi kommer att vara din största bristvara. Ett liggunderlag väger inget. Du sätter fast det med ett snöre på ryggan. Bättre sömn = mer utvilad = bättre återhämtning och mer energi till vandringen.

Matolja. Ett par matskedar matolja i maten eller en sup matolja då och då, ger mycket energi i förhållande till sin vikt och volym. Fett är kroppens smörjmedel och du minskar risken för förslitningsskador i ligament och leder, något du med all säkerhet kommer att få under en sådan vandring.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3218
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Parabellum »

Dancecommander skrev: 30 nov 2019 16:18
Parabellum skrev: 30 nov 2019 16:00 Utan att kontakta och be om hjälp av boende på vägen kommer detta vara en jätte utmaning.
Ger du dig fan på att detta skall gå utan hjälp, oavsett säsong samt inom en rimlig tidsram, så är långdistans träning med denna packning ett måste.
Att leta efter prestations höjare på svarta marknaden kan vara en idé, för detta är en verklig utmaning.
Sant, det blir en rejäl utmaning. Det finns mycket som är till min fördel så jag ser det inte som ett soldatprov. Jag kittar GHBn utefter vinterförhållanden.
Det blir endast pulverkaffe.
Jag hoppas för ditt sinne och kropps skull, att det som är till din fördel är mängder av erfarenhet på just denna distans. Soldat provet är inte en prövning i jämförelse med det du nu sätter dig för. :up:
Jag har inga tips förutom att träna på den distans du tänkt gå och detta under ett antal dygn med den packning som skall användas.
Lycka till!
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Charlie** »

Strix skrev: 30 nov 2019 17:14 Många tycker att 40 km om dagen är max om man ska hålla länge som vandrare. Det innebär, med några vilo/återhämtningsdagar runt 20 dygn.
Är det något du är van vid?

Tips!
Ta 4 dagar ledigt, packa en väska för 4 dygn och gå 150 km, 50 km/dygn plus en vilodag efteråt. Du får dessutom testa din sovutrustning.
Testa för att känna dina begränsningar och skriv gärna om dina erfarenheter här.
:up: :up: :up:
Ett sådant test är nog en förutsättning för att förstå och få insikt om sig själv och sin utrustning, både vad gäller begränsningar och möjligheter!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3010
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av maskros »

Vill man slippa släpa en kastrull och bara ha en plåtmugg att laga mat i funkar tidigare nämnda Trangia triangle bra om man kompletterar den med en cykeleker som böjts till en triangel. Muggen är för smal så den ramlar ned på brännaren men med en eker som en triangel inne i kökstriangeln så kan man ställa muggen på ekern och då funkar det fint.
kok (2).JPG
kok (2).JPG (14.51 KiB) Visad 4811 gånger
kok (1).JPG
kok (1).JPG (8.19 KiB) Visad 4811 gånger
Lite lättare och mindre skrymmande i alla fall. En lite längre eker än min är bättre, min är så precis att den tenderar att hoppa av stöden och då välter muggen. Jag ska köpa en längre eker.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
FCR2
Inlägg: 764
Blev medlem: 07 maj 2019 13:39

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av FCR2 »

Kolla på Youtube efter dom som vandrar de långa transkontinentala vandringlederna. Hittat folk som vandrat över hela USA med 6 kg packning. Tex kanalen "Darwin on the trail". Finns utrustningslistor/video/klipp.
Dock brukar dessa långvandrare köra en vilodag i veckan där det sovs inomhus och provianteras för följande vecka.
Finns en massa grejer dom gör i USA som inte skulle funka här, men det kan kanske ge lite input.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

Nuvarande utrustning:
Tasmanian tiger 35liter
Svart arbetsjacka vintermodell
Svarta pansarbyxor, dvs civil variant
Stormkök med försvarets t-rödflaska
Tändstickor, stormstickor, två tändare
Israeliskt förband, mindre förband cederroth. CAT, självhäftande elastisk linda
Extrahud (sätts på innan marsch), compeed
Kompass, mindre och större, några buntband, ståltråd
Vattenfilter, spork, mora2000, multiverktyg
Underställ, underställs t-shirt, två par ullboxers, två par ullsockor
Påse nötter, två blå bands frukost, 7 Summit frystorkade rätter, 3 chokladpulver, 9 pulverkaffe, 5 proteinkakor, burk med jordnötssmör
Regnponcho, pannlampa, två mindre batteribank.
Tunnare liggunderlag.

I bilen har jag en KLAS.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

Tack för all feedback!
Detta är riktigt roligt, och ni ger alla bra synpunkter.
Jag ämnar inte förändra min träning eftersom det inte finns tid för att gå ut och köttmarschera i en vecka.
Den största oron jag har är min familj, de måste klara sig under många dagar utan att jag är där. Jag är inte orolig för min egen situation, men jag vill göra det så lätt jag kan.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

2998EE4F-27F2-434A-99CB-EEB6DB7B7B0F.jpeg
2998EE4F-27F2-434A-99CB-EEB6DB7B7B0F.jpeg (25.71 KiB) Visad 4783 gånger
A42A366A-D3A9-4388-8E00-E7848C2119F4.jpeg
A42A366A-D3A9-4388-8E00-E7848C2119F4.jpeg (13.55 KiB) Visad 4783 gånger
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Dancecommander
Inlägg: 430
Blev medlem: 05 maj 2019 19:51

Re: GHB för 50-75 mil

Inlägg av Dancecommander »

Det finns inte mycket plats för vatten, så vattenflaskorna får sättas fast i mollen.
”It is not the evil itself which is horrifying about our times - it is the way we not only tolerate evil, but have made a cult of positively worshiping weakness, depravity, rottenness and evil itself”. George Lincoln Rockwell
Skriv svar

Återgå till "Ryggsäcken (BOB)"