Inkomst, ekonomi och prepping

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Beowulf

Inkomst, ekonomi och prepping

Inlägg av Beowulf »

I en del trådar på forumet verkar det som att prepping måste innebära en stor belastning för ekonomin, eller att det inte går att kombinera med ett liv i sus och dus. Men prepping måste inte vara dyrt, man kan med ganska små medel skaffa sig goda marginaler.

Jag och min fru har två helt vanliga jobb som mellanchefer i Svensk industri och i kommunal förvaltning. Vi tjänar bara något lite mer än genomsnittslönen i Sverige(35.000kr), och har tillsammans efter skatt ungefär 55.000kr varje månad, precis som genomsnittsparet i landet.

Vi har en fin lägenhet, hyres, centralt i en större ort, med en hyra på 14.000kr/månad. Till det har vi en leasing bil, en BMW SUV som vi betalar cirka 8.000kr/mån för. Utöver det har vi utgifter för mat på kanske 6.000kr, mobil/försäkringar/bensin etc... på säkert 6.000kr till.

Detta gör att vi har utgifter på runt 34.000kr varje månad, har över runt 20.000kr när alla våra omkostnader är betalda. Det mesta av detta använder vi till bjudningar, fester, resor till varma länder, fina kläder etc... MEN vi lägger alltid 5% av våra inkomster på prepping, ca 3.000kr per månad.

Hitils har vi för denna väldigt ringa insats tagit jägarexamen, köpt ett antal begagnade jaktvapen, skapat ett stort lager med mat och medicn, investerat i ett par radioapparater och mycket annan överlevnadsutrustning.

Det går att kombinera ett glatt liv i lyx och flärd med Prepping! 5% av ens inkomst tror jag dom flesta kan undvara, det är en billig försäkring! Vår situation är inte unik, tvärt om lever vi med väldigt genomsnittliga resurser!
-"By failing to prepare, you are preparing to fail"
Användarens profilbild
bastard

Re: Inkomst, ekonomi och prepping

Inlägg av bastard »

:up:
även en liten slant per månad ger bra resultat innom ett år eller två
speciellt om man inte har något från början

det är ju så illa att dom första stgen från noll mot bättre så får man absolut störst utdelning i höjd prepp per krona (:) :sneaky: :)
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Jag tror jag sagt det förr, det är svårt att skilja på vardag och prepping. Hursom har jag kvar ca 1/3 av lönen när jag betalt boende, mat, bil och annat nödvändigt. De pengarna använder jag för att förbättra förutsättningarna vid boendet, fritidsstugan och livet i allmänhet och sen sparar jag några kr varje månad också. Jag kan inte säga att prepping är dyrt men levde jag ur hand i mun och festade och reste upp resten skulle det bli betydligt fler resor och mer fest. Men jag har roligare nu tycker jag.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Beowulf skrev: 14 dec 2019 07:31 Jag och min fru har två helt vanliga jobb som mellanchefer i Svensk industri och i kommunal förvaltning. Vi tjänar bara något lite mer än genomsnittslönen i Sverige(35.000kr), och har tillsammans efter skatt ungefär 55.000kr varje månad, precis som genomsnittsparet i landet.
Nja du blandar lite där.
Det är korrekt att genomsnittslönen i Sverige ligger på ca 35000 men skall man samtidigt nämna genomsnittsparet så är det snarare
medianlönen man skall se på. Genomsnittslönen dras upp en hel del av dom få procenten som tjänar väldigt mycket.
Medianlönen i Sverige är 32200 för män och 29900 för kvinnor (2018). vilket innebär en gemensam inkomst efter skatt på ca 47000.
Medianlönen ger dig mer riktig bild av majoriteten människor i landet
Men sen skiljer det mycket på vart man bor. Både på inkomst och utgifter så svårt att jämföra över hela landet
Intressanta är ju egentligen bara hur lite man har kvar i plånkan efter att alla utgifter är betalda.
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Maken har lön och jag pension + egna pensionsförsäkringar. Tillsammans får vi ut ca 49k netto varje månad och det känns som långt över medelklass. Vi har båda växt upp under magra omständigheter och när vi träffades för 17 år sedan var vi båda fattiga som kyrkråttor och levde på att låna av varandra. När den ena hade jobb var den andra utan osv. Nu har maken ett mycket bra jobb och jag har bra pension tills de egna försäkringarna tar slut. Att de pengar vi nu kan rulla oss i varje månad skulle vara medelklass övergår mitt förstånd. Preppingen ligger mest på mig och jag skaffar mat och prylar vartefter jag lär mig vad som är bra till vad och hur. Största hindret är att öht vilja lämna tomten.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"