Jag har börjat att köpa ägg från ett par bönder i närheten, men kan konstatera att det finns dubbla ägg gulor i nästan alla äggen. Jag har aldrig råkat ut för det i ägg från affär. Äggen från gårdarna är dessutom betydligt större än butiksäggen av någon anledning.
Är detta en generell skillnad, eller är det något skumt med hönorna på gården jag köper ifrån?
Dubbla gulor i ägg från bondgård
-
Re: Dubbla gulor i ägg från bondgård
De ägg som säljs i affären storlekssorteras så alla avvikande ägg sorteras bort, sedan lyser man alla ägg så de som inte ser ut som ägg invärtes sorteras bort även de tex dubbla gulor eller blod i ägget, det kan även förekomma inälsvparasiter/maskar i ägg.
Det görs bla för att äggen ska passa i kartongerna men även för att ha så enhetliga ägg som möjligt så att kvalite och hållbarhet garanteras.
Köpte iof en större karta ägg för ca en månad sen där det fanns ett ruttet ägg med
Det görs bla för att äggen ska passa i kartongerna men även för att ha så enhetliga ägg som möjligt så att kvalite och hållbarhet garanteras.
Köpte iof en större karta ägg för ca en månad sen där det fanns ett ruttet ägg med
unga höns brukar ge mer dubbla gulor , men går över efter ett tag
så det kan vara en helt ny besättning höns som ger mer dubbla gulor, som säljs vid sidn om för att dom inte passar normen för normla ägg, gott är det i varjefall
så det kan vara en helt ny besättning höns som ger mer dubbla gulor, som säljs vid sidn om för att dom inte passar normen för normla ägg, gott är det i varjefall

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
Dubbla gulor är ju rena lyxen. 

What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.