sextant

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
bastard

sextant

Inlägg av bastard »

inte något snuskigt menat utan gammaldags navigering ;)

någon som kan med en sådan?
jag kollade på detta för en tjugo år sedan och det såg inte helt lätt ut

förutom själva sextanten så behöver man referensbok och tid om jag förstått det rätt?
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Birdy

Re: sextant

Inlägg av Birdy »

För att navigera med en Sextant behöver man en nautisk kalender, dom finns att ladda ner på nätet lite här och var.

Det är egentligen inte särskilt svårt, i sin enklaste version tar man bara "höjden" på solen för att få sin latitud och klockslaget när det inträffar för att få sin longitud. Det svåra inträffar när man inte längre har en exakt och pålitlig klocka. Detta var det stora problemet för sjöfararna förr i tiden, då fick man använda andra tekniker, som ofta är betydligt mer komplicerade, för att försöka utröna vad klockan är(Lunar Distances tex).

https://thenauticalalmanac.com/2020%20N ... lmanac.pdf

En enkel sextant är Davis Mark 3, kostar under 1000-lappen. Man ska undvika nytillverkade mässingssextanter till lågt pris, dom är oftast prydnadsföremål. https://www.marineonline.se/davis-mark-3-sextant.html

Ett grundläggande exempel för att hitta latitud:

Eftersom vi befinner oss högt upp på norra halvklotet, på vintern så gäller formeln: LAT = ZD - DEC

ZD(Zenit distance) = Avståndet mellan betraktarens zenit och solen. Den 4.e Januari tas solens högsta höjd vid middag till 7 grader och 21 minuter, dvs ZD = 82°39′

DEC = Solens declination(solens avstånd från Zenith vid ekvatorn), utläses ur nautisk kallender, tex den 4.e Januari 2020 kl 12 DEC = 22°44′

Enligt formeln: LAT = ZD - DEC får vi då att LAT = 82°39′ - 22°44′ = 59°55′ Dvs ute i skogarna runt Skinskatteberg :)

För att få ett så exakt värde som möjligt måste man kompensera för ett par olika fel, bla Indexfel(mätfel i sextanten) och DIP kompensera för höjd över havet som mätningen görs, togs mätningen på 10m höjd över havet är kompensationen ca -5′. Dom flesta nautiska kalendrar har en tabell för DIP.

Varje bågminut man hamnar fel motsvarar 1852m, felbedömmer man sin höjd med 10m får man alltså en possition som är ca 10km fel.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

:up:

då ska jag kolla lite mer på detta

jag är lite störd på kartor och gillar kompassnavigering och till detta så kan ju sextant vara ett vettigt komplement, frågan är hur bra resultat man kan förvänta sig på land?
man har ofta höjd över havet men sällan fri horisont
Birdy

Inlägg av Birdy »

Det fungerar lika bra med sexant på land, ibland bättre(eftersom man slipper vågorna), däremot måste man oftast ha en sextant med artificiell horisont. Man bör också vara säker på sin höjd, eller mäta från en plats där man har en god uppfattning om höjden.

Under Lewis och Clarks expedition i början på 1800-talet, när dom utforskade västra delarna av nordamerika användes tex sextant för att ta reda på sin position.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

kollat runt slött efter en del , verkar som det finns mycket bråte ute på marknaden, fejkgamla saker för folk som vill ha i bokhyllan för att det ska se snyggt ut
kollade i mina gamla båtkataloger, läs tid innan gps, fanns loran mottagare med och en dek sextanter för inte så avancerat bruk

funderar var man ska kolla efter så man inte köper kinaskit

hm, varfan fick dom ordet sextant ifrån, får fortfarande tudelada tankar om det :oops: :lol:
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 25 dec 2019 10:15 jag är lite störd på kartor och gillar kompassnavigering och till detta så kan ju sextant vara ett vettigt komplement, frågan är hur bra resultat man kan förvänta sig på land?
Du behöver också relativt klart väder, då du skall kunna mäta vinkeln mellan solen och horisonten. Tyvärr bor vi där vi bor och klart väder är oftast ovanligare på landbacken än till havs.
bastard skrev: 20 jun 2020 14:19 hm, varfan fick dom ordet sextant ifrån, får fortfarande tudelada tankar om det :oops: :lol:
:lol: :lol: :lol: ...jag håller med om detta med "sextanen" ...och hur förhåller sig sextanten mot oktanten? Innebär det att den senare är som ett ok i ditt liv? :hm: :D
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

bastard skrev: 25 dec 2019 10:15 jag är lite störd på kartor och gillar kompassnavigering och till detta så kan ju sextant vara ett vettigt komplement, frågan är hur bra resultat man kan förvänta sig på land?
På landbacken har man kortare avstånd till syftpunkter i terrängen och om du känner till dessa syftpunkter från en karta så är sextanten lite överflödig. Rör du dig däremot ute på öppna savaner eller i öknen, så är sextanten i det närmaste ett måste även om du har en karta.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"