någon som kan med en sådan?
jag kollade på detta för en tjugo år sedan och det såg inte helt lätt ut
förutom själva sextanten så behöver man referensbok och tid om jag förstått det rätt?
Du behöver också relativt klart väder, då du skall kunna mäta vinkeln mellan solen och horisonten. Tyvärr bor vi där vi bor och klart väder är oftast ovanligare på landbacken än till havs.bastard skrev: 25 dec 2019 10:15 jag är lite störd på kartor och gillar kompassnavigering och till detta så kan ju sextant vara ett vettigt komplement, frågan är hur bra resultat man kan förvänta sig på land?
man har ofta höjd över havet men sällan fri horisont
bastard skrev: 20 jun 2020 14:19 hm, varfan fick dom ordet sextant ifrån, får fortfarande tudelada tankar om det![]()
![]()
På landbacken har man kortare avstånd till syftpunkter i terrängen och om du känner till dessa syftpunkter från en karta så är sextanten lite överflödig. Rör du dig däremot ute på öppna savaner eller i öknen, så är sextanten i det närmaste ett måste även om du har en karta.bastard skrev: 25 dec 2019 10:15 jag är lite störd på kartor och gillar kompassnavigering och till detta så kan ju sextant vara ett vettigt komplement, frågan är hur bra resultat man kan förvänta sig på land?
man har ofta höjd över havet men sällan fri horisont