vilka brynen gillar ni?

Alla egg verktyg är välkomna här.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

vilka brynen gillar ni?

Inlägg av bastard »

knivar är kul, men att få dom rakbladsvassa är än mer kul

jag har provat en hel del olika brynen men kommer tillbaka till arkansasbrynen för normal slipning

lagom fina, ger bra yta och vasst

diamantbrynen av olika sorter är bra

något som funkar är våtslippapper på plyfasticka

vad annvänder ni?
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av Ursus »

I fält:

Fällkniven DC3 eller DC4. Små, praktiska, prisvärda. Dock tycker jag att diamantdelen är lite väl grov tills den blivit lite nednött.

Har även experimenterat med att göra "naturliga" brynen av diverse stenar. Typ skiffer som gnids mot varandra tills de är någorlunda plana och fina. Helt okej i nödfall, men inget du vill utsätta en dyrgrip för.

Hemma:

Våtslippapper på något så plant och slätt som möjligt. Glasskiva eller en lackad bit hylla, fäst med matt-tejp. Lätt att få brynen i varierande grovlek. Nöts dock ned snabbt (i a f de papper jag har provat), så inget för omfattande jobb.

För hobbybruksknivar/yxor/diverse vassa verktyg: Tormek. Snabbt och effektivt, men inte speciellt mångsidigt. Breda slipfaser är omöjliga att få till utan att göra dessa rejält konkava.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av Charlie** »

Jag har Arkansasbrynen i olika grovlekar och jag tycker att det är bäst. Jag har även Fällknivens DC3, i byxfickan för att tillfälligt bättra på skärpan. Som Ursus påpekar så är diamantsidan på Fällknivens brynen lite väl grovt men man kan använda diamantsidan på yxans egg. Yxan blir vass och fin och brynets diamantsida blir lite lenare och mindre aggressivt. Ett litet bryne är svårare att arbeta med medans de större och yngre arkansasbrynena ligger stadigt på bordet eller i handen och passar mycket bra till längre knivblad med längre egg. Några droppar brynolja på arkansasbrynena gör att brynet inte "täpps igen" samt att eggen glider lättare och slipeffekten blir bättre. Oavsett diamant eller natursten så är nya brynen lite aggressiva i början men med tiden så blir de bättre. När naturbrynet får en svag konkav yta, så blir slipeffekten bäst.

Jag fick ett mycket förargligt hack i min favorit yxa en gång ute i skogen. Vid en öppnad grusås fick jag turligt nog syn på en helt vanlig gråsten på ca 7 -8 kg lite pyramidformad och slät runt om och med en konkav yta på en av sidorna. Den konkava sidan passade yxans rundade egg som handen i handsken. Jag satte mig ner på knä och stabiliserade stenens spets mellan mina knän med den perfekt konkava sidan framåt. Jag började sakta men säkert och med ett vist mått av tryck bearbeta yxans egg mot den konkava sidan. Efter en kort stund så var hacket borta och eggen var bättre än någonsin. Några dagar senare bestämde jag mig för att hämta hem den stenen men när jag väl återvände var delar av grusåsen borta och därmed också "min" yxsliparsten. Det fanns en anledning till att man öppnat grusåsen. Man hade kört massorna till en gruskross en bit där ifrån. Sensmoralen av detta är, att inte rata en vanlig gråsten bara för att den inte är av de vanliga materialen eller formen av brynstenar man köper i butiken, och att om du hittar något bra i skogen så ta hem det direkt!
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av bastard »

det där måste kännts hårt att stenen var borta :notme:

men jag håller med, finns det så ställ undan det

och en del naturstenar är bra som brynen

diamantbrynena finns ju i olika kornsttorlekar, men som sgts ovan, en lagom sliten är bra, så att ha i olika skeden är inte fel
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Ursus

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av Ursus »

Charlie** skrev: 03 jan 2020 21:53 När naturbrynet får en svag konkav yta, så blir slipeffekten bäst.
JA, äntligen någon som har gjort samma observation som mig! Trodde att jag varit ensam om detta :) :up:

Mina bästa brynen är synligt urgröpta. Ger en fantastisk "minikonvex" egg och biter bättre.
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av bastard »

har en del norton maskinbrynen i div former som jag håller hårt i, dom funkar riktigt bra med
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
mopar340
Inlägg: 424
Blev medlem: 19 maj 2019 00:29

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av mopar340 »

Har sen min tid som boende i Japan (under några månader) en uppsättning med 6 olika brynen från 300-8000 korn.
Bra men tidsödande, går att få det mesta vasst men det tar tid.

Ingen telefon tv eller internet, japanska brynen i kombination med några finska metal skivor och fin japansk whiskey var en bra motivator för att
lära sig få en kniv riktigt vass.

fanns endel intressanta köksknivar på "100 Yen stores" ( då ca 7 kr) som vart sjukt vassa när man slipade upp dem.

Hittade mycket inspiration på en hemsida om paddling där någon hade tagit det här med knivslipning till sin spets.

sidan verkar tyvärr vara borta:
http://www.paddlingsnyaadress.com/verktyg/index.htm
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av maskros »

Vad ska man ha för bryne för att bryna sin Mora2000 och sin EKA Swingblade där eggen är böjd åt fel håll?
Vill ha något som håller länge och ger hyfsad skärpa behöver inte kunna raka mig med knivarna.
Bryner för hand och har använt oljebrynen förr men ekan sätter lite myror i huvudet på mig.
Bild EKA Swingblade https://www.cabom.se/Images/prod250/pro ... 01-big.jpg

Och vad är lättaste sättet att ta bort hack i Moran innan man börjar bryna?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard
Inlägg: 10347
Blev medlem: 25 apr 2019 23:20
Ort: South of Heaven

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av bastard »

https://www.ikea.com/se/sv/p/flaksa-ker ... -30167003/

inte för att grovbryna men det fina funkar den bra

sedan har man en motsvarande men grövre om man vill bryna en egg som är som en krok
kiss, keep it simple stupid
funderar om inte Thanos hadde rätt ändå
Användarens profilbild
vantohal
Inlägg: 232
Blev medlem: 19 jan 2020 20:30

Re: vilka brynen gillar ni?

Inlägg av vantohal »

Ja, jo, optimalt är väl en samling japanska vattenstenar till typ 5000 grit.
Men jag klarar mig bra med typ en DC3 och polerar med tormek på ett läderbälte personligen. Har ett slipsystem med oljestenar till 1000 grit, men tycker inte jag har tillräckligt med svängrum i vinklar. Har aldrig haft problem med att få tillräcklig skärpa på knivarna direkt måste jag säga med enklaste uppsättning.
Skriv svar

Återgå till "Klingan"