Belisle Super X 120

Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Belisle Super X 120

Inlägg av Tidsspann »

Funderar på att köpa denna fälla då den verkar skonsam och effektiv.
Att slippa jaga eller fiska hela tiden då mat verkligen behövs, så är ju fällor grejen.
https://z-aim.com/fallor-tillbehor/beli ... kand-mard/
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av xsive »

Äta mård?
Har du något bra recept?
Hittar inget när jag googlar :bam:
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Tidsspann »

xsive skrev: 03 maj 2019 19:01 Äta mård?
Har du något bra recept?
Hittar inget när jag googlar :bam:
Nej jag har inga recept alls faktiskt på mård. :)
Men som jag förstår det , så är fällor inte petiga med vad som trycker till utlösaren.
Och de verkar vara rätt kraftfulla med tanke på att de är dödande fällor.
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Charlie** »

Slagfällor är ett bra sätt att hålla undan predatorer som mård och räv för att öka tillgången på hare, fågel och rå. Framför allt i en SHTF-situation gäller det att hålla undan dessa för att få bättre tillgång till jaktbart vilt i närområdet
...men du behöver ju i alla fall ut och jaga för att få proteinerna på bordet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Tidsspann
Inlägg: 77
Blev medlem: 30 apr 2019 23:38

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Tidsspann »

Har köpt på mig några stycken X120 nu men ej satt ut och provat.
Menar ni att kanin och hare inte går i dessa fällor?
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Daltorpet »

Tidsspann skrev: 03 dec 2019 21:00 Har köpt på mig några stycken X120 nu men ej satt ut och provat.
Menar ni att kanin och hare inte går i dessa fällor?
Mjo det ju mård/minkfällor men visst skulle man säkert kunna få en hare om man skulle pricka mitt i växeln. Jag har fått ekorrar i mina ibland. Det är ju meningen att man ska bygga in fällan i en låda (här i Sverige iaf) i Kanada är de nog fria. I lådan ska det ligga något gott så när mården kryper in för att äta så utlöses den.

Jag fick hem en till sats med 12st nyligen så ska när tiden finns snickra ihop några lådor.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Charlie** »

Tidsspann skrev: 03 dec 2019 21:00 Har köpt på mig några stycken X120 nu men ej satt ut och provat.
Menar ni att kanin och hare inte går i dessa fällor?
Jag har svårt att tro att hare och kanin skulle gå att fånga i en slagfälla. En mård arbetar nog ihärdigare på betet, en ihärdighet som utlöser slagfällans hårda mekanism. Jag tror heller inte att du kan locka en hare att krypa in i en låda genom ett litet hål. Ett alternativ är att du lägger fällan helt öppen i växeln men risken är nog större att något annat djur, eller ännu värre din eller någon annans jakthund, fastnar med nosen och/eller tassen i fällan. När det gäller hare och kanin skulle jag hellre hellre satsa på ett flertal snaror eller någon form av större tunnelfällor/burfällor med lättutlöst giller och som sätts ut längs harens växlar. Kaniner bor i hålor så antagligen är det ännu lättare att snara eller fånga kaninerna i en tunnelfälla som man sätter i anslutning till hålornas ut- och ingångar.

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... /l-076.pdf

https://www.naturvardsverket.se/upload/ ... /l-023.pdf
Senast redigerad av Charlie** den 15 jan 2020 02:49, redigerad totalt 1 gånger.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Belisle Super X 120

Inlägg av Charlie** »

...en tunnel- eller burfälla, fångar haren/kaninen levande och skyddar den även mot förmodade predatorer som vill kalas på den. Fångad i en snara däremot innebär att den stryps, dör och ligger serverad för predatorerna.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Fällor"