Ok det låter som ett intressant projekt och förstår att många frågor och detaljer inte hunnit byggas/planerats kring.Jacques skrev: 04 feb 2020 09:30 Hej,
Det ligger som du skrev i utkanten av en liten by.
Det har varit ett bankvalv, och min egen bedömning är att skyddsklassen på detta kontra ett vanligt skyddsrum går inte ens att jämföra.
Tanken är väl primärt att det ska användas vid kriser, med gemensam tillgång kanske en helg i månaden.
Allt detta ska ju arbetas fram av dom som kommer ha sin tillflykt dit.
Nycklar är en dålig lösning, dom kan tappas bort, dom kan både frivilligt och ofrivilligt byta ägare, dom kan kopieras osv. Vi ska göra det bättre än så.
Med dagens plan på 22 rum a 9kvm så finns sedan ytterligare ett helt tomt bergrum att nyttja vid kris.
Detta då bakom samma stängda dörrar i direkt anslutning.
Det kommer alltså finnas gemensamhetsytor på minst 250kvm som kan nyttjas för till och med löpträning om så önskas.
Ja, jag äger marken i anslutning till berget, samt berget. (ovan jord)
Jag funderar lite på hur byinvånarna ser på stället? Tex är det en liten lucka som man vet existerar men inte tänker nämnvärt på. Eller är det något som alla vet om om typ det här stället skulle jag ta mig till om det hände något?
Tänk det här scenariot: Myndigheterna går ut med att det råder öppet krig som kom som en blixt från en klar himmel. Bomber släpps och folk skjuts på öppen gata. Myndigheterna ber folk sätta sig i säkerhet.
Daltorpet får informationen och packar boven med fru och två ungar och beger sig till borlänge en 1-1,5 timme bort. Väl framme står en hop familjer och bankar på dörren. Inte en chans att daltorpet kommer in utan att släppa in någon annan tex.
Eller är det mer diskret att om det är någon som skulle vara där är det skogskuf, gammal bankman eller dyligt som skulle hitta den?
Vilken typ av kris är det tänkt att valvet ska klara? Tänker att det kan vara lite olika kriser för olika personer. Jag tror många preppers tänker så här:
1: lättare kris bug in.
2: lite tuffare kris bug out
3: tuff kris bol på obestämd tid
4 riktigt tuff kris skyddsrum, bunker, utomlands osv.
Elförsörjning? Såg i ett tidigare inlägg att elen verkar vara kopplad till nätet? Jag tänker vad händer om det slutar fungera? Kommer bergrummet att bli en dödsfälla?
Jag håller förvisso med om nycklarna att det kan vara lite knepigt men det är också ett lite svårlöst problem. Tex låt oss säga att man behöver vara en huvudman tex du och några förtroendevalda, vad händer då om ni skulle kola vippen på väg till valvet eller att krisen händer när ni är på en semester i utlandet etc etc.
Elektroniska öppningsmekanismer med tex finger, röst, ansikts styrning är ju beroende av el och blir den utslagen kommer man nog varken ut eller in?
Aha då är jag med 9m2 funkar ju absolut som sovrum+personligt förråd.
Jag antar att det är menat så att det är en "huvuddörr" in i själva valvet och sedan massa smådörrar till de olika personliga rummen?
Hur skulle rekryteringen gå tillväga? Tänker att det är nog ett ganska stort projekt att få "rätt" folk att nappa? Med rätt folk menar jag inte bara de som har intresse utan även att de fungerar som grupp. Jag tänker att det blir ju 22 grupper × 4 så det är ju en del.
Hur skulle rummen vara byggda? Säkerheten på de personliga rummen? Tänker är det mindre valv i det stora eller det typ gipsskivor och ett draperi som dörr?
Nu vart det många frågor, som säkert är omöjliga svara på så här tidigt.
Men tänkte hur ser din vision av detta skyddsrum ut? Vilken kris och hur ser det ut med boendet och skyddet i dina egna tankar?