Kvarlämnad potatis

Allt om odling
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Kvarlämnad potatis

Inlägg av entropi »

Testade att odla en årsförbrukning+ potatis i somras, och har fortfarande kvar ungefär ett fullhöjds kylskåp med potatis 😀

Eftersom det blev mer potatis än jag hade plats för så har en rad blivit kvar i backen... Jag tänker att det kan vara intressant att se vad som händer med övergivna potatisodlingar. De borde ju börja gro i vår igen, eller blir det en smitthärd för potatisar i jorden?
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av maskros »

Vi fick potatis året efter, fast vi inte hade satt någon, när vi slarvade med upptagningen. Visserligen ingen lysande skörd men något.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av Charlie** »

Det blir alltid kvar någon/några stackare efter skörden som brukar gro året där på. Men om man lämnar kvar för mycket och för ofta, så utarmas väl jorden? Ökar då risken för nematoder också?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av Protect »

Det finns odlare som sätter potatis på hösten så jag ser ingen fara i detta.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
EN brun böna
Inlägg: 970
Blev medlem: 05 maj 2019 20:29

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av EN brun böna »

Protect skrev: 11 feb 2020 11:51 Det finns odlare som sätter potatis på hösten så jag ser ingen fara i detta.
Jo för att odla fram färskpotatis till jul. Väldigt speciell odling.

Att låta potatisen övervintra är en dålig ide då klimatet med fukt och frost ger sjukdomar, visst kan potatisen överleva i jorden, den kan ju förvaras i stukor. Men risken för att smitta ner god odlingsmark så att potatis inte längre kan odlas inte så bra. Många potatissjukdomar kan leva kvar i jorden länge.
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av Protect »

Jo jag vet, jag är av gammal bondesläkt och dessutom bor jag på landet så jag vet det mesta om varför man inte bör odla potatis mer än vart fjärde år på samma ställe mm. men storodlarna sprutar, sprutar och sprutar lite mer så därför funkar det hos dom men det är ju inget att sträva efter direkt. Sen är det skillnad på jordarter också, sandmylla kan bära potatis år efter år på samma ställe för där trivs inte div. skadedjur och svampar medans lerjord är rena himmelriket för bla. nematoder och övrigt skit.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
Användarens profilbild
entropi
Inlägg: 1479
Blev medlem: 06 maj 2019 05:32

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av entropi »

Hm... Så jag gör bäst i att gräva upp allt så fort som möjligt?
Blir nog in två helger då.
Survival
Honor
Liberty
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av Charlie** »

EN brun böna skrev: 11 feb 2020 13:33
Protect skrev: 11 feb 2020 11:51 Det finns odlare som sätter potatis på hösten så jag ser ingen fara i detta.
Jo för att odla fram färskpotatis till jul. Väldigt speciell odling.
Jag har odlat potatis i ett garage just för att få färskpotatis till julen. Planterade potatisen i lite jord i plast tunna som vi borrade några dräneringshål i. Efterhand som blasten kom upp så fyllde vi på med mer jord. V fick till ca 3 kilo färskpotatis lagomt till julen. Under mellandagarna hade vi en grillfest med sommartema då vi var riktigt less på julmaten. Ur preppingsynpunkt borde detta vara en bra metod för att på liten yta ha tillgång till potatis året runt. :hm:
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av bokmalen »

Charlie** skrev: 11 feb 2020 21:40 [
Jag har odlat potatis i ett garage just för att få färskpotatis till julen. Planterade potatisen i lite jord i plast tunna som vi borrade några dräneringshål i. Efterhand som blasten kom upp så fyllde vi på med mer jord. V fick till ca 3 kilo färskpotatis lagomt till julen. Under mellandagarna hade vi en grillfest med sommartema då vi var riktigt less på julmaten. Ur preppingsynpunkt borde detta vara en bra metod för att på liten yta ha tillgång till potatis året runt. :hm:
Hur gjorde ni med ljus? Dagsljuslampor?
Jag brukar odla lite potatis på balkongen, men det ju mer för att det blir tidig färskpotatis, har inte testat odla på vintern.
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Kvarlämnad potatis

Inlägg av Charlie** »

bokmalen skrev: 12 feb 2020 08:33 Hur gjorde ni med ljus? Dagsljuslampor?
Jag brukar odla lite potatis på balkongen, men det ju mer för att det blir tidig färskpotatis, har inte testat odla på vintern.
Vanliga lysrör, fast de var inte påslagna 24/7 utan bara under "kontorstid" om man säger så och kanske en stund till under kvällen, om det pågick någon verksamhet i garaget. Garagets ena långsida har flera fönster så det kommer in en del dagsljus även om dagarna är korta under nov -dec. Potatisarna planterades i tunnan och fick stå några veckor utomhus från mitten av augusti och till slutet på september, sedan bar vi in tunnan i garaget. Det var inga stora potatisar utan många små. Med tanke på det var vårt första försök, så var det en ganska bra avkastning på de 4 potatisarna som vi planterade i tunnan. Hade man börjat några veckor tidigare så tror jag det räckt med 3 potatisar och "avkomman" kanske blivit större.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Skriv svar

Återgå till "Odling"