Ny (?) virussjukdom COVID-19

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av maskros »

bokmalen skrev: 14 feb 2020 16:13 Svenska myndigheter har fått lite "önskemål" från respektive departement, att se över sina pandemiplaner.
Vaddå för önskemål?
Vilka myndigheter?
Källa på det?
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av reboot »

Intressana kurvor som jämför Wuhan med SARS och svininfuensan i tidsperspektiv.
Det ser inte bra ut...... :o ... väldigt smittsam.......

https://ncov.r6.no/

Uppdateras dagligen!
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av reboot »

Invånarna i Singapore preppar och tömmer butikshyllorna.

Virus updates: Singapore braces for recession

https://www.bangkokpost.com/world/18576 ... -recession

SINGAPORE: The city-state's economy could enter recession due to the blow from the coronavirus outbreak, its prime minister said on Friday, adding that Singapore was bracing for a "significant" hit in the coming quarters.

"The impact will be significant at least in the next couple of quarters. It is a very intense outbreak,"


Sydkorea drar ner och cancellerar avgångar på flyget till/från Wuhan-virus-drabbade länder:

https://www.nationthailand.com/news/303 ... l_referral

”The South Korean government’s advisory to its citizens to delay trips to countries and territories where the Covid-19 coronavirus has been found has resulted in numerous flight cancellations to Thailand, Singapore, Malaysia, Vietnam, Hong Kong, Taiwan and Japan.”
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av maskros »

Om man tänker tvärt om?

Dödligheten för ncov är inte jättehög, nånstans mellan 2% och 17% och ncov verkar föredra att ha ihjäl redan försvagade individer. Med god sjukvård ökar förstås chanserna att överleva jämfört med att bara isolera sig hemma, äta ibuprofen och dricka honungsvatten. Flera källor pekar mot att ncov är redigt smittsamt, har varierande inkubationstid och kan smitta innan symptom och drar därför slutsatsen att uppåt 80% av jordens befolkning kommer att smittas förr eller senare.

Tänker jag på ovanstående en stund hamnar jag snart i iden att jag borde se till att bli smittad snarast möjligt så att jag får tillgång till god sjukvård. För får jag det senare blir vården antagligen sämre.

Tänker jag en stund till måste jag ta med risken eller chansen att ncov muterar till något värre eller snällare.

:hm:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av xsive »

maskros skrev: 15 feb 2020 10:32 Tänker jag på ovanstående en stund hamnar jag snart i iden att jag borde se till att bli smittad snarast möjligt så att jag får tillgång till god sjukvård. För får jag det senare blir vården antagligen sämre.
Nja...
Tänkte så ett tag men som det ser ut nu så är det absolut inte säkert att det hinner bli någon världsspridning denna säsongen.
Nu smittas några tusen om dagen men finns risk att det kommer öka ju mer som spridningen kommer igång utanför Hubei provinsen.
Nu ca 54.500 i Hubei och ca 12.000 i övriga Kina. Dessa 12 tusen kommer mer och mer att bli egna spridningshärdar så om en
månad lär vi nog kunna se betydligt fler tusen om dagen som smittas.
Fortfarande ganska låg procent som fått det om man ser till att Kina har 1,4 miljarder invånare.
Som andra influensor kommer spridningen troligen klinga av i April när det blir varmare.
Sen en respit till nästa influensasäsong drar igång i slutet av året.
Till dess finns ju en skaplig chans att man kan hinna få fram vaccin.

Sen samma sak som med influensan. Man blir inte immun mot den. Den ändrar sig lite var säsong.
Även om inte dödligheten är så hög ser det ändå ut som många blir rejält sjuka i veckor
Bara 8000 som friskförklarats nu och 11000 som är allvarligt/kritiskt sjuka.

67000 konstaterat smittade (antar med symptom) minus 8000 som tillfrisknat minus 1500 som avlidit ger återstod 57.500
varav 19% just nu är allvarligt/kritiskt sjuka. Är min beräkning rimlig?
Men visst totalt antal smittade säkert det dubbla men är okänd siffra
För stor risk att man blir riktigt sjuk och kanske får men i luftvägarna efteråt.

Jag bettar på att undvika smitta i vinter och hoppas på vaccin före nästa våg kommer. Läggs väldigt mycket pengar på att ta fram det nu.
Som med vanliga influensavaccin som ger det nog inget helt skydd men mildrar symptom och det är fördel när det kommer första gången

Men spridningen framöver beror mycket på hur Kina fortsatt kommer hantera situationen.
Finns säkert hård press att få ekonomin i rullning igen för att inte hamna i en jättesvacka i ekonomin
och det ger mer kontakt mellan människor och risk för snabbare spridning.
Landet med 18% av jordens befolkning kan knappast sitta still i hemmet i flera månader.
I started out with nothing, and still have most of it left
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av maskros »

Bra tankar där. Tänker ett varv till. :lol:
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 622
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av Jakob »

De åtgärder Kina gör för att förhindra spridning ger övriga länder tid för förberedelser.
Vad gör Sverige? Ingenting, eller så görs det nåt men det skrivs inget om det i nyheterna.
Den här tiden kunde användas för att tillverka eller köpa in mediciner, akutvårdsutrustning, respiratorer mm.
Våra politiker sitter som vanligt på sina arslen och säger "vår beredskap är god" då sjukhusen har ett-par-tre rum utrustade för
karantän (per sjukhus i bästa fall) och ca. 5 akutvårdsplatser per 100.000 invånare. :smack:

Ice Age Farmer (Christian) gräver och funderar.. https://www.youtube.com/watch?v=wBDZVexL3RQ
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av bokmalen »

maskros skrev: 15 feb 2020 10:32 Tänker jag på ovanstående en stund hamnar jag snart i iden att jag borde se till att bli smittad snarast möjligt så att jag får tillgång till god sjukvård. För får jag det senare blir vården antagligen sämre.
Gör ett försök till att svara på denna då...

Jag hade samma tanke som dig initialt, att om det är 20% chans/risk att man behöver sjukhusvård så är det ju bäst att man får detta tidigt medan det finns fungerande vård att få, och sedan vara immun mot det. Tyvärr finns det saker som pekar mot att man inte blir immun mot denna sjukdom, utan att det snarare är värre andra gången man får det, vilket istället borde peka på att man vill ha den "första gången" så sent som bara möjligt, så att man har en lindrig variant när den riktiga paniken och förhoppningsvis landsomfattande karantänen kommer igång, så det inte blir en andra gång.

Det är tyvärr inte helt ovanligt att "immuniteten" mot en sjukdom inte fungerar så bra som det är tänkt, utan att kroppens immunförsvar överreagerar nästa gång man påträffar viruset, så att det är själva immunresponsen som dödar dig.

Jag känner rätt många männsikor i filipinerna, och där har man "dengue", som är ungefär som en vanlig influensa när du får det första gången, men är livsfarligt om du får det en andra gång.

När spanska sjukan gick, så dog unga starka människor mer än sjuka och svaga, för det som dödade mest då var den tokhöga febern som var immunrespons på sjukdomen. Det sägs att första gången den gick runt globen var det inte så illa, men det var "andra vågen" som dödade folk i drivor. Vi vet inte idag om det var en mutation så att det var ett dödligare virus som kom andra gången, eller om det var samma virus, men folk hade en delvis "immunitet" mot det som gjorde att immunförsvaret flippade ur.

Andra försök till vaccin mot corona-virus har fått just den effekten. Antikroppar skapas, men när man testar med riktigt virus sedan så blir resultatet värre än utan vaccin alls.

"Peak Prosperity" diskuterar lite sånt i sina videos, se gärna dessa två. Dels om problematiken med vaccin mot coronavirus och dels den senaste, som pekar på information att man inte bygger immunitet mot detta virus.

https://www.youtube.com/watch?v=HrqRAtViUZw
https://www.youtube.com/watch?v=MwJ5thwr4C8
I intend to live forever, or die trying to
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av maskros »

Jamen det känns ju som himla fina nyheter - inte. Suck och tack!
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
reboot
Inlägg: 1280
Blev medlem: 08 maj 2019 00:08

Re: Ny (?) virussjukdom

Inlägg av reboot »

Trevligare nyheter!?
Försöken fortsätter med redan befintliga antivirala medikamenterna i Kina.

Chinese researchers have narrowed down their focus to a few existing drugs, including Chloroquine Phosphate, Favipiravir and Remdesivir.......

http://www.xinhuanet.com/english/2020-0 ... 786884.htm
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"