Kontanter

Funderingar på ekonomi, från din egen plånbok till den stora börskrachen
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Kontanter

Inlägg av Daltorpet »

Kurio skrev: 15 feb 2020 08:35 Det ökande utbudet av "kontantfria" affärer är dock illavarslande
Japp, jag bojkottar dem totalt. Jag tar hellre en omväg eller betalar lite mer än stödjer sådan idioti.

På jobbet har vi ofta försäljning av varor som är lite sämre tex kort datum, trasigt eller feltryck på något vis och det är bara kontant som gäller. Det känns riktigt kul för man är nästan ensam med att handla trots 1/2-1/4 av priset :D

Jag tycker att det är lite jobbigt att bankerna har tagit bort kontanthanteringen i princip helt. Jag skaffade kort i den vevan Swedbank tog bort det. Riktigt jäkla värdelöst tycker jag.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Protect
Inlägg: 441
Blev medlem: 09 feb 2020 21:53

Re: Kontanter

Inlägg av Protect »

Kurio skrev: 15 feb 2020 08:35 Det ökande utbudet av "kontantfria" affärer är dock illavarslande
Det där kommer att lösa sig själv när det blir tillräckligt många stopp i loppet inom en kortare tidsram. Konstigt att det inte finns tvingande krav på att återuppta kontanthanteringen när korthandeln slutar funka när det finns så oändligt mycket krav på allt annat inom handeln.
Innanför den kalla ytan klappar ett hjärta av sten,,,,,
bokmalen
Inlägg: 760
Blev medlem: 06 aug 2019 09:39

Re: Kontanter

Inlägg av bokmalen »

Problemet är ju att riksbanken har fått sin idiotiska idé om kontantfritt samhälle.

Men som sagt var nog mycket störningar i den elektroniska betalvägarna så kanske en del vettigare ställen drar öronen åt sig.
I intend to live forever, or die trying to
Ursus

Re: Kontanter

Inlägg av Ursus »

Jag instämmer i tummarna upp.

Har på en höft ungefär en månadslön i cash och roterar med jämna mellanrum. Särskilt marknader och loppisar är praktiska ställen att sätta sprätt. Gillar inte riktigt Swish och annat. Det är ytterst känsligt, även när systemet är störningsfritt så blir det snabbt överbelastat lokalt.
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 2995
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Kontanter

Inlägg av maskros »

Hittade en rolig kommentar på Cornucopia angående kontanter och problem med bankkort och så:
Det finns en passage i George A Romeros senare och lite mindre nydanande filmer där ett fåtal överlevande slåss om en väska full med dollarsedlar. Osannolikt tänkte jag, i den världen borde alla betalningsmedel ha krutfot. Betalningsmedel per krisnivå:
Nivå 0: Kontantlöst
Nivå 1: Kontanter
Nivå 2: Utländska kontanter, guld
Nivå 3: Varor
Nivå N: Vapen, slavar, oinfekterat blod
Tänkvärd.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
Preppad
Inlägg: 12
Blev medlem: 07 maj 2019 17:31
Ort: Mitten av Norra Skåne

Re: Kontanter

Inlägg av Preppad »

Ständig EDC i ficka.
Gerber Crucial, Mindre ficklampa, Telefon, Plånbok, Bic mini tändare, 2m paracord.
Användarens profilbild
bunk
Inlägg: 192
Blev medlem: 01 mar 2020 23:41

Re: Kontanter

Inlägg av bunk »

Nu vill alla undvika Utrikes sedlar ?
Har Dyslexi.
Gillar Prepping
Ogillar Förrädare
Användarens profilbild
Olyckskorpen
Inlägg: 235
Blev medlem: 27 maj 2019 15:26

Re: Kontanter

Inlägg av Olyckskorpen »

Ja, kontanter är bra men i sjukdomstider ska man vara medveten om att de har mycket äckligt på sig. God handhygien är att föredra.
Användarens profilbild
Parabellum
Inlägg: 3170
Blev medlem: 23 apr 2019 21:16

Re: Kontanter

Inlägg av Parabellum »

Inga basselusker på mina sedlar inte! :)
Undanstoppade sedan länge. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Den enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive
Inlägg: 2507
Blev medlem: 28 apr 2019 12:54

Re: Kontanter

Inlägg av xsive »

Kontanter är generellt ganska snuskiga. Tog ut större summa nyligen men dom är decinficerade innan dom lades undan.
Har en känsla av att folk kommer öka kontantuttag om krisen blir värre. Vad tror ni!
I started out with nothing, and still have most of it left
Skriv svar

Återgå till "Ekonomi"