Jag skulle inte rekommendera en begagnad gammal klocka.falken skrev: 30 jul 2020 23:25 Finns massor av vintage klockor på Tradera.
Köp en begagnad Omega (eller nått annat känt märke) för någon/några tusenlappar.
Om du vill renoverar Omega-fabriken klockan åt dig så går den och ser ut som ny.
Har en renoverad Omega Seamaster från 1948 själv, går hur bra som helst
Den gick iofs riktigt bra innan renoveringen också.
- du vet inte vad den har varit med om
- den kan ha varit hos en "fixare" och behöver riktig service omgående
- hållbarheten hos en antik/halvantik klocka är inte samma som en modern. Mineral-/safirglas fanns inte förr, inte heller polymerer/plast.
- reservdelar kan bli en bristvara
- vattentätheten är bättre på nya klockor. De gamla tål inte ens regn.
- en antik eller gammal klocka är olämplig i dagligt bruk som tex. på vedbacken, i verkstan, i trädgårdslandet
Jag har själv ett par gamla klockor och tycker de är trevliga samlarobjekt. Använder dem vid speciella tillfällen, och då med skjorta och kavaj.
Allt som har kondensator i sej är inte EMP-säkert. En kinetisk klocka är inte det samma som en helt mekanisk klocka med självuppdragning.entropi skrev: 31 jul 2020 08:49 "EMP-säker" är lite undantag, tänkte mest för att den skulle vara mekanisk då huvudpersonen i boken hade en sådan och tyckte det var bra.
Tanken med mekanisk var att det skulle hålla länge, utan att man gör någonting med den. Jag lär inte försöka hitta en urmakare om skiten träffar fläkten...
Så någonting med en kondensator som energilager är bäst? Det är alltså Seikos automat-klockor som gäller?
Jag kör med en kompromiss. Klocka med kvartsklocka med solcell och laddbart batteri. Alternativet skulle ha varit en kinetisk klocka. En sån går i ca 10 år utan åtgärder. Som backup en lagerställd servad mekanisk klocka med automatisk uppdragning ifall av EMP.
En helmekanisk klocka kan slänga nån minut efter en veckas användning. Ett kvartsur kan slänga nån sekund efter en månad, och det är en stor skillnad om man vill hålla koll på tiden.