EMP-Säker självuppdragande klocka

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Jakob

Re: EMP-Säker självuppdragande klocka

Inlägg av Jakob »

falken skrev: 30 jul 2020 23:25 Finns massor av vintage klockor på Tradera.
Köp en begagnad Omega (eller nått annat känt märke) för någon/några tusenlappar.
Om du vill renoverar Omega-fabriken klockan åt dig så går den och ser ut som ny.
Har en renoverad Omega Seamaster från 1948 själv, går hur bra som helst :-)
Den gick iofs riktigt bra innan renoveringen också.
Jag skulle inte rekommendera en begagnad gammal klocka.
- du vet inte vad den har varit med om
- den kan ha varit hos en "fixare" och behöver riktig service omgående
- hållbarheten hos en antik/halvantik klocka är inte samma som en modern. Mineral-/safirglas fanns inte förr, inte heller polymerer/plast.
- reservdelar kan bli en bristvara
- vattentätheten är bättre på nya klockor. De gamla tål inte ens regn.
- en antik eller gammal klocka är olämplig i dagligt bruk som tex. på vedbacken, i verkstan, i trädgårdslandet
Jag har själv ett par gamla klockor och tycker de är trevliga samlarobjekt. Använder dem vid speciella tillfällen, och då med skjorta och kavaj.
entropi skrev: 31 jul 2020 08:49 "EMP-säker" är lite undantag, tänkte mest för att den skulle vara mekanisk då huvudpersonen i boken hade en sådan och tyckte det var bra.
Tanken med mekanisk var att det skulle hålla länge, utan att man gör någonting med den. Jag lär inte försöka hitta en urmakare om skiten träffar fläkten...
Så någonting med en kondensator som energilager är bäst? Det är alltså Seikos automat-klockor som gäller?
Allt som har kondensator i sej är inte EMP-säkert. En kinetisk klocka är inte det samma som en helt mekanisk klocka med självuppdragning.
Jag kör med en kompromiss. Klocka med kvartsklocka med solcell och laddbart batteri. Alternativet skulle ha varit en kinetisk klocka. En sån går i ca 10 år utan åtgärder. Som backup en lagerställd servad mekanisk klocka med automatisk uppdragning ifall av EMP.
En helmekanisk klocka kan slänga nån minut efter en veckas användning. Ett kvartsur kan slänga nån sekund efter en månad, och det är en stor skillnad om man vill hålla koll på tiden.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Jakob

Inlägg av Jakob »

Jakob skrev: 31 jul 2020 10:01
Köp en begagnad Omega (eller nått annat känt märke) för någon/några tusenlappar.
Om du vill renoverar Omega-fabriken klockan åt dig så går den och ser ut som ny.
- hållbarheten hos en antik/halvantik klocka är inte samma som en modern. Mineral-/safirglas fanns inte förr, inte heller polymerer/plast.
- en antik eller gammal klocka är olämplig i dagligt bruk som tex. på vedbacken, i verkstan, i trädgårdslandet
Jag har själv ett par gamla klockor och tycker de är trevliga samlarobjekt. Använder dem vid speciella tillfällen, och då med skjorta och kavaj.
entropi skrev: 31 jul 2020 08:49 "EMP-säker" är lite undantag, tänkte mest för att den skulle vara mekanisk då huvudpersonen i boken hade en sådan och tyckte det var bra.
Tanken med mekanisk var att det skulle hålla länge, utan att man gör någonting med den. Jag lär inte försöka hitta en urmakare om skiten träffar fläkten...
Så någonting med en kondensator som energilager är bäst? Det är alltså Seikos automat-klockor som gäller?
Allt som har kondensator i sej är inte EMP-säkert. En kinetisk klocka är inte det samma som en helt mekanisk klocka med självuppdragning.
Jag kör med en kompromiss. Klocka med kvartsur, solcell och laddbart batteri - "solar". Alternativet skulle ha varit en kinetisk klocka. En sån går i ca 10 år utan åtgärder. Som backup en lagerställd servad mekanisk klocka med automatisk uppdragning ifall av EMP.
En helmekanisk klocka kan slänga nån minut efter en veckas användning. Ett kvartsur kan slänga nån sekund efter en månad, och det är en stor skillnad om man vill hålla koll på tiden.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

solur :mrgreen: :lol: :lol:
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
falken

Inlägg av falken »

Jakob skrev: 31 jul 2020 10:16
Jakob skrev: 31 jul 2020 10:01
Jag kör med en kompromiss. Klocka med kvartsur, solcell och laddbart batteri - "solar". Alternativet skulle ha varit en kinetisk klocka. En sån går i ca 10 år utan åtgärder. Som backup en lagerställd servad mekanisk klocka med automatisk uppdragning ifall av EMP.
Att köpa begagnat är alltid en risk, oavsett vad det är.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Har en Vostok Europe Anchar helt mekanisk självuppdragande (Seiko urverk) dykarur 300m men den ligger mest i backup.
Har man vant sig med att alltid ha exakt tid så känns det lite B med en klocka som kan dra sig minuter per vecka.
Gäller ju också att man verkligen har den på dagligen då den har en energireserv på ca 40 timmar.
Lägger man av den på fredag så får man räkna med att den stoppat innan måndagen.
Därför har som som är lite fanatiker på mekaniska klockor ofta ett litet kabinett som mekaniskt sakta roterar klockorna för att
hålla dom uppdragna när dom inte används.
Om ni skaffar mekanisk självuppdragande - Skaffa en som man även kan dra upp manuellt. Inte alla har den funktionen

Nä.. favoriten är nog istället min gamla Citizen Aqualand Analog dykarur 200m som jag köpte någon gång början av nittiotalet. Visare men batteri.
Har några extra set batterier och packningar liggande samt en boettöppnare. Om man inte dyker med den så är provtryckningen överkurs för varje batteribyte. Den bara går och går och håller tiden bra trots sina +25 år nu
Baalbek

Inlägg av Baalbek »

Jag gillar klockor och har ägt en massa olika ut i de flesta prisklasser.

Håller med några tidigare i tråden.

Om du letar efter en billig automat så köp en valfri Seiko... Enkelt och oftast ett intelligent val i olika prisklasser.

Men eftersom detta inte är ett klockforum så kan man ju till och med rekommendera Invicta Pro Diver 8926, vilket faktiskt är en riktigt bra klocka (robust och håller tiden), även fast den är hatad av sk ”finsmakare”. Plus att du gråter inte blod om du skulle tappa den pga det låga priset.
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"