äggbrist

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
mango

Re: äggbrist

Inlägg av mango »

maskros skrev: 01 apr 2023 21:44
mango skrev: 01 apr 2023 15:28 Idag plockade jag 24 ägg från mina höns! Rekord för säsongen.
Hur många höns?

Det där med salmonella, om man har höns som går fritt bör man alltså inte äta rå äggula från de hönsen?

Ca 30 st för närvarande, men ska väl upp kring 40. Är mycket rovdjur, har skjutit 4 rävar på en månad och har sett en till stryka omkring.
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Synd på fina rävpälsar om det är vinterrävar. Nu törs man ju inte gå omkring i gamla ärvda pälsar ens.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Man måste naturligtvis såsom med alla andra djur rotera både foderplats och rastgård så att den inte står på samma yta för länge, detta måste man göra oavsett annars ackumuleras även andra typer av bakterier och parasiter.

Inne måste man så klart också hålla god hygien på underlaget de går på, byta när det börjar bli äckligt, rengöra sittpinnar, lägga frech halm i värpreden, mm, men jag tog för givet att de flesta som håller höns vet om detta. :)

Det är så klart viktigt att man håller torrt, rent och frecht kring vatten och foderautomater.

Detta behöver man ju göra med de flesta djur, tex får och kossor också.
Fårens foderplats roterar vi flera gånger om året, annars byggs det upp parasiter, såsom inälvsmaskar, med tiden.

Samma sak med grödor såsom Potatis, jordgubbar, mm dessa måste man också rotera för att inte smitta skall ansamlas.
Potatis måste man tex vänta tre år med innan man återanvänder samma mark. (men man kan odla annat där medan man flyttar runt så att man roterar odlingarna).
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
mango

Inlägg av mango »

Omnivore skrev: 02 apr 2023 12:28 Synd på fina rävpälsar om det är vinterrävar. Nu törs man ju inte gå omkring i gamla ärvda pälsar ens.
Har faktiskt några rävskinn i frysen för senare beredning. Är dock tveksamt om det blir så mycket av det då jag inte är så skicklig på att flå som jag önskat.
Användarens profilbild
Charlie**

Inlägg av Charlie** »

Inte ens när en av Norrlands största äggleverantörer drabbades av en brand som utlånade ägglagret och produktionen, har jag upplevt någon äggbrist i butikerna under påsken!?
...sjölv är jag en äggätare av rang och har aldrig tomt på ägg. Ägg är gott nyttigt och billigt.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

mango skrev: 02 apr 2023 21:36
Har faktiskt några rävskinn i frysen för senare beredning. Är dock tveksamt om det blir så mycket av det då jag inte är så skicklig på att flå som jag önskat.
Det finns risk att skinnen tappar hår då de tinas samt att det kan bli surskador på vissa fläckar.
Brukar vara bäst att skrapa riktigt rent och sedan hänga upp luftigt att torka, då klarar det lagring bättre och blir lättare att bereda.
Skinn som säljs till uppköpare säljs som torkade.
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"