stort slukhål

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
maskros

Re: stort slukhål

Inlägg av maskros »

Ursus skrev: 23 sep 2023 14:28 Kommentarerna på diverse sociala medier påvisar noll hopp för mänskligheten. Jag parafraserar några klockrena:
:lol: Klockrent!!

Jag ska åter ta kontakt med mitt försäkringsbolag, som jag tror jag skrev om någonstans. Mitt hem och min stuga ligger båda på en kulle över omgivande landskap = kan inte översvämmas (håna mig inte, det är sant, även omgivande landskap ligger över omgivande landskaps omgivande landskap). Har installerat åskskydd i mätarskåpet på inkommande ledning. Extra brandkårsbrytare på solanläggningen. Stänger av pumpen och tömmer ledningarna när jag lämnar hem eller stuga. Drar ur el och kopplar bort saker när jag far. Lågriskkund. Borde kunna ge rabatt.

Tycker man kunde ha som för bilen: Trafik, halvförsäkring, helförsäkring. Jag skulle lätt välja bort allt som har med översvämning att göra.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/tusentals-ton-schaktmas ... n/a/onb8va

"Tusentals ton schaktmassa mer än vad som var tillåtet tippades vid skredplatsen
Mer schaktmassor än vad som var tillåtet hade tippats på industriområdet vid skredplatsen på E6 vid Stenungsund, rapporterar P4 Väst och P4 Göteborg. Branschexperter uppskattar i beräkningar, som gjorts på uppdrag av SR, att det tillåtna gränsvärdet överstigits med flera tusen ton.

Schaktmassorna kommer enligt P4 bland annat från Stenungsunds kommuns egna byggprojekt och petrokemibolaget Borealis. Kommunens stabschef Rickard Persson säger att det ingår i entreprenörens uppdrag att hantera schaktmassorna och hänvisar i övrigt till den pågående polisutredningen."

det där kommer förhoppningsvis vara svårförklarat....
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/ateruppbyggandet-av-e6a ... n/a/159dyM

"Det är inte bara utredningen av jordskredet i Stenungsund som kommer att dröja. Även återuppbyggandet av E6:an ser ut att ta tid, rapporterar P4 Väst. Trafikverket kommer nämligen inte åt området i nuläget och enligt presschefen Bengt Olsson finns det ingen tidsplan för arbetet.

– Just nu släpps det bara in en person åt gången. Det är geotekniker som tittar på hur djupa rasmassorna är och göra en bedömning i hållfasthet för att vi så småningom ska kunna komma in med maskiner, säger han."

tja, kul för alla som blir drabbade.....
Användarens profilbild
Omnivore

Inlägg av Omnivore »

Ja, det här är ju snudd på ett lokalt SHTF. Hoppas de boende i närheten har preppat för det.
What the government wants is control, what the corporate world wants is money, what both of them want is power and what neither of them care about is you.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Undrar hur lång tid detta hade tagit att åtgärda, om det hänt i exempelvis Japan?
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

2 veckor?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/tio-veckor-sedan-skrede ... r/a/jlW7L9

"Det har gått tio veckor sedan jordskredet vid E6 utanför Stenungsund och bilarna som övergavs vid skredet står fortfarande kvar på platsen. Området bedöms fortfarande som farligt, skriver ST-tidningen.

– Det är inget man knäpper med fingrarna för att få klart, säger Trafikverkets projektledare Daniel Svensson.

Lokaltidningen går igenom de konkreta åtgärder som nu vidtas. Slänter har flackats av för att undvika nya ras och mätutrustning har kommit på plats. Just nu pågår arbetet med byggvägar och de geotekniska borrningarna fortsätter.

Till P4 Väst säger Daniel Svensson att läget är ”mycket värre” än bilderna visar efter skredet. Han konstaterar att ett område på över 100 000 kvadratmeter är förstört."
Användarens profilbild
rödluvan

Inlägg av rödluvan »

Lerskred pga regn? Här har det ju frusit så att det är bättre än det var i Oktober.
Слава Україні!
In Cthulhu We Trust: All Others Will Pay.
But who's that stranger in the dark? His vesture is dabbled in blood his masque shows scarlet signs of pest masque of the red death. Darkness and decay, and the red death holds dominion over all
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"