Vem är denna "expert"? Vill gärna veta av någon som har access till Omni.
Klart att man kan ha ljus i bilen som värmekälla. Jag har en hel jävla Coleman till det syftet (och för att agera portabel motorvärmare) och är inte död ännu; jag har provkört den i snöstorm så sent som i vintras.
Men om den uppenbart svagsinte genomsnittssvensken inte självmant förstår att man måste glänta ett par rutor för att få luftväxling så är det inte lönt att uppmärksamma. Inte precis begåvningsreserven som stryker med.
Varför inte värmeljus i bilen?
- VaultDweller
Re: Varför inte värmeljus i bilen?
You're a hero... and you have to leave.
finns gott om dödsfall med kolmonoxidförgiftning
vid dålig förbränning, ex kolgrilla innomhus
för alla som vill prova, gör det i en bil och ha kolmonoxidmätare och koldioxidmätare med er
i en nödsituvation, eller bara jobbigt läge så gör en kolmonoxidförgiftning det mycket jobbigt, yrsel svaghet och lång återhämtningstid
tänk er en influensa när man verkligen vill vara frisk
vid dålig förbränning, ex kolgrilla innomhus
för alla som vill prova, gör det i en bil och ha kolmonoxidmätare och koldioxidmätare med er
i en nödsituvation, eller bara jobbigt läge så gör en kolmonoxidförgiftning det mycket jobbigt, yrsel svaghet och lång återhämtningstid
tänk er en influensa när man verkligen vill vara frisk
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
- VaultDweller
Det går fortfarande att lösa medelst några öppnade rutor. Känner man ett vinddrag så har man frisk luft. Är man nojig kan man sitta med ansiktet i öppningen närmast sig.
Problemet är att blodkropparna föredrar CO framför O2 så det behövs väldigt lite för att man ska bli kass.
Collapse now, and avoid the rush!
- VaultDweller
Är ni är inte lite övernojiga nu? Hur kan ni tordas sitta vid en lägereld, eller en öppen spis? Att ha levande ljus hemma? Gaskök i en husvagn? Hur törs ni som röker röka, och per definition dra in allt utom ren luft rakt i lungorna?
Om jag sitter med ansiktet vid en minst tredjedels öppen bilruta och kör ett par ljus eller en fotogenlampa intill min andra minst tredjedels öppna bilruta så har jag korsdrag och frisk luft, men får ta del av värmen. Mylarfolie hjälper med att dirigera värmestrålningen. Inte en chans att förgiftning sker. Det är inte så att man leder avgaser in i en sluten bil med en slang, precis.
Men då får man väl ha med en portabel kolmonoxidvarnare i handskfacket om man tycker att det är ett problem. Eller köra valfri värmare i omgångar, det är ju knappast att man eldar någon längre tid ändå.
Om jag sitter med ansiktet vid en minst tredjedels öppen bilruta och kör ett par ljus eller en fotogenlampa intill min andra minst tredjedels öppna bilruta så har jag korsdrag och frisk luft, men får ta del av värmen. Mylarfolie hjälper med att dirigera värmestrålningen. Inte en chans att förgiftning sker. Det är inte så att man leder avgaser in i en sluten bil med en slang, precis.
Men då får man väl ha med en portabel kolmonoxidvarnare i handskfacket om man tycker att det är ett problem. Eller köra valfri värmare i omgångar, det är ju knappast att man eldar någon längre tid ändå.
Senast redigerad av VaultDweller den 20 mar 2025 12:04, redigerad totalt 3 gånger.
- VaultDweller
Det skall tilläggas att jag har stor bil, ingen jävla Smartcar. Ska köpa en varnare och testa senast nästa vinter, kan avvara den slanten
Jag har inga problem. Jag tänker att det kan finnas de som läser här som inte har full koll. Därmed är det i mitt tycke på plats att varna lite extra eftersom CO är lite otäckt. För att bilda CO krävs ofullständig förbränning och det blir det (nog?) inte med ett värmeljus eller fem som är i en bil med rutorna lite på glänt så i praktiken är det antagligen inget problem.
Har själv råkat sova i en båt med dålig ventilation och dålig förbränning hos en värmare som läckte lite. Vaknade med huvudvärk, öppnade luckorna och somnade om. Allt väl, men hade jag inte vaknat till där så vet jag inte vad som hänt. Jag menar att det är lätt att göra bort sig bara.
Har själv råkat sova i en båt med dålig ventilation och dålig förbränning hos en värmare som läckte lite. Vaknade med huvudvärk, öppnade luckorna och somnade om. Allt väl, men hade jag inte vaknat till där så vet jag inte vad som hänt. Jag menar att det är lätt att göra bort sig bara.
Collapse now, and avoid the rush!
- somvanligt
Särskilt inte med fönster öppna samtidigt för att man är rädd att dö.
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.

Min gissning är ju att det handlar nog inte om att värma upp kupén i bilen, utan mer att förlänga den tiden det tar innan kupén blir nedkyld.
3-4 värmeljus ger 150 -200w i värme
använder det i vakkojan för att värma fötterna, en mycket udda hink för uppvärming som man har fötterna på
och en tarp uppepå, det värmer upp till midjan
och då öppet fönster ut för jakten
att värma en bil kräver mycket effekt, speciellt med fönster på glänt, 2kw tinar en bil på en timma vid -10
dock det finns en fördel, med varm luft så får man luftväxling, och kan hålla ner co2
men jag hadde undvikit värmeljus i bil
använder det i vakkojan för att värma fötterna, en mycket udda hink för uppvärming som man har fötterna på
och en tarp uppepå, det värmer upp till midjan
och då öppet fönster ut för jakten
att värma en bil kräver mycket effekt, speciellt med fönster på glänt, 2kw tinar en bil på en timma vid -10
dock det finns en fördel, med varm luft så får man luftväxling, och kan hålla ner co2
men jag hadde undvikit värmeljus i bil
kiss, keep it simple stupid