tändartråden
- Herr Klöver
Re: tändartråden
Mini eller normalstora BIC. Köper man några och lägger ut i väskor, fordon och strategiska platser i hemmet har man alltid nära till en fungerande tändare.
Jag instämmer till fullo!Charlie** skrev: 09 jun 2019 00:52 Jag slår ett slag för BIC-tändaren. Det är en odödlig klassiker. Är man skadad och bara kan använda en hand så är tändaren en fördel. Jag väljer alltid den stora varianten då de små kan vara svåra att hantera med kalla blöta fingrar. Det ska också vara de med "gnistpinne" inte de elektroniska. De med gnistpinne kan man göra upp eld med även om gasen är slut (med t ex kolat tyg) Dessutom finns det lite coola gadgets till BIC -tändarna.
https://lighterbro.com/
https://www.fruugo.se/exotac-firesleeve ... GAodYL4DEQ
Jag tar även bort "barnsäkringen så blir de lättare att använda.
https://www.youtube.com/watch?v=qkhQ1KwqyT0
BIC med gnisthjul eller de där "TOKAI" som man kan köpa på kioskar (genomskinliga bränslekroppar och ställbar låga) är mina favoriter. Har aldrig svikit.
Eftersom jag bor i en landsända där skillnaden mellan sommar och vinter är rätt diffus, så är det för mig viktigt att grejor skall fungera då mina händer och fingrar är blöta, stela och kalla (har jag nämnt detta tidigare?) Därför använder jag de stora BIC-tändarna, då man får ett betydligt bättre grepp om denna och dessa är lättare att använda när kroppsdelarna inte vill lyda. Jag har några "minisar" också men de är inte lika lätthanterliga pga sin litenhet.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Zippo bensinsändare är en klassiker, kompletteras med en zippo handvärmare vintertid (6h eller 12h) vilken är en suverän produkt.
Köpte min zippo på 80-talet och den funkar lika bra idag som när den var ny.
Sedan är ju BIC billiga och kan köpas i bulk, eldstål fungerar alltid men är om man ska vara ärlig bökiga.
Alla tre alternativen är ju inte överdrivet dyrt och då täcker man alla tänkbara behov
Köpte min zippo på 80-talet och den funkar lika bra idag som när den var ny.
Sedan är ju BIC billiga och kan köpas i bulk, eldstål fungerar alltid men är om man ska vara ärlig bökiga.
Alla tre alternativen är ju inte överdrivet dyrt och då täcker man alla tänkbara behov
- deadrabbit
Har inte skrivit här förut men bär i jackan en liten bic en stor bic samt en zippo.
Har i väskan allt från eldstål till tändare också.
Har i väskan allt från eldstål till tändare också.
3-3-3 Radio Plan
Om man öppnar Zippotändarens "tank" och en trycker in en bit kolat tyg mellan filtret och bomullen, så har man en förberedd nödlösning om tändaren torkat ut, utan att för den delen använda bomullen som finns där i.
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
-George Orwell
Håller med de som skrivit BIC. Billiga, funkar och man har som genomsnittsperson en god vara av att använda dem och också "tweaka" dem om nöden kräver.
- Björngrillarn
Har på sistone hårdanvänt Exotacs titanLIGHT som jag haft i ett par år. Blir bara mer och mer nöjd:
https://www.exotac.com/collections/ligh ... titanlight
I praktiken är det en Zippo-typ av tändare, men tättslutande. Den gamla klassikern att dra ett slangband/"rangerband" över en Zippo för att dra ned på avdunstningen fungerar förvisso - jag har nyttjat det i många år - men det har sina nackdelar. För min del är det mest besvärande hur jäkla knepigt det kan vara att dra av med kalla fingrar när känseln börjar avta. Exotacs lösning är enklare: Ett lock som rent av med vantar på kan skruvas av (grövre motorik), och ett finger behövs bara när gnisthjulet skall snurras.
I kallare väder är en nafta/bensintändare alltid fördelaktig; det går inte att jämföra med besvären kring en butanvariant när temperaturerna är riktigt låga. Denna modell må vara dyr, men tycker att den har varit värd det. Så vitt jag kan erfara är den helt kompatibel med generiska "Zippodelar", typ ferrocerium, veke, etc - har inte haft några problem med sådana detaljer. Alkylatbensin använder jag utan besvär.
När man pratar om Exotac gillar jag också deras fireSLEEVE:
https://www.exotac.com/collections/ligh ... firesleeve
Även om ett "fodral" till en BIC kanske verkar lite overkill med tanke på BIC:arnas allmänna tuffhet så är det inte en helt dålig idé. Det skyddar tändaren mot smuts, oavsiktligt öppnad gasventil och väta, samt gör det enklare att knyta fast hela grejen i en bältesögla - eller som jag har börjat experimentera med: runt halsen i knivhalsbandet, tillsammans med kniven, en visselpipa och ett eldstål. Dock lite skrymmande.
https://www.exotac.com/collections/ligh ... titanlight
I praktiken är det en Zippo-typ av tändare, men tättslutande. Den gamla klassikern att dra ett slangband/"rangerband" över en Zippo för att dra ned på avdunstningen fungerar förvisso - jag har nyttjat det i många år - men det har sina nackdelar. För min del är det mest besvärande hur jäkla knepigt det kan vara att dra av med kalla fingrar när känseln börjar avta. Exotacs lösning är enklare: Ett lock som rent av med vantar på kan skruvas av (grövre motorik), och ett finger behövs bara när gnisthjulet skall snurras.
I kallare väder är en nafta/bensintändare alltid fördelaktig; det går inte att jämföra med besvären kring en butanvariant när temperaturerna är riktigt låga. Denna modell må vara dyr, men tycker att den har varit värd det. Så vitt jag kan erfara är den helt kompatibel med generiska "Zippodelar", typ ferrocerium, veke, etc - har inte haft några problem med sådana detaljer. Alkylatbensin använder jag utan besvär.
När man pratar om Exotac gillar jag också deras fireSLEEVE:
https://www.exotac.com/collections/ligh ... firesleeve
Även om ett "fodral" till en BIC kanske verkar lite overkill med tanke på BIC:arnas allmänna tuffhet så är det inte en helt dålig idé. Det skyddar tändaren mot smuts, oavsiktligt öppnad gasventil och väta, samt gör det enklare att knyta fast hela grejen i en bältesögla - eller som jag har börjat experimentera med: runt halsen i knivhalsbandet, tillsammans med kniven, en visselpipa och ett eldstål. Dock lite skrymmande.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
- Björngrillarn
Såklart skall jag ju också bjussa på egentagen bild!
Eltejp i klara färger brukar jag ibland nyttja på mörka eller naturfärgade objekt för att öka synligheten vid tappad eller undanlagd dito (duh). Till skillnad från grejer som är bjärt färgade från början har jag därmed optionen att dra bort dem med ett par handgrepp och därmed göra dem mer diskret färgade igen ifall ordinarie friluftsliv istället blir E&E, vid händelse av till exempel krig eller social oro.
På tändarhölstret till höger sitter en låsande liten karbinhake monterad för snabb avtagning från en rem eller knivhalsbandet - detta gör hantering lättare vid elduppgörning samtidigt som den är rimligt säkert fastsatt vid vad det än är man vill sätta fast den i. En karbinare bör alltid vara låsande vid sådana manövrer, då en olåsande karbin är tämligen flappig och kan öppna upp när man minst anar det. Behöver inte vara något märkvärdigt dock, så länge man tittar till då och då.
PS: När jag började nyttja titanLIGHTen igen hade den stått orörd men nytankad i ett år. Inga problem att tända! En slangbandad Zippo brukar maximalt hålla någon månad, men det är beroende på omständigheter.
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
passar på att länka till bic skydd från 3d skrivar världen
vill man ha mer tätt får man ta ett varv med eltape med
vill man ha mer tätt får man ta ett varv med eltape med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules