Biltemas jaktstege?

Allt som inte platsar i andra kategorier av utrustning
Användarens profilbild
Daltorpet

Re: Biltemas jaktstege?

Inlägg av Daltorpet »

Camo skrev: 06 jul 2019 19:28 Det låter som en bra ide att bygga egna torn.Jag bygger dem helt färdiga hemma för att sedan köra ut dem och ställa upp dem.Tak har jag inte vanligtsvis på tornen därför att när det regnar så är det ingen bra jakt heller och då kan man lika gärna göra något annat.Jag ställer upp tornen på strategiska ställen där man vet att djuren visstas på eller att de vandrar där.Det är bättre att ha bara ett torn på rätt ställe än 10 torn där det knappt visstas några djur.Så ta dig tiden och lär dig hur djuren vandrar och vars de uppehåller sig innan du sätter ut några torn.

Mitt förslag vore att du började med en mobil koja som du både kan iaktaga och jaga ifrån tills du har listat ut vars det är bra ställen.
Dessutom så är sådana små mobila kojor väldigt värdefulla om du sedan vill börja med pälsfångst då du måste variera jaktmarken mera.
Kojorna ska vara utrustade med värme och säng så att man kan visstas längre perioder i dem.De ska vara lätta att flytta med bil,fyrhjuling eller traktor.
Några mobila torn har jag inte men däremot flera kojor på hjul.

En anledning till att inte flytta tornen är att de ofta är förankrade i marken eller i träd osv för att inte blåsa omkull,det innebär alltså ganska stor arbetsinsats att flytta runt på dem och ställa upp dem på nytt.
Vi byggde fyra stycken torn här hemma så ska bli spännande att hitta några bra ställen även om jag har några platser i tanken. Men det är sant det du säger om man måste veta var djuren går det är egentligen det största.

Intressant med de där mobila kojorna, jag håller faktiskt på med en nu. Inget avancerar men kanske utvecklar den lite allt eftersom.

Jo de tornen vi byggde är ganska rejäla och man bör vara minst två om de ska vara flyttbara. Det var lite tanken med Biltemas torn tror jag då det var lättvikt och lätt att skruva upp sen spänner man fast dem mot ett träd med spännband men jag har hört flera som testat dem säga att de kändes små och rangliga.

Jag kom att tänka på att många av mina pürchbockar har jag fällt på tidig kväll gärna efter att det regnat. Jag upplever det som att de går in i skogen medan det regnar men kort efter att de slutat går de ut på hygget/åkern. Men det kanske iofs mer beror på att det är sista kvällsmålet snarare än att det regnat.
Camo skrev: 06 jul 2019 20:51 Jag kom att tänka på en sak,det finns sk popup gömslen att köpa kring en tusenlapp och de är riktigt bra,jag har ett sådant och det har jag haft mycket nytta av.Tex ett sånt här https://www.xxl.se/mackenzie-hunting-bl ... lsrc=aw.ds
Oj riktigt schysst grej ändå. Jag brukar bygga riskojor vid Kråk och duvåtlarna men det där skulle ju vara galet praktiskt. En fördel med torn tycker jag är att det blir ett visst naturligt kulfång (marken) men till fågeljakten känns den ju superbra. Kanske blir en sväng till XXL :D
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Camo

Re: Biltemas jaktstege?

Inlägg av Camo »

Det låter bra med fyra torn och en mobil på gång,det behöver inte vara något avancerat bygge utan det kommer sen.
Biltema style funkar inte,så är det bara.
Du har inte fel när du säger att djuren kommer ut efter ett regn,det har inget med om tiden utan att det slutar att regna.
Så länge det regnar så står de bara i något tätt buskigt område och trycker då de känner sig osäkra då de inte hör så bra när det regnar.Efter regnet kommer alla djur fram och då är det enkelt att fälla dem.
Du har helt rätt angående vinkeln från popup gömslena och i viss mån mobila jaktkojor,men det är något man får leva med.
Jag har en högdbyggd mobil koja och rent jaktmässigt så är det ingen skillnad mer än att jag vet att marken fungerar som kulfång.
Men samtidigt så ställer jag alltid mina kojor så att ett säkert kulfång uppnås,någon skillnad i vittring finns inte.
Men att elda i en kamin är en stor fördel...
Skriv svar

Återgå till "Övrig utrustning"