Internet på språng

Användarens profilbild
Marie

Re: Internet på språng

Inlägg av Marie »

Parabellum skrev: 11 jun 2024 20:31
bastard skrev: 11 jun 2024 19:53 en liten fundering

borde gå att ha en vanlig mobiltelefon och utnyttja mobil hotspot för att göra samma sak, dela ut innehållet i ett micro sdkort till vem som nu är i närheten
finns troligtvis någon som gjort detta, men en snabb sökning gav bara träffar på wifi hotspot
Detta är mer åt det hållet jag tänker mig, som ovan produkt erbjuder.
En anknytningspunkt som då flera kan ansluta till och ta del av lagrad information.
Något som kanske funkar lika smidigt är att om du har en router med USB och ansluta ett usb minne eller disk.. dela ut den med allt innehåll och sedan skriver du en enkel index.html fil, så det går att öppna med webbläsaren o läsa innehållet.

Men en Pi med wifi och dhcp server på wifi delen och sedan lägga in en webserver så har du exakt det som den där prylen är.
EN brun böna

Inlägg av EN brun böna »

Jag har en Pi-top. En lap-top som drivs med en raspberry pi, och med raspens egen lilla wifi sticka så har man en internet dator i ett svep.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ska man ha ett internet på språng skulle jag verkligen vilja ha någon slags uppkoppling mot nätet via amatörradio och minst möjlighet till korta mail

vet att detta inte är i den inriktningen men
även dom har saker i tråden, så vore det trevligt med någon form av meshnät om man har flera, men då skulle man behöva ha lite längre räckvidd än enkelt wifi med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Skriv svar

Återgå till "Digitalt tekniksnack"