Det var en kille på utsidan som laddade hem lantämteriets material och gjorde det tillgängligt till mapsource/basecamp men även andra kartvisningspogram.
Det är inte bara och tanka hem rådata och trycka in i BC tyvärr.
Hittar ingen länk nu men ska försöka kolla senare idag
Offlinekartor för PC
Re: Offlinekartor för PC
Problemet är att nedladdade versioner förfaller efter ett par veckor. Oklart vad som händer om telefonen hålls ouppkopplad så det är väl kanske en bra grej att testa.Hallabaloo skrev: 13 jul 2024 00:53 Finns inte Google maps till pc? Där går det ju att ladda ner alla kartor så man har dom offline och köra vägbeskrivningar. Om det inte gör det så finns det ju androidemulator så är det bara att köra det genom det.
Är också nyfiken på varför du vill ha det tillgängligt till pc, kartor på en telefon känns mer användbart, en smartphone i flygplansläge har batteritid som räcker över en vecka och är fullt tillräcklig för att titta på kartor.
Men det leder också mig in på varför jag vill ha det på dator.
På telefonen är det redan löst ganska väl via appar som tex guru maps(iOS).
Att jag vill ha det på datorn hör till att jag verkligen vill vara säker på att jag själv har kontroll på datan och då är en fil på en hårddisk väldigt trygg i min mening.
Som jag nämnt vill jag även kunna rita och markera ut rutter och punkter som är av intresse för endast mig och inte ska falla i någon annans händer. Då är en isolerad dator svår att slå.
Detta har jag också ett minne av. Ska kika sen också. Tack för påminnelsen!Kråkfot skrev: 13 jul 2024 10:20 Det var en kille på utsidan som laddade hem lantämteriets material och gjorde det tillgängligt till mapsource/basecamp men även andra kartvisningspogram.
Här är där det hela började för mig men det verkar som om länkarna till onedrive är nere
https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn ... ndroid.htm

https://www.utsidan.se/blogs/ornsatrarn ... ndroid.htm
håller med om att material på en offlinedator är det rimligaste man kan lita på
kartmaterial är av naturen något som uppdateras hela tiden
behöver plockas ner åtminstånde vartannat år för icke landsbygd, lite ändringar helatiden
jag vet vad jag vill ha , men inte vad som behövs för att få till det
hela google earth offline vore trevligt med
kartmaterial är av naturen något som uppdateras hela tiden
behöver plockas ner åtminstånde vartannat år för icke landsbygd, lite ändringar helatiden
jag vet vad jag vill ha , men inte vad som behövs för att få till det
hela google earth offline vore trevligt med

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
-
Vet inte riktigt varför Google skulle ha att man måste in och uppdatera sin nedladdning men det skulle inte förvåna mig att det är så, dom måste ha sina kakor.camping skrev: 13 jul 2024 13:47Problemet är att nedladdade versioner förfaller efter ett par veckor. Oklart vad som händer om telefonen hålls ouppkopplad så det är väl kanske en bra grej att testa.Hallabaloo skrev: 13 jul 2024 00:53 Finns inte Google maps till pc? Där går det ju att ladda ner alla kartor så man har dom offline och köra vägbeskrivningar. Om det inte gör det så finns det ju androidemulator så är det bara att köra det genom det.
Är också nyfiken på varför du vill ha det tillgängligt till pc, kartor på en telefon känns mer användbart, en smartphone i flygplansläge har batteritid som räcker över en vecka och är fullt tillräcklig för att titta på kartor.
Men det leder också mig in på varför jag vill ha det på dator.
På telefonen är det redan löst ganska väl via appar som tex guru maps(iOS).
Att jag vill ha det på datorn hör till att jag verkligen vill vara säker på att jag själv har kontroll på datan och då är en fil på en hårddisk väldigt trygg i min mening.
Som jag nämnt vill jag även kunna rita och markera ut rutter och punkter som är av intresse för endast mig och inte ska falla i någon annans händer. Då är en isolerad dator svår att slå.
Detta har jag också ett minne av. Ska kika sen också. Tack för påminnelsen!Kråkfot skrev: 13 jul 2024 10:20 Det var en kille på utsidan som laddade hem lantämteriets material och gjorde det tillgängligt till mapsource/basecamp men även andra kartvisningspogram.
Du kan ju kolla lite på r/prepping på reddit också så kan du få lite fler inputs, det är rätt USA centrerat men dom har rätt bra idéer ibland.
Har du provat maila dom som har tjänsterna du vill ha och ställt dom dina frågor? Support kan vara riktigt bra om man har tur med att få kontakt med rätt person.
Får uppdatera här. Jag lyckades hitta friluftskartan för hela sverige för nedladdning i skala 1:50000 från lantmäteriet. Det krävde ett inlogg och några försök men gick att få in i QGIS så nu har jag hela landet lokalt i bra upplösning.
Inte helt lätt att se något utzoomat och optimalt vore såklart att ha någon form av vektoriserad variant men det övergick mitt förstånd.
Runt 12Gb så inte helt oöverkomliga datamängder heller och det går snabbt och fint att panorera med en bra laptop.
Inte helt nöjd men bra mycket bättre än att inte ha något alls.
Inte helt lätt att se något utzoomat och optimalt vore såklart att ha någon form av vektoriserad variant men det övergick mitt förstånd.
Runt 12Gb så inte helt oöverkomliga datamängder heller och det går snabbt och fint att panorera med en bra laptop.
Inte helt nöjd men bra mycket bättre än att inte ha något alls.
Jag skaffade för flera år sedan en billig surfplatta (Denver), kopplade den till ett lokalt wifi och tankade ned lite appar... bla "lokasinne", där kunde man lägga till kartor för offline. Jag tankade ned nästan hela mellansverige. Detta var 2017 ... Kartorna verkar var som Gröna Kartan i skala. Lyckades även få med kartor för lite av Norge. Jag använder dem fortfarande!! Surfplattan har sedan nedtanktning varit offline i flygplansläge...!
The shit will hits the fan, it´s just a question about when and how.
Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.
Bättre att måla fan på väggen och sedan tvätta bort det,
än att stoppa huvudet i busken och undra varför man blir sparkad i röven.