Som jag skrev förut är jag lite skeptisk till de nya USB-uppladdningsbara ”9V” och har undersökt saken vidare.
Det är väl många som sett de nya uppladdningsbara med en MICRO-USB kontakt i änden. Försäljarna uppger upp mot 6800mAh.
För att avslöja den bluffen visar jag bilder från en ärlig försäljare som har och visar delarna till ett typiskt ”9V batteri” i byggsats.
https://www.ebay.com/itm/386819627389

- IMG_3616.jpeg (26 KiB) Visad 340 gånger
Han visar den ingående Lithium-ion-Cellen på 3,7V nominell spänning och en kapacitet på 800mAh! vilket är normalt för den storleken.

- IMG_3617.jpeg (25.15 KiB) Visad 340 gånger
Rent fysiskt går det inte att rymma en större cell i 9V batterikåpan då elektroniken tar en hel del plats, för att ladda cellen till 4,2V och sen omvandla i en DC-DC omvandlare till 9V De kretsarna är rätt komplicerade då de förutom att definiera laddströmmen även ska skydda cellen mot över/underspänning, kortslutning och andra parametrar.

- IMG_3619.jpeg (34.24 KiB) Visad 340 gånger
ALLA uppladdningsbara KINESISKA ”USB 9V batterier” är uppbyggda så och kapaciteten i mAh som anges av ärliga försäljare, (om det finns såna) är på den 3,7V-cell som sitter i det och INTE på den utgående kapaciteten vid 9V

- IMG_3618.jpeg (28.49 KiB) Visad 340 gånger
Nu är det så att när 3,7V omvandlas till 9V så sjunker den användbara kapaciteten med förhållande 3,7:9 vilket blir en faktor på 0,411 och med lite förluster i omvandlaren kan vi jämna av till 0,4. Så 800 mAh vid 3,7V blir
320mAh vid 9V.Det är kapacitet i verkligheten på ett sådant Li-Jon-batteri. Det bara är så!
600, 1200 & 6800mAh och andra fantasisiffror SOM UPPGES I ANNONSERNA är bara
TYPISKA LJUG-KINESISKA BLUFFSIFFROR
Ett problem till med den här typen av batteri med omvandlare är hur stor strömförbrukningen är i viloläge, då det inte finns on/off-knapp. Det är det som avgör hur lång lagringstiden pga självurladdningen blir. Det uppges inte i annonserna, men omvandlaren förbrukar en del ström från batteriet även i viloläge. I en brandvarnare avråder jag ifrån att använda såna!
Andra problem är att inga data finns om max strömuttag, rippel & utsända högfrekvens-störningar (om man t.ex. använder ett sådant batteri till en transistorradio)
Nu finns det även en annan äldre typ av uppladdningsbara ”9-voltare” med ett antal seriekopplade 1,2V Ni-MH-celler, som har tagits upp igen.
Dom ger enligt annonserna typiskt mellan 200 & 280mAh, vilket är en siffra som är rimlig och jag kan tro på.
Dom batterierna fodrar en speciell Ni-MH-laddare, annars förstörs dom snabbt om dom blir för varma vid laddning. Lagringstiden för sådana var mycket kort på ”generation1” Ni-MH, men ”generation2” har avsevärt lägre självurladdning (typ IKEA’s Panasonic/Enelop)
Jag ser inte i annonserna vilken typ som säljs nu, men de större märkena såsom EBL, Varta borde ha gen.2-celler och där borde lagringstiden framgå av datablad.