9v batterier

Här får även batteribankar, batterier och laddare sin plats för diskussion.
Användarens profilbild
Marie

Re: 9v batterier

Inlägg av Marie »

Då får de helt enkelt börja omkonstruera elektroniken..
så att 3V saker som fjärrkontroller, dator mus osv är 2,5V teknik istället för 3V.

Jag använder inga laddningsbara batterier, då det ger drifttid på 1dag innan de slutar fungera eller skriker låg batterinivå.. medans med ordinarie 1,5V batterier fungerar det i månader.
1+1= ej laddningsbart för min del.. de suger fett. :x
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

finns ju batterier med inbyggd stepdown, som ger 1.5v ut

eller om man har saker som körs på 3v
så kär man med ett lithium jon och har 3.5-4.2v och ett blint batteri
lite för hög spänning, men en hel del saker funkar det med

tyvärr mycket svårt område

samma sak gäller väldigt många tekniska saker
börjar någonstans, blir standard, förutsättningar ändras och inget fungerar riktigt som det skall med nya saker

den mest vetenskapliga missen i våran extremt tekniska värld är väl misstaget med plus och minus
dom tog fel från början, och troode att strömmen gick från plus till minus enligt dera sätt
men snart visade det sig vara fel
ström går officiellt från plus till minus medans elektronerna går från minus till plus

hadde dom tagit tag i detta så fort dom verifierat det hadde allt varit rätt
men nu går det inte att rätta till det

när AI når självmedvetande kommer den skratta ihjäl sig

och aliens :alien: som varit här drog när dom fattat hur korkade människor faktiskt är
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Rättelse

Det är Sodium-ion (Natrium-jon) batteri som ger nominell polspänning på 3,0-3,1V

https://en.wikipedia.org/wiki/Sodium-ion_battery
IMG_3598.jpeg
IMG_3598.jpeg (108.26 KiB) Visad 405 gånger

Lithium-Titanate batteri (LTO) har en nominell polspänning på 2,3V

https://en.wikipedia.org/wiki/Lithium-titanate_battery
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
reboot

Inlägg av reboot »

Som jag skrev förut är jag lite skeptisk till de nya USB-uppladdningsbara ”9V” och har undersökt saken vidare.
Det är väl många som sett de nya uppladdningsbara med en MICRO-USB kontakt i änden. Försäljarna uppger upp mot 6800mAh.
För att avslöja den bluffen visar jag bilder från en ärlig försäljare som har och visar delarna till ett typiskt ”9V batteri” i byggsats.

https://www.ebay.com/itm/386819627389
IMG_3616.jpeg
IMG_3616.jpeg (26 KiB) Visad 340 gånger
Han visar den ingående Lithium-ion-Cellen på 3,7V nominell spänning och en kapacitet på 800mAh! vilket är normalt för den storleken.
IMG_3617.jpeg
IMG_3617.jpeg (25.15 KiB) Visad 340 gånger
Rent fysiskt går det inte att rymma en större cell i 9V batterikåpan då elektroniken tar en hel del plats, för att ladda cellen till 4,2V och sen omvandla i en DC-DC omvandlare till 9V De kretsarna är rätt komplicerade då de förutom att definiera laddströmmen även ska skydda cellen mot över/underspänning, kortslutning och andra parametrar.
IMG_3619.jpeg
IMG_3619.jpeg (34.24 KiB) Visad 340 gånger
ALLA uppladdningsbara KINESISKA ”USB 9V batterier” är uppbyggda så och kapaciteten i mAh som anges av ärliga försäljare, (om det finns såna) är på den 3,7V-cell som sitter i det och INTE på den utgående kapaciteten vid 9V
IMG_3618.jpeg
IMG_3618.jpeg (28.49 KiB) Visad 340 gånger
Nu är det så att när 3,7V omvandlas till 9V så sjunker den användbara kapaciteten med förhållande 3,7:9 vilket blir en faktor på 0,411 och med lite förluster i omvandlaren kan vi jämna av till 0,4. Så 800 mAh vid 3,7V blir 320mAh vid 9V.Det är kapacitet i verkligheten på ett sådant Li-Jon-batteri. Det bara är så!

600, 1200 & 6800mAh och andra fantasisiffror SOM UPPGES I ANNONSERNA är bara
TYPISKA LJUG-KINESISKA BLUFFSIFFROR

Ett problem till med den här typen av batteri med omvandlare är hur stor strömförbrukningen är i viloläge, då det inte finns on/off-knapp. Det är det som avgör hur lång lagringstiden pga självurladdningen blir. Det uppges inte i annonserna, men omvandlaren förbrukar en del ström från batteriet även i viloläge. I en brandvarnare avråder jag ifrån att använda såna!
Andra problem är att inga data finns om max strömuttag, rippel & utsända högfrekvens-störningar (om man t.ex. använder ett sådant batteri till en transistorradio)

Nu finns det även en annan äldre typ av uppladdningsbara ”9-voltare” med ett antal seriekopplade 1,2V Ni-MH-celler, som har tagits upp igen.
Dom ger enligt annonserna typiskt mellan 200 & 280mAh, vilket är en siffra som är rimlig och jag kan tro på.
Dom batterierna fodrar en speciell Ni-MH-laddare, annars förstörs dom snabbt om dom blir för varma vid laddning. Lagringstiden för sådana var mycket kort på ”generation1” Ni-MH, men ”generation2” har avsevärt lägre självurladdning (typ IKEA’s Panasonic/Enelop)
Jag ser inte i annonserna vilken typ som säljs nu, men de större märkena såsom EBL, Varta borde ha gen.2-celler och där borde lagringstiden framgå av datablad.
”There is always more than one cockroach in the kitchen” - David Rosenberg

“The best way to predict your future is to create it.” - Dan Miller.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

Tack för denna utmärkta genomgång reboot. :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Ficklampan och annan buren belysning."