"Om krisen eller kriget kommer" i ny version 2024

Nyheter som är relevanta för forumets inriktning
Användarens profilbild
Marie

Re: "Om krisen eller kriget kommer" i ny version 2024

Inlägg av Marie »

hej skrev: 10 okt 2024 19:18 Kändes ju helt OK, Det viktigaste utan att bli så lång att folk inte orkar läsa den.
Men bilden som illustrerar tillvaron i ett skyddsrum på sidan 21 känns... lite förskönad. :lol:

// Hej
Lite förskönad... Den såg dyster ut...

Camping / Glamping
Skyddsrum / Glyddsrum

Lite bekväma solstolar, ett campingbord och lite chips o dipp och Margaritas 8-) :up:
jaaa.... och popcorn så Bastard blir nöjd. :mrgreen: :lol:
Användarens profilbild
FCR2

Inlägg av FCR2 »

Roligt/Bra, att texten på sidan 5 är tillbaka. Att alla meddelanden om att motståndet skall upphöra är falska.
"Det kan gå bra"
Radioplan 3-3-3, 27Mhz
Preppad212121

Inlägg av Preppad212121 »

Tycker den är hyggligt bra, man kan inte få med alla detaljer och göra alla nöjda.

Skiter det sig så är jag glad om folk klarar det mest basala. Om det funkar med det finns det kunniga som kan instruera vidare.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

damp ner i brevlådan

ska glasa in den med ihop med förra :mrgreen: :lol:

hoppas att en del läser och förstår och sedan jobbar så dom kommer upp i den grundnivå som beskrivs i häftet
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/utlandska-medier-om-nya ... s/a/gwr3xa

"Utländska medier om nya broschyren: ”Apokalyps”

MSB:s uppdaterade broschyr ”Om krisen eller kriget kommer” väcker uppmärksamhet i utlandet, skriver SvD. Broschyren, som i dagarna skickas ut till svenska hushåll, har en allvarligare ton jämfört med tidigare versioner.

Brittiska The Times skriver att Sverige verkar förbereda sig för en ”global apokalyps” medan franska Le Parisien verkar förvånade över att svenskarna uppmanas att preppa för krig. SvD lyfter även rapporter från tyska medier där Focus kallar det hela för ”undergångsstämning”.

På Rädda Barnen är psykolog Hanna Thermaenius orolig för att den allvarliga tonen ska skapa rädsla hos barn, säger hon till P4 Stockholm."

och jag som tycker den inte riktigt var tillräckligt rapp i tonen, utan lite för slätstruken

:rambo: :mrgreen: :lol:
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

:lol: :lol: :lol:
Det är fan att skydda barn och vuxna från livets hårdhet i absurdum.
Ja varför inte skydda dessa genom att packa in dem i ballonger, trotts att livets väg är över fyllt med kaktusar. :smack:
Jag tycker att broschyren var i det stora bra.
Håller med om slätstrukenheten till viss del och hade velat ha mer grafik, då jag tror att man tar till sig information lättare på detta sätt.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Kråkfot

Inlägg av Kråkfot »

Kändes spontant bättre än den förra tycker jag :up:
Användarens profilbild
Marie

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 20 nov 2024 05:37 https://omni.se/utlandska-medier-om-nya ... s/a/gwr3xa

"Utländska medier om nya broschyren: ”Apokalyps”

MSB:s uppdaterade broschyr ”Om krisen eller kriget kommer” väcker uppmärksamhet i utlandet, skriver SvD. Broschyren, som i dagarna skickas ut till svenska hushåll, har en allvarligare ton jämfört med tidigare versioner.

Brittiska The Times skriver att Sverige verkar förbereda sig för en ”global apokalyps” medan franska Le Parisien verkar förvånade över att svenskarna uppmanas att preppa för krig. SvD lyfter även rapporter från tyska medier där Focus kallar det hela för ”undergångsstämning”.

På Rädda Barnen är psykolog Hanna Thermaenius orolig för att den allvarliga tonen ska skapa rädsla hos barn, säger hon till P4 Stockholm."

och jag som tycker den inte riktigt var tillräckligt rapp i tonen, utan lite för slätstruken

:rambo: :mrgreen: :lol:
Nu blir jag ju faktiskt lite nyfiken o läsa broschyren. :lol:
Jag slängde den på byrån i hallen o tänkte att jag ska flytta på den till "bra ha högen" med tidningar o kataloger framöver...
Men jag planera inte att läsa den... det känns som att det kommer bara stå saker man redan vet som halvprepper och sunt förnuft. :roll:
Men jag sparar dem alltid, för det kan vara "bra att ha" i framtiden.
Användarens profilbild
Björngrillarn

Inlägg av Björngrillarn »

Ungefär så redig som en broschyr kan vara utan att ett genomsnittligt par svenska ögon blir glasartade och folksjukdomen ADD drar uppmärksamheten åt Mello-hållet, men hade personligen önskat mer.

Ex: Skydd mot kärnvapenanfall = Bra! Men någon grundläggande instruktion i dekontaminering etcetera hade varit ett viktigt komplement, inte bara "strålningen minskar efter ett par dagar".
"I wish I had argued more on the internet", said nobody ever on their deathbed.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

https://omni.se/msb-s-bajstips-far-krit ... a/a/LMaG8J

"Samla bajs i plastpåsar. Det är rådet som Myndigheten för samhällsskydd och beredskap, MSB, ger i broschyren ”Om krisen eller kriget kommer” vid långvariga strömavbrott och om toaletten inte fungerar. Men rekommendationen får kritik, rapporterar SR:s Ekot.

Enligt Anders Mårtensson, säkerhetschef på Norra Skånes vatten och avloppsbolag, riskerar plastpåsarna – som ska slängas i brännbart eller i kommunens containrar – att spricka.

– Det kommer lukta och det kan säkert bli smittspridning, säger han till SR och menar att det i⁠ stället är bättre att förvara påsarna under jord.

Jan-Olof Olsson, handläggare på MSB, menar att myndigheten inte kan ge olika alternativ beroende på var man bor i Sverige utan måste anpassa råden efter vad som inte ställer till problem i de flesta system, skriver Aftonbladet."
Skriv svar

Återgå till "Nyheter"