När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Tänk efter före, och gör det här
Användarens profilbild
Marie

Re: När övergår beredskap till detaljfixerad paranoia?

Inlägg av Marie »

bastard skrev: 17 nov 2024 15:33 jag ser den stora svårigheten att kunna få ett bra heltäckande prepp, man missar säkert hälften

vad är nyttan av 100 balar toappapper om man inte har en burk laxermedel med?

frågan är vad man missar ?

och vilka saker man lägger ner för mycket jobb på
De kanske är laktosintoleranta och har preppat mjölkpulver som tyvärr innehåller laktos. :? :lol:
Användarens profilbild
Kardinal

Inlägg av Kardinal »

maskros skrev: 17 nov 2024 19:54 Tänkvärt.

Sen gör vi (alla här inne) olika bedömningar av vad vi tror kommer att ske under ens livstid. Så de där 99% kan för en del :notme: hållas för sannolikt som en betydligt lägre siffra - sett över livet.
Finns säkert människor som lever exceptionella liv. Men jag tror ändå att det är få som har en kris ett dygn varje kvartal (vilket typ är 1% av ens tid). Samtidigt är det nog 100% chans att man kommer vara med om en krisliknande händelse på lång sikt.
Slava Ukraini!
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

maskros skrev: 17 nov 2024 19:54
Kardinal skrev: 17 nov 2024 19:32 Om man tänker att man i 99% av ens tid har noll eller mycket liten nytta av sina prepps. Av den resterande procenten kan man antagligen hantera 95% av alla kriser med rudimentär beredskap. Vi snackar liksom 2-dagars strömavbrott under snöstorm. Inte invasion, nukleär EMP eller supervulkan. Att förbereda sig på resterande 5‰ är antingen mycket dyrt eller meningslöst
Tänkvärt.

Sen gör vi (alla här inne) olika bedömningar av vad vi tror kommer att ske under ens livstid. Så de där 99% kan för en del :notme: hållas för sannolikt som en betydligt lägre siffra - sett över livet.
svarar allmänt

dock, kan man förutsätta delar av framtiden ökar sannolikheten för kända framtida problem
ex man åldras
en del saker kommer slitas ut med tiden, vet man ungefär när kan man förbereda sig för det

en del saker ökar sannolikheten bara med tiden då det brukar hända
som snö på vintern
var några år sedan en riktig vinter här i söder
en sådan lär komma igen

ökad medeltemperatur är sannolik den med, men kommer den minska sannolikheten för kall vinter här?

råoljan lär sina, frågan är bara när

en sak som både kan hända och inte behöver hänga är tredje världskriget, det är ett tag sedan andra slutade

solstormar , tja vi har väl gått över statistisk tid för nästa lite större, lär inträffa
kerringtonevent i närtid vore , okul

istid, betydligt längre periodicitet, men sannolik den med, inget jag bekymrar mig om

100% säker på att jag är dör om 50 år, 99% om 30 år
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Jag tror att paranoia bäst hålls i schack av att jorda sig i en verklighetsanalys.

Världen ser mörk ut, men om man även på detta forum går bakåt i nyhetstråden syns det att många potentiella hot har synts på horisonten, men aldrig blivit av. Om något händer lär det dra i så pass oväntad riktning för mig som person att jag omöjligt kan bereda mig för alla variabler.

Men sedan är det en fråga om prioriteringar i livet, och möjligheter. Vill jag lägga pengar, tid och energi på att spekulera i allt som kan hända? Livet springer snabbt ifrån en.
Och kan jag för den delen förbereda mig realistiskt för svåra hot? Förmodligen inte. Jag kan inte leva i ett år vid riktigt allvarlig kris i en lägenhet eller för den delen i ett villakvarter. Andra människor existerar. Jag kan inte vara rosig och hullig när andra blir bleka och tärda utan att misstankar väcks.

Man måste vara öppen för osäkerhet och bygga ett mindset som möjliggör improvisation och snabbtänkthet. Överlevare sitter sällan på en hög resurser och försvarar sig med spott och fräs mot världen. Överlevare anpassar sig till rådande situation och tar beslut som maximerar chansen till att få se en ny morgondag. Och det kan man nog inte göra förrän man är där.
You're a hero... and you have to leave.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

VaultDweller skrev: 19 mar 2025 15:30 Man måste vara öppen för osäkerhet och bygga ett mindset som möjliggör improvisation och snabbtänkthet. Överlevare sitter sällan på en hög resurser och försvarar sig med spott och fräs mot världen. Överlevare anpassar sig till rådande situation och tar beslut som maximerar chansen till att få se en ny morgondag. Och det kan man nog inte göra förrän man är där.
Det tror jag du har rätt i.

Jag tänker också att med en bra uppsättning av de prylar man normalt behöver klarar man sig längre än utan. Jag tänker då som exempel på att i mitt fall ha extra sågkedjor, svärd, reservdelar till motorsågen och en extra motorsåg i reserv och ett gäng dunkar med bensin och sågolja. Med det kan jag klara värmen året om även om det blir strömlöst. Brinner huset ned kan jag sätta mig i jaktkojan med min motorsåg, eller gå över till grannen och erbjuda att fixa ved om jag får sova där. Såna prepps, som är till nytta i alla lägen, gillar jag.

Jag försöker ha så jag ska klara min vardag utan att behöva lämna gården. Mat är det knepigaste, blir mycket spaghetti och frystorkat kött om det skiter sig.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
somvanligt

Inlägg av somvanligt »

Björngrillarn skrev: 17 okt 2024 21:29 Ibland känns det som att vissa preppers går alldeles för långt i sin oro över "what if", till den punkten att det konsumerar all deras tid och energi.
Det finns ju alltid sådana. Min gissning är att vinnarna är de med noll prepp och alla pengar investerade för att växa sin förmögenhet. :D

Men man vet ju inte, vem hade trott att USA* skulle vända sina allierade ryggen till fördel för Ryssland? Vem hade trott att Europearna skulle dra en lättnads suck av att se Tyskarna få bort sin skuldbroms så att de kan rusta massivt igen? Eller att Sverige skulle bygga moskéer överallt? Det är en osäker värld som kommer bli än farligare när kärnvapen spritt sig ordentligt till följd av Krasnov.

Om man känner att man investerar i sitt nuvarande liv och karriär på ett bra sätt så kan man gott preppa för resten om man vill. Just nu undrar jag om det är köpläge i Airbus. Den har ju gått upp mycket såsom många försvarsaktier. Jag har haft en fond på security och den har ju gått upp bra men hållits tillbaka av massa USA-aktier. Det är ju Europeerna det går bra för. Jämför Reinmetall.

*Det är ganska bisarrt att tänka på alla vapen- och frihetsälskare i USA som gått och röstat på någon som gör diktatur av alltihop. Eeehh freedom!
hej skrev: 17 okt 2024 21:46 För att citera min son: Chilla
Otippat :D Jag tror aldrig jag hört någon yngre säga "helvete morsan/farsan nu måste vi preppa för det ser tufft ut framöver!"
Stör mig inte, jag är redan störd
Allt som är brunt är inte fullkorn.
Hur kan du säga att du älskar mig trots mina brister, när jag inte har några?
Vissa människor borde ta en lång promenad, på en kort brygga.
:zombie:
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

somvanligt skrev: 20 mar 2025 17:03 *Det är ganska bisarrt att tänka på alla vapen- och frihetsälskare i USA som gått och röstat på någon som gör diktatur av alltihop. Eeehh freedom!
MAGA är en hjärntvättad, accelerationistisk sekt. De vet vem de har röstat på och varför. De törstar så hemskt efter blod och att äntligen få börja förtrycka och dräpa oliktänkande att inget annat spelar någon roll.

Fick upp en blänkare häromdagen där Elon Musk intervjuades för Fox News. Kommentarsfältet är som sprunget från en annan planet. "God Bless Elon", "Elon will save this country!". "Trump will fix everything". Dessa halvförståndspersoner klarar inte ens av att vara konsekventa. I ena andetaget skall immigranter ut med huvudet före, alternativt arkebuseras; i nästa skall en per definition afrikansk invandrare tillåtas våldta hela statsapparaten till sin egen ekonomiska fördel. Men det är ju tydligen OK, för Musk ju inte mörkhyad och obehaglig som Kamala eller Obama :roll:
Teng

Inlägg av Teng »

När jag läst tråden kom jag fram till följande:
Som någon skrev: överlappnings prepping, det låter sunt, då i form av hobby prepping.
3-6 månader mat och förnödenheter är ok, då har man ett lagomt försprång än majoriteten.
Mental förberedelse är alltid bra oavsett.
Klimat prepping: inte aktuellt för vårt land. ( Vädrets makter har alltid härjat, så det kommer vi alltid bli utsatta för.)
En plan B om allt skiter sig är alltid bra.
En plan C om man nu skulle ha det, så är det givetvis toppen.

// Teng
Användarens profilbild
VaultDweller

Inlägg av VaultDweller »

Teng skrev: 24 mar 2025 11:04 Klimat prepping: inte aktuellt för vårt land. ( Vädrets makter har alltid härjat, så det kommer vi alltid bli utsatta för.)
Måste vara bekvämt att leva i förnekelse.
Användarens profilbild
Parabellum

Inlägg av Parabellum »

VaultDweller skrev: 24 mar 2025 11:07
Teng skrev: 24 mar 2025 11:04 Klimat prepping: inte aktuellt för vårt land. ( Vädrets makter har alltid härjat, så det kommer vi alltid bli utsatta för.)
Måste vara bekvämt att leva i förnekelse.
Det är oerhört befriande har jag förstått, att inte behöva axla världens alla bekymmer då alltså.
Och enligt min mening är det helt meningslöst att oroa sig för ett havererat klimat.
Om det nu är så att det är havererat, varför bry sig då?!
Ett Europa som tror att Energiewende kommer ändra på det som då kommer, är tragiskt.
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Skriv svar

Återgå till "Överlevnadstänkande"