maskros skrev: 17 nov 2024 19:54
Kardinal skrev: 17 nov 2024 19:32
Om man tänker att man i 99% av ens tid har noll eller mycket liten nytta av sina prepps. Av den resterande procenten kan man antagligen hantera 95% av alla kriser med rudimentär beredskap. Vi snackar liksom 2-dagars strömavbrott under snöstorm. Inte invasion, nukleär EMP eller supervulkan. Att förbereda sig på resterande 5‰ är antingen mycket dyrt eller meningslöst
Tänkvärt.
Sen gör vi (alla här inne) olika bedömningar av vad vi tror kommer att ske under ens livstid. Så de där 99% kan för en del

hållas för sannolikt som en betydligt lägre siffra - sett över livet.
svarar allmänt
dock, kan man förutsätta delar av framtiden ökar sannolikheten för kända framtida problem
ex man åldras
en del saker kommer slitas ut med tiden, vet man ungefär när kan man förbereda sig för det
en del saker ökar sannolikheten bara med tiden då det brukar hända
som snö på vintern
var några år sedan en riktig vinter här i söder
en sådan lär komma igen
ökad medeltemperatur är sannolik den med, men kommer den minska sannolikheten för kall vinter här?
råoljan lär sina, frågan är bara när
en sak som både kan hända och inte behöver hänga är tredje världskriget, det är ett tag sedan andra slutade
solstormar , tja vi har väl gått över statistisk tid för nästa lite större, lär inträffa
kerringtonevent i närtid vore , okul
istid, betydligt längre periodicitet, men sannolik den med, inget jag bekymrar mig om
100% säker på att jag är dör om 50 år, 99% om 30 år