Avkastning / ERoEI

Allt om odling
Användarens profilbild
Jakob
Inlägg: 627
Blev medlem: 11 maj 2019 18:29
Ort: KP

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Jakob »

Tomtemor1 skrev: 08 jul 2019 17:21 Bondbönor, brytbönor och ärtor som man låter mogna, de blir kolhydrat och proteinrika och är lätt att lagra när de har torkat
Bondbönor är riktiga monster. Bra avkastning med liten insats. En av de första växterna människor odlade, efter amaranth.
Bönor har jag inte riktigt lyckats med - de gillar värme, och det saknar jag. Jorden ska vara ca 12 för att de ska gro, och sen tar de inte riktigt fart. Lite bönor har jag odlat fram, men det är ingen höjdare.
Gröna ärter lägger sen på marken om de inte har nåt att klättra på. Gula ärter lär ska fungera bättre, men de har jag inte provat än. Ärterna borde få nån stödväxt att klättra på, och jag har inte hittat nåt än som växer upp fortare och är tillräckligt som stöd för ärter. Korn eller vete kan ju fungera, men då borde man ha en tröska.
Winter is coming
Non semper erit aestas.
3-3-3 Radio Plan
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Daltorpet »

Jakob skrev: 11 jul 2019 14:50
Tomtemor1 skrev: 08 jul 2019 17:21 Bondbönor, brytbönor och ärtor som man låter mogna, de blir kolhydrat och proteinrika och är lätt att lagra när de har torkat
Bondbönor är riktiga monster. Bra avkastning med liten insats. En av de första växterna människor odlade, efter amaranth.
Bönor har jag inte riktigt lyckats med - de gillar värme, och det saknar jag. Jorden ska vara ca 12 för att de ska gro, och sen tar de inte riktigt fart. Lite bönor har jag odlat fram, men det är ingen höjdare.
Gröna ärter lägger sen på marken om de inte har nåt att klättra på. Gula ärter lär ska fungera bättre, men de har jag inte provat än. Ärterna borde få nån stödväxt att klättra på, och jag har inte hittat nåt än som växer upp fortare och är tillräckligt som stöd för ärter. Korn eller vete kan ju fungera, men då borde man ha en tröska.
Intressant att köra med en stödväxt till ärterna, vi kör med blompinnar men det hade ju varit utymmessparande om det funkade med korn och vete. Vi ger de mesta av ärterna till hönsen så ligger det lite är det ok.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Användarens profilbild
maskros
Inlägg: 3037
Blev medlem: 05 maj 2019 19:45

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av maskros »

De kan klättra på varandra, ärtorna.
Slumpen är inte din vän, och solo fungerar inte i längden.
Ni siquiera un diente de león puede manejar todo.
Collapse now, and avoid the rush!
Abbe
Inlägg: 116
Blev medlem: 06 maj 2019 01:42

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Abbe »

Jakob skrev: 07 jul 2019 11:19 Jag har redan bekantat mej med skadedjur som går lös på potatis. I år är jordloppan en ny bekantskap :) Det blev inga majrovor i år. Ingen kål heller.
Nästa vår är jag lite klokare.
Om nån fortfarande har fantasier om att BÖRJA odla efter SHTF så kan ni glömma det. Det tar några år att lära sej.
Ja, det där med att "bara kasta ner lite frön" är farlig villfarelse.
Slava Ukraini! Jag är inte prepper för att jag fruktar döden, utan för att jag älskar livet.
Användarens profilbild
Daltorpet
Inlägg: 813
Blev medlem: 06 maj 2019 01:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Daltorpet »

Abbe skrev: 11 jul 2019 15:48
Jakob skrev: 07 jul 2019 11:19 Jag har redan bekantat mej med skadedjur som går lös på potatis. I år är jordloppan en ny bekantskap :) Det blev inga majrovor i år. Ingen kål heller.
Nästa vår är jag lite klokare.
Om nån fortfarande har fantasier om att BÖRJA odla efter SHTF så kan ni glömma det. Det tar några år att lära sej.
Ja, det där med att "bara kasta ner lite frön" är farlig villfarelse.
Så är det helt klart, tycker att det gäller även inom djurhållning också. Jag skulle nästan säga att det är lättare att få igång en kaninkoloni än en vettig odlingslott vid shtf.
"Det är ingen dålig sak, att fira ett enkelt liv"
J.R.R Tolkien
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

Daltorpet skrev: 11 jul 2019 15:30
Jakob skrev: 11 jul 2019 14:50
Tomtemor1 skrev: 08 jul 2019 17:21 Bondbönor, brytbönor och ärtor som man låter mogna, de blir kolhydrat och proteinrika och är lätt att lagra när de har torkat
Bondbönor är riktiga monster. Bra avkastning med liten insats. En av de första växterna människor odlade, efter amaranth.
Bönor har jag inte riktigt lyckats med - de gillar värme, och det saknar jag. Jorden ska vara ca 12 för att de ska gro, och sen tar de inte riktigt fart. Lite bönor har jag odlat fram, men det är ingen höjdare.
Gröna ärter lägger sen på marken om de inte har nåt att klättra på. Gula ärter lär ska fungera bättre, men de har jag inte provat än. Ärterna borde få nån stödväxt att klättra på, och jag har inte hittat nåt än som växer upp fortare och är tillräckligt som stöd för ärter. Korn eller vete kan ju fungera, men då borde man ha en tröska.
Intressant att köra med en stödväxt till ärterna, vi kör med blompinnar men det hade ju varit utymmessparande om det funkade med korn och vete. Vi ger de mesta av ärterna till hönsen så ligger det lite är det ok.
Jag odlar enligt ”three sisters” i år på försök i odlingslådor
Man sätter majs i mitten, en ring med ärtor eller bönor runt om och squash eller pumpa i hörnen

Majsen är stöd till ärtor/bönor
Ärtor/bönor binder kväve i jorden
Squashen skuggar jorden och håller kvar fukten

Ska se om jag lyckas skicka en bild
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

Det går väl knappt att se men det finns majs i mitten, nästa gång ska de förkultiveras. Ärtorna är snabba och har fått pinnar
F0C5DBC9-E27E-4A20-ADA8-A0FDA80CE855.jpeg
F0C5DBC9-E27E-4A20-ADA8-A0FDA80CE855.jpeg (32.47 KiB) Visad 4711 gånger
Användarens profilbild
Charlie**
Inlägg: 1595
Blev medlem: 16 maj 2019 13:21
Ort: I skogen, vid bäcken från fjället

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Charlie** »

Tomtemor1 skrev: 11 jul 2019 22:26 Jag odlar enligt ”three sisters” i år på försök i odlingslådor
Man sätter majs i mitten, en ring med ärtor eller bönor runt om och squash eller pumpa i hörnen

Majsen är stöd till ärtor/bönor
Ärtor/bönor binder kväve i jorden
Squashen skuggar jorden och håller kvar fukten

Ska se om jag lyckas skicka en bild
...inser hur j***a mycket jag har att lära innan jag växer upp!?
“That rifle on the wall of the labourer's cottage or working class flat is the symbol of democracy. It is our job to see that it stays there.”
-George Orwell
Tomtemor1
Inlägg: 203
Blev medlem: 07 jun 2019 18:40

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av Tomtemor1 »

Charlie** skrev: 11 jul 2019 22:37
Tomtemor1 skrev: 11 jul 2019 22:26 Jag odlar enligt ”three sisters” i år på försök i odlingslådor
Man sätter majs i mitten, en ring med ärtor eller bönor runt om och squash eller pumpa i hörnen

Majsen är stöd till ärtor/bönor
Ärtor/bönor binder kväve i jorden
Squashen skuggar jorden och håller kvar fukten

Ska se om jag lyckas skicka en bild
...inser hur j***a mycket jag har att lära innan jag växer upp!?
Börja med något litet, jag tycket det är både lätt och roligt att odla. Har du någon balkong eller lite trädgård?
pelleprepper
Inlägg: 203
Blev medlem: 12 jun 2019 09:12

Re: Avkastning / ERoEI

Inlägg av pelleprepper »

Odlat bondbönor i 4 år nu och insett hur känsligt det är. Började med 5-6 påsar med ca 10 i varje och förra årets skörd vart ca 3-400. Iår lever ca 30 plantor som är klena. Får jag ut 250 bönor är jag nöjd men det lär bli svält vid shtf.
Skriv svar

Återgå till "Odling"