veckans kniv, disskusionstråden

Alla egg verktyg är välkomna här.
Ursus

Re: fredagskniven, disskusionstråden

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 30 aug 2019 14:30 har trämodellen pincett,tandpetare eller penna?
Nein, bara syl/"tandpetare".

Mer skoglig modell snarare än "urban". :hm:
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ok, gillar pincetten på victorinox, den är fan det bästa jag provat att greppa småspetor med
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

ingen som tar stafettpinnen till nu på fredag ?
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

tar denna fredagen

vi går så att den som tar stafettpinnen är den som först skriver att den tar det med highlight
Ursus

Inlägg av Ursus »

Kan ta nästa fredag för att hjälpa till denna tråd

F1:an... Mycket bra kniv!

Den är tuff, den är enkel, den är mångsidig. Skulle kallat den min favoritkniv om det inte vore för att det är lite bängel med slipningen.
Enda lösningen som jag hittat för att behålla konvexiteten är ett förslag som presenterades på gamla forumet; våtslippapper tejpat på en musmatta. Fungerar klockrent! Svårt att replikera utan dessa specifika saker dock.

Har även haft lite problem med Kydexslidan på min. Vill inte riktigt sitta jättebra, utan skramlar och klackar när man går med den. Men men, jag är ingen special forces-operatör så lite klick kan man stå ut med.
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

man slipar eggen normalt några skärpningar,m sedan slipar man den med en lite svepande rörelse med en lång, 40-50cm slipsten, läs liten slipsten på pinne, så får man rätt form

min första riktiga jaktkniv hadde bra stål men innåtbuktad slipning som jag gjorde om till utåtbuktande som på f1'an, var ganska många timmars handslipning där men då fick jag in snitsen på det, efter det är det inga problem

man kan ju ha läder slida till dom istället för kydex, eller stoppar man ner en knutta liggunderlag eller en hörselpropp som får den still inne i
Ursus

Inlägg av Ursus »

bastard skrev: 08 sep 2019 07:17 man slipar eggen normalt några skärpningar,m sedan slipar man den med en lite svepande rörelse med en lång, 40-50cm slipsten, läs liten slipsten på pinne, så får man rätt form

min första riktiga jaktkniv hadde bra stål men innåtbuktad slipning som jag gjorde om till utåtbuktande som på f1'an, var ganska många timmars handslipning där men då fick jag in snitsen på det, efter det är det inga problem

man kan ju ha läder slida till dom istället för kydex, eller stoppar man ner en knutta liggunderlag eller en hörselpropp som får den still inne i
Mycket bra tips! :up:
Tank

Inlägg av Tank »

Jag kan skriva några ord om Mora Garberg?
Mora Garberg.PNG
Mora Garberg.PNG (24.97 KiB) Visad 6673 gånger
//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

bara pinka in din chans efter att nästa presenterat sin sak, bara paxa med en gulfärgadt inlägg i denna tråden :lol:
Användarens profilbild
deadrabbit

Inlägg av deadrabbit »

F1 :up:
3-3-3 Radio Plan
Skriv svar

Återgå till "Klingan"