Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Energiproduktion och energihushållning för bostaden.
Hur gör vi för att nå självförsörning i detta viktiga ämne?
Användarens profilbild
Parabellum

Re: Xsive's batteribank och reservkraftstråd

Inlägg av Parabellum »

Är övertygad om att detta är ett mycket bra beslut.
Önskar jag själv hade haft den ekonomiska möjligheten till ett sådant system.
:up: :up: :up:
Du kan lura hela folket ibland, och en del av folket hela tiden, men du kan aldrig lura hela folket hela tiden
COVID-19 överlevande, trots att inga sprutor tagits
Det enda som behövs för att det onda ska triumfera är att goda män inte gör någonting.
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Kickade igång det hela nu med att beställa en Victron Multiplus II GX 48/3000. 541 euro med transport.
https://www.victronenergy.se/inverters- ... plus-ii-gx
Går köra tre stycken om man i framtiden skulle vilja ha 3-fas (dom andra två då enklare modellen utan GX)
12V ut kommer jag även ha behov av och löses genom en DC-DC konverter
https://www.victronenergy.se/dc-dc-conv ... s-isolated

Batterier med låda och BMS är där jag letar och läser just nu. Mycket fundera på där och en skaplig slant
In the war between Russia and Ukraine, USA was the first to surrender
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Batterier och BMS finns det mycket åsikter, skrivet och tester på tuben om…
Har tittat en del på deligreen med leverans från lager i Polen
https://deligreencs.com/sv/collections/ship-from-poland
För 31kWh batterikapacitet med batteriboxar och BMS ligger pris från 3050 euro i byggsats.
I sammanhanget någorlunda rimliga pengar.
Aktiv eller passiv BMS är något många diskuterar.
Kollat nkon men transportkostnad drar iväg rätt bra därifrån
Användarens profilbild
bastard

Inlägg av bastard »

vettigt

fördel med att ha större batteribank är att man inte sliter på batterierna så mycket

i en snar framtid med 15 minuters priser och effekttariff kan det börja bli lönt att köra allt från batteribank men ladda vid lågpris
kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
camping

Inlägg av camping »

Intressant att följa din byggprocess, riktigt proffsigt utfört.
Påminner mig om att jag måste komma vidare med min anläggning också..
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

När blir en batteribank för stor?

Realistisk maximal solcellsmatning till batteribank är ca 5kW peak (100A MPPT regulator)
Ingen matning överskott från dessa solceller till nätet.
Kommer lägga en del fast förbrukning på invertern. Pumpar, VV-beredare, AC osv. (På vintern som UPS med nät in till inverter)
Tänker 31kWh bank som solceller kan ladda från några procent till fullt på en solig dag
Nästa steg 46,5kWh känns som overkill och bortkastade pengar men å andra sidan mer marginal för regniga dagar.
Hur många regndagar har vi i rad…?
Skall man köra flera batteriboxar parallellt skall dom helst vara av samma typ och kapacitet så nåt man behöver bestämma från start
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Laddar du banken även från nätet?
Kan du ladda den från generator om nätet är nere och det är mulet?
För min egen del vill jag ha minst ett dygn i batteribanken för att det ska räcka att köra generator en gång/dygn. Jag uppnår inte det, nu, men det är vad jag kommit fram till att jag vill ha.
Under november har vi snittat straxt över 1 timme nominell effekt per dag (20 kW paneler har i snitt gett 21 kWh) och de senaste dagarna har vi knappt nått en halvtimme med nominell effekt. Med det sagt skulle jag, om jag hade möjlighet och med viss hänsyn till ekonomi, gärna ha tre dygn i batteribanken. I BOL är det noll produktion sen en vecka pga snö och där har jag vedspis så jag klarar mig på 3-4 kWh/dygn.
Collapse now, and avoid the rush!
Användarens profilbild
xsive

Inlägg av xsive »

Banken kommer kunna laddas från nätet som underhållsladdning på vintern ja.
Men kör man den som UPS och kör genom nätmatning annars så är laddningsbehovet lågt.
Man skulle teoretiskt kunna köpa el från nätet nattetid med lågt pris och förbruka det på dagen. (om man gick över till timpris)
Begränsas av inverter/laddarens kapacitet på 35A laddström så ca 1,8kW vilket även tänkt för passa mindre generator.
Funkar ok med tanke på planerat uttag men inte huvudändamål.
Den del som matas av invertern klarar några dagar med tänkt uttag 25kWh cyklat. Typ 3-5 dagar
Blir att tänka lite annorlunda om man inte kör överskott mot nätet
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

Som princip är mer bättre tycker jag. Som du beskriver det kommer den mindre banken att klara typ 4 dygn och du laddar den full från generator på mindre än ett dygn. Blir det oväder med träd över ledningarna klara du de flesta stormar utan att behöva ladda med generator. Jag bortser från möjligheten att ladda med sol för funkar det är det som jag förstår det inga problem.

Jag skulle i ditt ställe känna mig trygg med den mindre banken, en generator och en del bränsle och köpa några celler/batterier i reserv för du kan ge dig på att den dag en eller ett par lägger ned kan du inte få tag i likadana och då blir det plötsligt trist.

Sen kan man fundera på hur det blir om det blir ovanligt eländigt. Det ena är att något i stil med Gudrun hälsar på, det andra att Ryssland sänker hela elnätet. Om Gudrun så finns ofta områden med el som går att nå efter några dagar så då är det väl också ok med lilla banken. Kvarstår fallet med sabotage och långt elbortfall över stort område och där måste var och en göra sin bedömning tänker jag. För egen del har jag delvis gett upp den tanken, fallerar elnätet över Sverige i två månader så får jag vara utan. Är det april-oktober så klara jag mig (oftast) på sol + batteri, är det inte den tiden får jag vänta, jag har f.n. inte möjlighet att ladda från generator.

Så fråga dig vad det är värt att ta höjd för månader utan elnät under vintern och hur långt längs den vägen du kommer med en dubbelt så stor bank. Som en notis i sammanhanget har jag via en totalförsvarsorganisation förstått att samhället enligt ny (kommande) planering förväntas ha betydligt mer än en veckas uthållighet för kritisk reservel.
Användarens profilbild
maskros

Inlägg av maskros »

xsive skrev: 24 nov 2024 15:29 Blir att tänka lite annorlunda om man inte kör överskott mot nätet
Du menar när du har solel över? Ställ en värmefläkt i husgrunden så slipper du fukt och får "gratis" värme. Eller menar du elektriskt, hur man ska koppla?
Skriv svar

Återgå till "Energi"