2019, din höjda beredskap
Re: 2019, din höjda beredskap
- Fått en Mora Kansbol i present av chefen då jag jobbat i snart fem år på arbetsplatsen och han vet att jag gillar uteliv. Hur bra chef har inte jag?
Ska bli kul att pröva. Mora 2000-profilen har jag använt länge i tonåren, men blev aldrig klok på att slipa den ordentligt. Kansbol är lite lättare misstänker jag då det inte är någon skillnad i eggvinkel mellan främre och bakre delen av bladet; vilket jag vill minnas att det var på 2000. Kan minnas fel, dock.

- Olyckskorpen
Mycket bra chef! Det verkar som att ditt arbete är uppskattatUrsus skrev: 04 sep 2019 19:14 - Fått en Mora Kansbol i present av chefen då jag jobbat i snart fem år på arbetsplatsen och han vet att jag gillar uteliv. Hur bra chef har inte jag?Ska bli kul att pröva. Mora 2000-profilen har jag använt länge i tonåren, men blev aldrig klok på att slipa den ordentligt. Kansbol är lite lättare misstänker jag då det inte är någon skillnad i eggvinkel mellan främre och bakre delen av bladet; vilket jag vill minnas att det var på 2000. Kan minnas fel, dock.

- Ny kikare. Inget märkvärdigt (vill inte behöva vara överförsiktig): Vortex Diamondback 8x32.
- Lite eljest: hällpip till diverse dunkar, trattar, anteckningsblock, ett par cr123r-batterier.
- 10 par sockor av bra modell.
- Fyllt på med lite skafferivaror. Bland annat en hel del av diverse korv som nämndes i annan tråd. Blev sugen att prova!

- Lite eljest: hällpip till diverse dunkar, trattar, anteckningsblock, ett par cr123r-batterier.
- 10 par sockor av bra modell.
- Fyllt på med lite skafferivaror. Bland annat en hel del av diverse korv som nämndes i annan tråd. Blev sugen att prova!
Jo, är nog en av få på jobbet som tar det på allvar, på gott och ont

En rostfri snuskburk till, nu får det räcka med sådant 

kiss, keep it simple stupid
If you listen to fools, the mob rules
If you listen to fools, the mob rules
- deadrabbit
-
Fyllde några reservdunkar med bensin. Kan ju bli lite oroligt nu när det brinner i SA. Blev en tur till Ö&B, rea på vita bönor.
Nu då uppvärmingssäsongen börjar så smått igen har jag beställt efter ett nytt rosterpaket till kakelugnen (som är en 80-tals modell med tilluft nerifrån via asklucka). Har tidigare haft ett troligen hemsvetsat roster med grova springor, att elda lastpallar blir sålunda rätt irriterande då spikarna trillar ner och hindrar titt som tätt askluckan att stängas då man eldat klart.
Det nya modulära rostret består av under- och sidoroster. Underrostret har inte långsmala öppningar utan rader av hål och i dessa sticks snedställda sidorister i. Då kommer dels primärluften till bättre och som bonus så förbättras sekundärluftens uppvärming och passage vilket bör höja verkningsgraden och så lär grannarna uppskatta ännu renare förbränning (nog för att jag noga med att elda rätt). Spikarna torde bli att ligga ovanpå, bara enstaka borde kunna trilla ner vilket bör underlätta eldning med skräpved (rivningsvirke och lastpallar, brukar köra med detta på hösten).
Det nya modulära rostret består av under- och sidoroster. Underrostret har inte långsmala öppningar utan rader av hål och i dessa sticks snedställda sidorister i. Då kommer dels primärluften till bättre och som bonus så förbättras sekundärluftens uppvärming och passage vilket bör höja verkningsgraden och så lär grannarna uppskatta ännu renare förbränning (nog för att jag noga med att elda rätt). Spikarna torde bli att ligga ovanpå, bara enstaka borde kunna trilla ner vilket bör underlätta eldning med skräpved (rivningsvirke och lastpallar, brukar köra med detta på hösten).
För mina barns skull
Den såg riktigt trevlig ut!Scoo skrev: 16 sep 2019 10:19 Nu då uppvärmingssäsongen börjar så smått igen har jag beställt efter ett nytt rosterpaket till kakelugnen (som är en 80-tals modell med tilluft nerifrån via asklucka). Har tidigare haft ett troligen hemsvetsat roster med grova springor, att elda lastpallar blir sålunda rätt irriterande då spikarna trillar ner och hindrar titt som tätt askluckan att stängas då man eldat klart.

//Tank
Murphy orkar inte bry sig om den som är väl förberedd, det finns lättare offer...